Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zappi - ladestasjon - erfaringer?

Startet av Bjoris, onsdag 21. februar 2018, klokken 10:57

« forrige - neste »

OleJA

Virker som et veldig aktuelt produkt for mitt behov: Overtar om ikke lenge et hus som har 3x63A hovedinntak, der 3x40A går til en varmepumpe. Dvs ikke veldig mye til overs til lading når det også går litt til varmtvannsbereder, lys og diverse.

Kan nok få satt inn større hovedsikring, men trolig ikke veldig fremtidsrettet med tanke på nye AMS målere som kommer om kort tid, med tilhørende nytt regime for taksering av forbrukstopper.

Har ingen tidligere erfaring med vann/vann varmepumpe, men antar at 3x40A inntak til denne er til varmekolbe som kun brukes unntaksvis. Dvs til daglig så vil det være plenty med strøm til en 32A ladeboks såfremt den kan 'strupes' dersom varmekolben kobler inn.

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på søndag 25. februar 2018, klokken 22:42
Virker som et veldig aktuelt produkt for mitt behov: Overtar om ikke lenge et hus som har 3x63A hovedinntak, der 3x40A går til en varmepumpe. Dvs ikke veldig mye til overs til lading når det også går litt til varmtvannsbereder, lys og diverse.

Kan nok få satt inn større hovedsikring, men trolig ikke veldig fremtidsrettet med tanke på nye AMS målere som kommer om kort tid, med tilhørende nytt regime for taksering av forbrukstopper.

Har ingen tidligere erfaring med vann/vann varmepumpe, men antar at 3x40A inntak til denne er til varmekolbe som kun brukes unntaksvis. Dvs til daglig så vil det være plenty med strøm til en 32A ladeboks såfremt den kan 'strupes' dersom varmekolben kobler inn.

Du kan helt sikkert stille ned varmekolben. Min IVT har 9kW varmekolbe, men jeg har kun aktivert 3kW. 3kW er nok til å holde huset frostfritt om kompressor ryker når vi er bortreist. Ryker den når vi er hjemme er det enkelt å justere opp til 9kW igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ingeniøren

Sitat fra: OleJA på søndag 25. februar 2018, klokken 22:42
Virker som et veldig aktuelt produkt for mitt behov: Overtar om ikke lenge et hus som har 3x63A hovedinntak, der 3x40A går til en varmepumpe. Dvs ikke veldig mye til overs til lading når det også går litt til varmtvannsbereder, lys og diverse.

Kan nok få satt inn større hovedsikring, men trolig ikke veldig fremtidsrettet med tanke på nye AMS målere som kommer om kort tid, med tilhørende nytt regime for taksering av forbrukstopper.

Har ingen tidligere erfaring med vann/vann varmepumpe, men antar at 3x40A inntak til denne er til varmekolbe som kun brukes unntaksvis. Dvs til daglig så vil det være plenty med strøm til en 32A ladeboks såfremt den kan 'strupes' dersom varmekolben kobler inn.

40A til varmepumpe - skal du varme opp et helt kontorbygg ? Sjekket i går og med 14 grader ute må varmepumpen min hente litt strøm i tillegg så den trakk ca 500W...... Normalt trekker den 2-300W.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

OleJA

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 26. februar 2018, klokken 06:53
Sitat fra: OleJA på søndag 25. februar 2018, klokken 22:42
Virker som et veldig aktuelt produkt for mitt behov: Overtar om ikke lenge et hus som har 3x63A hovedinntak, der 3x40A går til en varmepumpe. Dvs ikke veldig mye til overs til lading når det også går litt til varmtvannsbereder, lys og diverse.

Kan nok få satt inn større hovedsikring, men trolig ikke veldig fremtidsrettet med tanke på nye AMS målere som kommer om kort tid, med tilhørende nytt regime for taksering av forbrukstopper.

Har ingen tidligere erfaring med vann/vann varmepumpe, men antar at 3x40A inntak til denne er til varmekolbe som kun brukes unntaksvis. Dvs til daglig så vil det være plenty med strøm til en 32A ladeboks såfremt den kan 'strupes' dersom varmekolben kobler inn.

40A til varmepumpe - skal du varme opp et helt kontorbygg ? Sjekket i går og med 14 grader ute må varmepumpen min hente litt strøm i tillegg så den trakk ca 500W...... Normalt trekker den 2-300W.
Ja, reagerte også på at det var en 3x40A sikring på denne. Er klar over at til daglig så er forbruket så og si ingenting, men antar at det er en solid varmekolbe i backup så vi ikke fryser ihjel om varmepumpa svikter.

En annen ting: Ser at Zappi'en har 'innebygget jordfeilvern type A'. Det er vel type B som kreves i Norge? Mener også å ha lest at type A og B ikke skal kobles i serie. Kan denne da i det hele tatt monteres lovlig i Norge?

Joltus

Sitat fra: elektrolux på søndag 25. februar 2018, klokken 19:20
Harvi er trådløs sender med 3 innganger fra små strømtrafoer. Strømtrafoene gir nok effekt til å drive Harvi, så ingen behov for egen strømforsyning.

Ikke zappi spesifikt produkt dette? Hvilken kommunikasjon bruker de?

Bjoris

Sitat fra: Joltus på mandag 26. februar 2018, klokken 09:32
Sitat fra: elektrolux på søndag 25. februar 2018, klokken 19:20
Harvi er trådløs sender med 3 innganger fra små strømtrafoer. Strømtrafoene gir nok effekt til å drive Harvi, så ingen behov for egen strømforsyning.

Ikke zappi spesifikt produkt dette? Hvilken kommunikasjon bruker de?
Jo, det er Myenergi som har lagd dette også, bare sjekk på sidene deres, jeg vet ikke hvordan denne kommuniserer, mer enn at den ikke trenger strøm da den "stjeler" fra klipsene såvidt jeg forstår.

Har nå fått min Zappi, men dessverre var det med type 1 kabel og type 2 kabel er det tomt for, men får ikke bilen før i slutten av mars uansett, så får håpe det er på plass til den tid

Joltus

Mhmmmm.. Vet det finnes smartthings strømmålere med samme prinsippet.

Det som jo blir neste skritt da er jo å styre ladestasjonen med dette.

Tipper tibber kommer med direkte støtte mot zappi. Da dette jo er rett i deres gate. Tibber støtter allerede smartthings.

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på mandag 26. februar 2018, klokken 09:02
En annen ting: Ser at Zappi'en har 'innebygget jordfeilvern type A'. Det er vel type B som kreves i Norge? Mener også å ha lest at type A og B ikke skal kobles i serie. Kan denne da i det hele tatt monteres lovlig i Norge?

A etter B er ok. B etter A er ikke ok om kursen også forsyner andre forbrukere enn ladestasjonen. Er kursen dedikert til lading spiller det ingen rolle. Men B må du uansett ha ett eller annet sted i kretsen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 26. februar 2018, klokken 06:53
40A til varmepumpe - skal du varme opp et helt kontorbygg ? Sjekket i går og med 14 grader ute må varmepumpen min hente litt strøm i tillegg så den trakk ca 500W...... Normalt trekker den 2-300W.

Luft/luft da tenker jeg. LITT forskjell på de og en vann/vann som leverer 100% av varmebehovet til bygningen + lager varmtvann. Min lager varme til 2 bygninger og varmtvann til 2 husholdninger, med et forbruk på ca. 11.000kWh i året (250m2 varmet opp til 24-25 grader). Effektforbruk under varmedrift er ca. 2800W, under varmtvannsdrift oppunder 4000W. Det er da kun til kompressor, evt. tilleggselement kommer på toppen av det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kakemann

Har nå mottatt Harvi, og jeg er nå spent på hvordan kommunikasjonen mellom Zappi og Harvi vil fungere.
Har nå brukt Zappi i ca. 3 uker og er foreløpig veldig fornøyd.

Jeg tok forresten kontakt via mail til Myenergi i forrige uke fordi jeg lurte på om når denne appen kommer.
De svarte raskt at de jobber med denne, og planlegger å lansere den i vår-sommer i år.

Det blir spennende å se hvilke muligheter denne vil gi.

Jeg har ennå ikke brukt noe annet enn "FAST" ladefunksjonen, men har nå begynt å følge med litt på ladeloggen.
Ganske enkelt å regne seg frem til ukentlig kostnad ved å lade elbil nå.

elektrolux

Torsdag 1 mars vil Elbilhjelpens samarbeidspartner på østlandet ABOT AS være representert på det som ser ut til å bli et kombinert Årsmøte i Vestfold og Telemark elbilforening og Elbil dag.

Abot vil da ha med seg Zappi for de som ønsker å se og ta på en av disse.

Program for elbildagen (fra kl 17:00)
• Elbilutstilling
• Informasjons stand fra Elbilforeningen
• Utstilling av ladeløsninger m.m.

Alt dette skjer på:

Høgskolen i Vestfold Bakkenteigen
Raveien 215,  3184 Borre
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Bjoris

Sitat fra: kakemann på mandag 26. februar 2018, klokken 22:33
Har nå mottatt Harvi, og jeg er nå spent på hvordan kommunikasjonen mellom Zappi og Harvi vil fungere.
Har nå brukt Zappi i ca. 3 uker og er foreløpig veldig fornøyd.

Jeg tok forresten kontakt via mail til Myenergi i forrige uke fordi jeg lurte på om når denne appen kommer.
De svarte raskt at de jobber med denne, og planlegger å lansere den i vår-sommer i år.

Det blir spennende å se hvilke muligheter denne vil gi.

Jeg har ennå ikke brukt noe annet enn "FAST" ladefunksjonen, men har nå begynt å følge med litt på ladeloggen.
Ganske enkelt å regne seg frem til ukentlig kostnad ved å lade elbil nå.

Veldig interessant å høre om dine erfaringer, hvor langt strekk hadde du til denne Harvien? Tenker du å gjøre dette selv, jeg forstår det slik at dette er plug and play:)

Bra info om appen, forstår det slik at en trenger en hub, iallefall for å oppgradere SW, men litt usikker på om det er noe en må ha permanent for å bruke appen. Forstod denne hub`en skulle komme for salg snart...

Da venter jeg både på type 2 kabelen og bilen:) Haster ikke, det er nok tre uker til jeg har bilen hjemme enda, men greit å ha ting i orden selvsagt...

elektrolux

Sitat fra: bjoris på tirsdag 27. februar 2018, klokken 08:16
hvor langt strekk hadde du til denne Harvien? Tenker du å gjøre dette selv, jeg forstår det slik at dette er plug and play:)

Bra info om appen, forstår det slik at en trenger en hub, iallefall for å oppgradere SW, men litt usikker på om det er noe en må ha permanent for å bruke appen. Forstod denne hub`en skulle komme for salg snart...

Min Harvi står i metal skap på loftet i 4 etasjers trehus. Mellom den og min Zappi er det nevne metal skap, en laftet yttervegg, og 2 gulv. Ingen problemer med det strekket i alle fall.

Hubben blir nok et bindeledd mellom Zappi sitt ethernet og internet. Selv håper jeg den blir en enhet som kan henges på veggen som en monitor over strømmens gang gjennom huset. Den på bildet er programmeringshubben vi bruker for software oppdatering.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kakemann

#28
Sitat fra: bjoris på tirsdag 27. februar 2018, klokken 08:16
hvor langt strekk hadde du til denne Harvien? Tenker du å gjøre dette selv, jeg forstår det slik at dette er plug and play:)

Bra info om appen, forstår det slik at en trenger en hub, iallefall for å oppgradere SW, men litt usikker på om det er noe en må ha permanent for å bruke appen. Forstod denne hub`en skulle komme for salg snart...


Myenergi bekreftet til meg at det var en enhet akkurat som du skrev, som de tydelig kaller "hub" i instruksjonsboken.
"hub – The link between your myenergi devices and the internet, allowing remote monitoring and control." (side 20).

Jeg forstod også at det er mer eller mindre plug and play.
Jeg ser det bare er koble to ledninger fra CT klammen inni harvi boksen, og deretter klemme den på ledningen som skal overvåkes. Ser veldig enkelt ut.
Men siden jeg må ta bort endel deksler og sånn for å finne hovedstrømkablene til sikringsskapet, så avtalte jeg på forhånd at elektrikeren som satt opp laderen skulle komme tilbake og sette på Harvi og samtidig se hvilke av fasene som det var mest hensiktsmessig å måle på (den fasen som begge elbilladerne mine er koblet på). Han var såpass interessert i dette systemet at han ønsket å se på det for læringens skyld :)

Elektriker kommer i dag, så jeg kan legge ut noen bilder etter at han har vært her.
Jeg hadde tenkt å montere selve Harvi rett ved siden av sikringsskapet. Tror jeg dropper å sette den inni for å være sikker på at signalet til enhver tid er sterkt ut til laderen som står i garasjen.

Imellom rommet der sikringsskapet er og laderen er det en yttervegg og noen få meter bort til garasjen. Laderen er plassert inni garasjen som vist på bildet i min forrige post.

Jeg legger ut mer om oppsettet av harvi og bilder ikveld :)

Hva slags bil venter du på Bjoris?
Var det en Model X?


Bjoris

Sitat fra: kakemann på tirsdag 27. februar 2018, klokken 10:46
Sitat fra: bjoris på tirsdag 27. februar 2018, klokken 08:16
hvor langt strekk hadde du til denne Harvien? Tenker du å gjøre dette selv, jeg forstår det slik at dette er plug and play:)

Bra info om appen, forstår det slik at en trenger en hub, iallefall for å oppgradere SW, men litt usikker på om det er noe en må ha permanent for å bruke appen. Forstod denne hub`en skulle komme for salg snart...


Myenergi bekreftet til meg at det var en enhet akkurat som du skrev, som de tydelig kaller "hub" i instruksjonsboken.
"hub – The link between your myenergi devices and the internet, allowing remote monitoring and control." (side 20).

Jeg forstod også at det er mer eller mindre plug and play.
Jeg ser det bare er koble to ledninger fra CT klammen inni harvi boksen, og deretter klemme den på ledningen som skal overvåkes. Ser veldig enkelt ut.
Men siden jeg må ta bort endel deksler og sånn for å finne hovedstrømkablene til sikringsskapet, så avtalte jeg på forhånd at elektrikeren som satt opp laderen skulle komme tilbake og sette på Harvi og samtidig se hvilke av fasene som det var mest hensiktsmessig å måle på (den fasen som begge elbilladerne mine er koblet på). Han var såpass interessert i dette systemet at han ønsket å se på det for læringens skyld :)

Elektriker kommer i dag, så jeg kan legge ut noen bilder etter at han har vært her.
Jeg hadde tenkt å montere selve Harvi rett ved siden av sikringsskapet. Tror jeg dropper å sette den inni for å være sikker på at signalet til enhver tid er sterkt ut til laderen som står i garasjen.

Imellom rommet der sikringsskapet er og laderen er det en yttervegg og noen få meter bort til garasjen. Laderen er plassert inni garasjen som vist på bildet i min forrige post.

Jeg legger ut mer om oppsettet av harvi og bilder ikveld :)

Hva slags bil venter du på Bjoris?
Var det en Model X?
Downsizing, solgte Xen og bytter ut bilnr 2 (Leaf30) i Leaf40. Neste Tesla blir kanskje model 3, kanskje venter vi på Y. Lefaen blir bilnr 2 igjen da isåfall, i mellomtiden har vi en nyere varebil som jeg bare må innrømme at passer perfekt til veldig mye av det jeg bruker bil til og der Teslaen fort ble "for fin"...

Ser profilen min ikke er helt oppdatert nei:) Det må jeg fikse!

Ser frem til å høre om dine erfaringer med Harvi boksen...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA