Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zappi - ladestasjon - erfaringer?

Startet av Bjoris, onsdag 21. februar 2018, klokken 10:57

« forrige - neste »

Bjoris

Nå har jeg bestilt en slik ladestasjon og siden den er ganske spesiell ifht de andre stasjonene så tenkte jeg det kunne være greit å ha erfaringene i egen tråd.

Det er denne vi snakker om. For ordnesskyld har jeg ingen tilknytning til Elbilhjelpe.no på noe vis.

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/74-kw-zappi-ladestasjon-med-5m-ladekabel-t2?tm=ladestasjoner

Det som er spesielt med ladestasjonen er

- den kan trinnløst regulere ladestrømmen om du produserer din egen strøm, det er vel slik jeg har forstått det, ideen/bakgrunnen for hele laderen. Det finnes flere modus, der det ene (ECO+) er slik at du bare lader om dine solceller produsere strøm f.eks. Den andre (ECO) er slik at du får ett minimum med strøm uansett om din egen produksjon stopper helt opp eller går under 6A, en elbil lader ikke med lavere enn 6 a forstår jeg.

- Utover dette har den mange artige funksjoner, den kan booste ladingen og så lade sakte, den kan ladet etter input på strøm-tariffer (meget aktuelt når smartmålerene er fult ut i drift). Det er timer styrt så du ikke trenger å stille det i bilen.

- Best av alt er at det skal komme en app, jeg håpar jo at denne appen da blir slik at du kan booste ladingen f.eks eller justere trinnløst lade-effekt og/eller time det slik at bilen er ferdig til ett tidsbunkt. Dette er jo ting som f.eks Tesla ikke har i sin app heller og som har vært savnet for oss iallefall. Leaf som vi har nå kan jo ikke stille ladehastighet heller i bilen så derfor ekstra viktig med en ladestasjon som har slike funksjoner.

- Denne stasjonen har også spesielle målere du kan kjøpe
https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ct-sensor-for-zappi-og-eddi?tm=annet-utstyr

Disse vil redusere ladehastigheten om øvrig strømtrekk på kursen til laderen eller til hovedkursen blir for store (du kan ha flere målere, opptil 3 forstår jeg).

Utover behov så er det vel mest interessen som gjør at jeg satser på denne.

Jeg skal komme tilbake med erfaringer, kakemann er vel den eneste jeg har satt til nå som har denne laderen i bruk...



Jlr

Jeg har også fått montert en Zappi, skal få montert opp Harvi også i løpet av noen dager. Så lagt er jeg meget positivt overrasket.  :)


Counterpointer

Jeg sitter på gjerdet og vipper. Har i løpet av 2018 antagelig behov for to stykker og det frister med noen solcellepaneler og evt en slags powerwall i tillegg.
Problemet er at dette blir ett omfattende installasjonsarbeid  med potensielt høye kostnader.

Counterpointer

Sitat fra: Jlr på onsdag 21. februar 2018, klokken 13:22
Jeg har også fått montert en Zappi, skal få montert opp Harvi også i løpet av noen dager. Så lagt er jeg meget positivt overrasket.  :)
Si gjerne litt mer om hvorfor?

Bjoris

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 21. februar 2018, klokken 14:52
Jeg sitter på gjerdet og vipper. Har i løpet av 2018 antagelig behov for to stykker og det frister med noen solcellepaneler og evt en slags powerwall i tillegg.
Problemet er at dette blir ett omfattende installasjonsarbeid  med potensielt høye kostnader.

Må du ta alt på en gang? Jeg tenker at jeg begynner i det små med denne laderen som virker svært så fremtidsrettet og dermed er klar til evt egen produksjon i fremtiden

Counterpointer

Sitat fra: bjoris på onsdag 21. februar 2018, klokken 19:50
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 21. februar 2018, klokken 14:52
Jeg sitter på gjerdet og vipper. Har i løpet av 2018 antagelig behov for to stykker og det frister med noen solcellepaneler og evt en slags powerwall i tillegg.
Problemet er at dette blir ett omfattende installasjonsarbeid  med potensielt høye kostnader.

Må du ta alt på en gang? Jeg tenker at jeg begynner i det små med denne laderen som virker svært så fremtidsrettet og dermed er klar til evt egen produksjon i fremtiden
Må absolutt ikke det. Kan godt hende jeg starter med en alene. Men er lurt å se for seg en mulig totalpakke.

Burger

Kan noen si noe om app funksjonen?

Drømmesituasjonen min er f.eks :

Mellom 07:00 og 24:00, lade på minimum ladehastighet opp til f.eks 50% på bila og så kutte.
24:00 - 07:00 lade maks opp til 100%

Enkelt fra app for å få overstyrt lading slik at den lader maks opp til 100% de gangene man trenger det.

Kan den noe i nærheten av dette så kjøper jeg umiddelbart.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Bjoris

#7
Sitat fra: Burger på torsdag 22. februar 2018, klokken 10:42
Kan noen si noe om app funksjonen?

Drømmesituasjonen min er f.eks :

Mellom 07:00 og 24:00, lade på minimum ladehastighet opp til f.eks 50% på bila og så kutte.
24:00 - 07:00 lade maks opp til 100%

Enkelt fra app for å få overstyrt lading slik at den lader maks opp til 100% de gangene man trenger det.

Kan den noe i nærheten av dette så kjøper jeg umiddelbart.

Denne boksen er rykende fersk så appen er ikke utviklet og en kan bare fantasere om hvilke funksjoner den vil få, men du kan tidsstyret ladingen, men det er pt ikke helt fritt frem hvilken ladehastighet du får brukt såvidt jeg ser det. Kakemann skriver at hans bare har to trinn 16A eller 32A. Dette syns jeg er en bra start, men siden laderen kan trinnløst regulere ladehastigheten ifht input av fornybare energi, skulle det være en smal sak at brukeren fikk styre dette trinnløst også...

MEN, jeg vet ikke om dette kommer og det er litt risikoen. Litt som Tesla dette, det er mye som KAN komme OTA... Dvs her er det vel behov for en HUB for å oppgradere og denne må en pt låne, men skulle visst blir tilgjengelig for kjøp, pris anes ikke og jeg vet ikke om det er så viktig, men klart en må jo få oppdatert den med appen når den kommer...

Her er manualen for versjonen slik den er i dag...

http://myenergi.uk/wp-content/uploads/2017/10/zappi-manual-v1.2.pdf

Forstod på Elbilhjelpen at de har gitt tilbakemelding på ønsket funksjon, men de ventet ikke noe snarlig SW oppgradering


geear

Hva er egentlig poenget med denne solcelle/alternativ-energi funksjonen?

Hvis man har solcelle-anlegg på taket tilknyttet strømnettet, så bruker ladeboksen man har av solcellestrømmen når man lader, enten man vil eller ei? Skjønner ikke helt hva ladeboksen skal gjøre annerledes?

zbk

Ladeboksen kan feks. settes opp til å lade bare når det er egen kraft tilgjengelig.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

elektrolux

Leker litt med en av mine Zappi. Har lagt inn siste software og montert 3 CT sensorer via en Harvi og leser nå av strømforbruket i huset.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Joltus

#11
Har disse zappi stasjonene muligheter for ekstern input? Målet med ladestasjonen for min del er å kunne styre den med smarthus løsningen min. Altså at den kan styres uavhengig av type styring. I mitt tilfelle smartthings.

På den måten kan man velge å styre ladingen ut fra flere ting enn tilgjengelig strøm. F.eks nettleiepris hvis denne blir dynamisk slik de sier, strømpris som jo varierer, og tidspunkter man skal ha bilen ferdigladet, samt tilgjengelig effekt da...

De harvi sensorene du nevner, er det noen små strømtrafoer man klipser på ledningene på fasene for å måle strømtrekkene?


Counterpointer

Sitat fra: elektrolux på søndag 25. februar 2018, klokken 07:37
Leker litt med en av mine Zappi. Har lagt inn siste software og montert 3 CT sensorer via en Harvi og leser nå av strømforbruket i huset.
Ser ikke bildene i posten din. Det er grå ikoner for «broken jpg» i Tapatalk og de vises ikke i webwiev!

Det er stort sett sånn det er blitt på forumet nå, men alikevel...

Måkemannen

Sitat fra: knut.aulie på søndag 25. februar 2018, klokken 15:11
Sitat fra: elektrolux på søndag 25. februar 2018, klokken 07:37
Leker litt med en av mine Zappi. Har lagt inn siste software og montert 3 CT sensorer via en Harvi og leser nå av strømforbruket i huset.
Ser ikke bildene i posten din. Det er grå ikoner for «broken jpg» i Tapatalk og de vises ikke i webwiev!

Det er stort sett sånn det er blitt på forumet nå, men alikevel...

Samme her. Har gitt opp bilder via tapatalk.

Funker på pcen da.

elektrolux

Sitat fra: Joltus på søndag 25. februar 2018, klokken 09:13
Har disse zappi stasjonene muligheter for ekstern input?

De harvi sensorene du nevner, er det noen små strømtrafoer man klipser på ledningene på fasene for å måle strømtrekkene?

Ja. Det er en logisk inngang (e-Sense) egentlig beregnet på komunikasjon med måler. Denne kan nok brukes i forbindelse med Smarthus.

Harvi er trådløs sender med 3 innganger fra små strømtrafoer. Strømtrafoene gir nok effekt til å drive Harvi, så ingen behov for egen strømforsyning.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA