Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zappi - ladestasjon - erfaringer?

Startet av Bjoris, onsdag 21. februar 2018, klokken 10:57

« forrige - neste »

kakemann

Nå har jeg fått installert Harvi.

Jeg har som skrevet her tidligere 2 ladere i garasjen: Zappi og en Ratiolader. Planen var altså at CT klammen skulle klipses rundt den ene av de 3 hovedfasene (3X63A) i sikringsskapet.
Meningen var at Zappi skulle justere effekten på ladingen hvis den ene av fasene blir belastet over 63A

Tilkoblingen av Harvi ble utført av elektrikeren, men jeg så at dette var uhyre enkelt.
Vi unnlot å sette den inn i sikringsskapet for å sikre best mulig signal mellom Zappi og Harvi.

Oppkobling trådløst mellom Harvi og Zappi var også veldig enkelt, og fungerte ved første forsøk.
I menyen på Zappi kunne jeg nå se at CT klammen overvåkertdenne fasen og sendte informasjonen til Zappi i sanntid. Som vist på det ene bildet vedlagt har jeg kun koblet en CT klamme til Harvi, men det kan kobles inn 3 stk totalt.

Det som står igjen nå er å få Zappi til å redusere effekten på lading av Teslaen når andre forbrukere av den samme hovedfasen trekker for mye. Dette oppstår typisk hvis Amperaen lader på den andre ladestasjonen, mor lager mat, og panelovnene kjører på med varme samtidig. Da er det fort gjort at det blir for stor belastning på denne fasen.

Jeg har sammen med Elbilhjelpen forsøkt å få Zappi til å ta hensyn til dette, men foreløpig har vi ikke fått det til.
Det skal visst kun dreie seg om å finne rett innstilling, og Elbilhjelpen undersøker nå med produsenten.
Håper og tror vi finner rett meny for å sette dette opp.

Jeg oppdaterer her når vi har fått det riktig i menyen.


Counterpointer

Kan noen sende meg en pm med hvilken butikk det var som forhandlet Zappi i Oslo.
Ser ut som moderator har slettet i tråden og jeg hadde ikke skrevet det opp siden det sto her.....

Ingeniøren

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 03. mars 2018, klokken 00:50
Kan noen sende meg en pm med hvilken butikk det var som forhandlet Zappi i Oslo.
Ser ut som moderator har slettet i tråden og jeg hadde ikke skrevet det opp siden det sto her.....

Er det ikke like greit å handle på nett fra linken du finner først i tråden ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 03. mars 2018, klokken 09:16
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 03. mars 2018, klokken 00:50
Kan noen sende meg en pm med hvilken butikk det var som forhandlet Zappi i Oslo.
Ser ut som moderator har slettet i tråden og jeg hadde ikke skrevet det opp siden det sto her.....

Er det ikke like greit å handle på nett fra linken du finner først i tråden ?
Kort versjon, nei

elektrolux

Sitat fra: kakemann på fredag 02. mars 2018, klokken 22:14
Jeg har sammen med Elbilhjelpen forsøkt å få Zappi til å ta hensyn til dette, men foreløpig har vi ikke fått det til.

Jeg har nå fått det til uten Harvi. Da kommer det opp et symbol av et hus nederst til venstre når dynamisk modus er aktiv. Må jobbe litt videre med dette når en bruker Harvi.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear


elektrolux

Tror navnet er utledet fra engelske Harvest, altså samle sammen. I Harvi sitt tilfelle samler den sammen indusert energi fra CT måletrafo og bruker det som energikilde. Utrolig nok fungerer det også i praksis. Vet ikke hvor lite strøm det kan gå i ledningen som måles, men tipper at ned til 3 kW er kurrant.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

I dag nektet Zappi å lade grunnet overforbruk ellers i huset... ;D

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på fredag 09. mars 2018, klokken 19:14
I dag nektet Zappi å lade grunnet overforbruk ellers i huset... ;D

26,7kW? Hva i alle dager bruker du all strømmen på? ;)

Det er over dobbelt så mye som jeg noensinne har betalt effektavgift for, og her dekker strømabonnementet to bygninger, to husholdninger og to elbiler samt at vi bruker utelukkende strøm til oppvarming ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Lurer selv, men er katta ute av huset og kun husets fruer hjemme kan slikt skje.

Her var det bading og baking på gang, samtidig som jentungens rom føltes mer som badstue. Varmekablene jobbet for fullt og sannsynligvis var begge varmepumpene i gang samtidig som induksjons komfyr, og varmtvannsberederen gikk for fullt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Burger

Jeg vurderer å søke om å få 32A på kurs for ladestasjon, kan jeg bruke Zappi som grunnlag for søknad? Dvs at den klarer å holde seg innenfor det som er forsvarlig med tanke på skjevbelastning?
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

elektrolux

Bør i alle fall være et godt argument at den er dynamisk og vil dermed ( riktig programmert ) ikke forårsake mer maksimal last enn det huset allerede er i stand til. Dynamisk laststyring trumfer f.eks krav til samtidsfaktor i større ladesystemer.

En trikker lurte på det med innstilling av maks ladestrøm, og brukers mulighet til å manipulere dette. Han tenkte på at mange kunder kanskje ville være fristet til å makse ut ladestyrken på en 20A kurs lagt opp for 16A lading. Et interessant spørsmål, men er det egentlig et problem? Trikser kunden for mye og stiller f.eks ladestasjonen til 21-22 A vil jo sikringen gjøre jobben den er satt der for å gjøre. I motsetning til mange ladestasjoner kan faktisk installatøren passordbeskytte dyp menyen på Zappi for å hindre tilgang til slik justering.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Man kan jo justere maks strøm på de fleste ladebokser, enten med å bytte motstand eller dipswitcher. Ser ikke helt problemet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Burger

Elektrolux: Kan jeg ta kontakt via elbilhjelpen når jeg skal handle om hjelp til søknad? Bør jo være en win win situasjon der jeg handler hos deg, får hjelp og elbilhjelpen kan publisere søknad som mal for andre? Det vil ta noen måneder før vi har råd til ladestasjon, vi er litt blakke som lykkelige nye i3 eiere :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA