Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zappi - ladestasjon - erfaringer?

Startet av Bjoris, onsdag 21. februar 2018, klokken 10:57

« forrige - neste »

elektrolux

Klart det. Dynamiske ladestasjoner til hjemmebruk, og til hyggelige priser er et nytt konsept, så vi bidrar gjerne med å dokumentere fordelene dette gir for strømnettet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 11. mars 2018, klokken 06:51
I motsetning til mange ladestasjoner kan faktisk installatøren passordbeskytte dyp menyen på Zappi for å hindre tilgang til slik justering.

Og hvordan nullstilles dette om kursen til ladestasjonen i fremtiden blir oppgradert og passordet er glemt/trikkeren forsvunnet for lenge siden? Evt. at man ønsker å bruke en annen elektriker?

Jeg er alltid litt skeptisk til slikt, en Salto-ladestasjon kan jo f.eks ikke flyttes til en større/mindre kurs av en elektriker som ikke har avtale med Salto.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Godt spørsmål. Vil tippe en hard resett ordner slikt. I verste fall sende inn prosessor kortet for reboot.

Vil anta at svært få trikkere vil endre koden uten eiers samtykke.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

rerell

Sitat fra: elektrolux på lørdag 03. mars 2018, klokken 11:32
Jeg har nå fått det til uten Harvi. Da kommer det opp et symbol av et hus nederst til venstre når dynamisk modus er aktiv. Må jobbe litt videre med dette når en bruker Harvi.
Någon uppdatering på detta? Alltså kom du i mål med dynamisk laststyrning med Harvi?

elektrolux

Det gjorde jeg.

Trikset er å sette Harvi inngangen til grid, og CT sensoren til Off i menyen.

Samtidig kan du fjerne Solen ved å gå inn på display og Icon til Off.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Har sett iallfall to bilder her med displayet som viser overvåkning på tre faser, så jeg antok at dette var en 3-fas ladestasjon, og ble litt overrasket da jeg så på Elbilhjelpen at den kun støtter 1-fas. Stemmer det?

elektrolux

Stemmer det. Zappi er enfase 7,4 kW. Vi har koblet vår til en Harvi som igjen er tilkoblet 3 CT sensorer som måler hver av faselederene inn til huset.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

rerell

Sitat fra: elektrolux på mandag 12. mars 2018, klokken 14:18
Det gjorde jeg.

Trikset er å sette Harvi inngangen til grid, og CT sensoren til Off i menyen.

Samtidig kan du fjerne Solen ved å gå inn på display og Icon til Off.

Kanon, tack! Försöker bestämma mig för lösning och Zappi är ett hett alternativ.

Blir (tyvärr bara) 16A dedikerad kurs och jag vill ha dynamisk lastbegränsning baserat på total belastning i huset (huvudsäkring endast 50A). Om jag samtidigt vill ha möjlighet till diverse "smarta" funktioner som status, tidsstyrning, historik/statistisk, osv, så är det väldigt få alternativ att välja på (som jag har hittat). Ser att Circontrol också har möjlighet till dynamisk lastbegränsning, men den kan inte så mycket annat. Många har massa smarta funktioner, men saknar dynamisk lastbegränsning. Är det egentligen fler än Zappi som är både "smart" och dynamisk?

Nackdelen med Zappi (som jag ser det) är att den är byggd och optimerad för ett use case som inte är relevant för mig; egenproduktion av ström. Jag är heller inte speciell fan av UI eller displayen på boxen. Vill mycket hellre ha tillgång på allt via web eller app, men förstår att det (förhoppningsvis) kommer en app...

kakemann

#53
En liten oppdatering fra meg etter litt nye erfaringer med Zappi, Harvi og lastbalansering.

Som nevnt tidligere har jeg altså 3X63A inn i huset.
På en av disse 3 fasene har jeg blant annet komfyr, ladestasjon 1 (Zappi - 32A kurs), Ladestasjon 2 (Ratio - 16A kurs) og sikkert diverse annet.

Nå som jeg har fått dette til å fungere, er det helt genialt!
Jeg trenger ikke lenger bekymre meg for at sikringen går.

Når Harvi er montert stiller man manuelt inn den grensen man ønsker i KW. Jeg prøvde litt forskjellig for å se hvordan det slo ut. Min elektriker anbefalte ca. 12KW på denne 63A fasen.

Som nevnt lengre opp i tråden kommer det opp et lite svart hus når harvi detekterer at grensen er nådd.
Zappi sørger da for å nedjustere hastigheten for å holde seg innenfor grensen som er satt.

Når det svarte huset kommer vil laderen justere seg så den lader så effektivt som mulig uten å overstige grensen. Er fasen allerede "overbelastet" sier Zappi i fra og venter med å gi strøm til bilen helt til belastningen har normalisert seg. Se bilder under som viser laderen min når jeg testet ulike grenser i oppsettet på Zappi.

Når jeg normalt lader for fullt og det ikke er for høy belastning pleier det å stå 6,5KW for "ladehastigheten".
Det ene bildet under viser det svarte huset har kommet opp, og laderen har justert seg ned til 3,5KW.

Hvis jeg bruker noen feil ord og uttrykk i forhold til strøm er det bare fordi jeg ikke er elektriker, men prøver å forklare slik jeg har forstått det  ;)

Ingeniøren

Spennende !

Sikkert lurt å ha om det innføres effektavgift avhengig av hva du normalt bruker. Litt annerledes om det blir dag/natt pris. I løpet av året skal de nye målerne være på plass så man må vel besteme seg snart, men på stortinget diskuteres vel bare Listhaug om dagen... :o
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Bjoris

Blir gøy dette, bilen er i hus, bare type 2 kabelen som manger som står i rest, får den i starten av April, ikke sant Elextrolux:)?

elektrolux

8m Type2 kabel blir nok først 2-3 uken i april dessverre.

Zappi salget har overgått produsentens forventninger. ( Ikke våre, da vi straks så potensialet på denne )

Myenergi benytter nå tiden til å brette opp armene, og effektivisere produksjonen og lover nye leveranser fra medio april. Softwaremessig er det forespeilet en større oppgradering i løpet av mars med bl.a støtte for 3 fase utregning av effekten når en har måletrafo over alle 3 fasene.

Vi har fordelt de siste vi hadde etter kundebehov, og våre samarbeidspartnere har begynt å selge demoversjonene fra demosøylene for å dekke etterspørselen.

Merkelig nok er det lignende problemer med både mode 2 og mode 3 til type 1 kabler. men der skal vi ha komplett vareutvalg allerede fra begynnelsen på april etter å ha bestilt opp alt som kan skaffes fra våre leverandører i Kina, Tyskland og Holland.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Bjoris

Vi skal holde ut, produktet ser veldig kjekt ut iallefall:)

Bjoris

Da har vi endelig fått Zappi med riktig ladepistol! Jeg har montert den (Cee kontakt). Den fungerer fint, får se om jeg klarer å få tid til å montere Harvi når elektrikker kommer i neste uke for montere B-vern.

Dvs han må påvise hvilken fase ladingen går på, usikker på om det er lett å plassere denne måleren slik og få boksen til å ta hensyn til belastning på både aktuell fase og kurs.

Det var iallefall digg å ladet Leafen40 en med 15% på en time mot 5% til nå med Shuko laderen.

Vi kjører ikke så langt hver dag normalt at hele batteriet tømmes, men nå kan vi la bilene ligge på gunstig SOC og så er det bare ett par timer så er den full ladet om noe skjer!



Bjoris

Det skjer noe rart når jeg plugger inn Zappien med bilen på timer, da prøver laderen å starte hele tiden og bilen klikker inn og ut, dvs at den blinkingen du får når du normalt plugger inn (de tre blålysene blinker en liten stund) restartes hvert 30 sekund.

Dette MÅ jeg finne en ordning på ellers er det jo ubrukelig. Bilen kan ikke stå slik, håper det er en setting i menyen, men har ikke funnet den enda, skal ringe Elbilhjelpen, men det er så travelt med andre ting så om noen vet hvordan jeg unngår dette så mottas tips med stor takk, ja!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA