Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Likestrømsjordfeil anyone?

Startet av Carl Anton Stenling, tirsdag 20. februar 2018, klokken 19:01

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Mange av oss har jo installert den særnorske løsningen med jordfeilbryter type B for enfase elbilladekurser.

Vanligvis gjør man jo en kost/nytte-vurdering for sikkerhetstiltak og da kan det være interessant å forstå hvilken nytte denne ekstra sikkerhetsmekanismen har hatt.

Er det noen elbileiere som har opplevd at sin jordfeilbryter type B noen gang har slått ut pga. likestrømsfeil?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

hsa77

Blir ikke dette litt som å prøve å beregne kost/nytte ved airbag? Tror du skal spørre noen tusen før du treffer på noen som har berget livet takket være airbagen, betyr det at den er unyttig?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Carl Anton Stenling

#2
Ville overrasket meg hvis ingen av Elbilforums brukere har sett en utløst airbag.

Tror utvalget her er stort nok til å si noe om det er mindre enn en tusendels sannsynlighet for at hver jordfeilbryter B har gitt nytte.

Kan være interessant å regne på risikokost. Hvis hver jordfeilbryter B koster kr 2.000 og den avverger feil i en tusendedel av tilfellene så er kostnaden per avverget feil rundt 2 mill. kr.
Da kan man sammenligne denne risikokosten med andre forebyggende tiltak.

Men la oss utvide spørsmålet: Er det noen som har opplevd en utløst airbag eller en utløst jordfeilbryter B?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Panduck

#3
Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 20. februar 2018, klokken 19:36
Men la oss utvide spørsmålet: Er det noen som har opplevd en utløst airbag eller en utløst jordfeilbryter B?

Nei. Det jeg har opplevd var å måtte få "kvalitetskontroll" på laptoppen for å bruke den på en konferanse i england. Der hadde de utstyr til å sjekke laptopadapteret, for å se at det ikke hadde feil slik at likestrøm kom tilbake (eller hvordan man nå skal si det korrekt...)

Jeg antar at det er en grunn til dette, og at det ikke bare er i Norge de er opptatt av dette. Men som et utvidet spørsmål kan man da spørre: Hvorfor bare elbil? Vi begynner etterhvert å få en god del likerettere, og selv om det ikke er elbileffekt på det, så er det ikke bare smått heller. Det er ikke uvanlig med kraftige likerettere for gamingPCer.

Carl Anton Stenling

#4
Jeg har forstått det slik at dette særkravet om jordfeilbryter B for enfase dukket opp når internasjonale krav ble oversatt til norsk. Internasjonalt er dette visstnok bare et krav for trefase. I en tidligere tråd har bakgrunnen for dette vært drøftet (IT/TN etc.), men jeg har aldri sett noe forsøk på å kost/nytte-vurdere dette tiltaket.

Det er jo en del andre høyeffektlaster som har lignende mulighet for likestrømsjordfeil, f.eks. enfase varmepumper og vaskemaskiner med moderne motorstyring. Her er det ikke samme krav. Da regner jeg med at det skyldes annen kost/nytte hvis man har tatt en rasjonell avgjørelse.

Nå har vi imidlertid såpass stor bestand av jordfeilbryter B at vi etterhvert kan begynne å sjekke om det er noen observerbar nytte ift. avvergede feilkonsekvenser.

Så spørsmålet er altså: Har noen opplevd at jordfeilbryter B har avslørt en likestrømsjordfeil ved elbillading?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Knut Røe

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 20. februar 2018, klokken 19:01Er det noen elbileiere som har opplevd at sin jordfeilbryter type B noen gang har slått ut pga. likestrømsfeil?
En jordfeilbryter summerer bare strømmen som går frem og tilbake, er det stort nok avvik slår den ut. Poenget med en type B er at en likestrømskomponent ikke vil sette den ut av spill, noe som skjer med en type A. Er du sikker på at du forstår hva en type B er og hva som er poenget med den? En jordfeilbryter er per definisjon en tilleggsbeskyttelse mot farlig berøringsspenning, beskyttelse av personer er altså hovedformålet, men den kan ha andre formål og bruksområder også. Om en type B slår ut er det ikke "på grunn av" likestrøm men fordi strømmene gjennom bryteren frem og tilbake ikke var av samme verdi. Og evt likestrøm i retur fra en bil skal da altså ikke sette denne funksjonen ute av spill.

geear

Har ikke opplevd at min type B jfb. har slått ut på noen av våre elbiler. e-Golfen skal jo også ha denne type beskyttelse innebygget. Er usikker på hvordan den evt. vil indikere feil, men har ikke opplevd noe der heller.

Carl Anton Stenling

#7
Sitat fra: tiger`n på tirsdag 20. februar 2018, klokken 20:10
Om en type B slår ut er det ikke "på grunn av" likestrøm men fordi strømmene gjennom bryteren frem og tilbake ikke var av samme verdi.

Poenget med en jordfeilbryter er som du nevner at den slår ut dersom det er lekkasje av strøm til jord. Grunnen til at type B er foreskrevet for elbillaster er risikoen for at denne strømmen til jord har en likestrømskomponent, f.eks. pga. at en diode er defekt i likeretterkretsen. Denne type feil kan ikke nødvendigvis detekteres av type A som er utformet hovedsakelig for vekselstrømsjordfeil. Vekselstrømsfeil er jo vanligst der man f.eks. har krypstrømmer.

Tror jeg forstår tilstrekkelig godt hvordan disse sikringsmekanismene fungerer, selv om jeg er utdannet sivilingeniør i et annet fag enn elektro. Tar gjerne imot korreksjon hvis jeg ikke har forstått poenget her :-)

Hvis jordfeilbryter type B løser ut så kan det selvfølgelig også skyldes en ren vekselstrømsjordfeil. Imidlertid tenker jeg at dersom noen har opplevd at en type B løser ut så er det interessant å spørre om dette skyldtes feil ved bilen. I så fall er det en mulighet for at det har vært en likestrømskomponent som førte til at jordfeilbryteren løste ut.

Begrunnelsen jeg har sett for type B er å beskytte mot farlig jordfeil (berøringsfare) med likestrømskomponent samt å unngå at andre jordfeilbrytere type A i anlegget settes ut av funksjon pga. likestrømsjordfeil. Begrunnelsen for å kreve at ikke flere ladeuttak deler jordfeilbryter type B er at det kan spare materiell skade på andre biler ved jordfeil i en av bilene.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ferry

Det er vel ikke så lett for brukeren å vite om den har løst ut pga. AC eller DC. Med mindre JFB har en form for indikering av årsak for å løse ut. Den løser jo ut på AC også. Det er antagelig veldig sjelden JFB løser ut på en dedikert kurs uansett, og i de få tilfellene den gjør det vil de færreste vite hvorfor.

Carl Anton Stenling

#9
Tenker at vi kan skille årsaken på følgende måte:

Dersom jordfeilbryteren løste ut og det krevde reparasjon av laderen i bilen så kan det ha vært likestrømsjordfeil.
Dersom jordfeilbryteren løste ut og det skyldtes feil i fremføring eller veggladeboks/ladekladd så skyldtes det med overveiende sannsynlighet vekselstrømsjordfeil.

Spørsmålet er derfor egentlig om noen har hatt jordfeil som skyldtes feil ved selve elbilen. Har forsøkt å endre tittel for tråden.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rasmus.B

Tipper dette blir en lang tråd med masse argumenter for hvorfor dette er uinteressant. Jeg mener at det er en god problemstilling med tanke på kost / nytte, og mistenker at DSB har tatt en lettvint løsning, og tenker at har man råd til en elbil, har man råd til dedikert kurs med ladestasjon og type B jordfeilsbryter. Samme om det er en eller flerfase lading.
Har ikke B jordfeilsbryter, men bør vel få montert to av de. Jeg lader to biler samtidig.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Bjoris

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 20. februar 2018, klokken 20:01
Jeg har forstått det slik at dette særkravet om jordfeilbryter B for enfase dukket opp når internasjonale krav ble oversatt til norsk. Internasjonalt er dette visstnok bare et krav for trefase. I en tidligere tråd har bakgrunnen for dette vært drøftet (IT/TN etc.), men jeg har aldri sett noe forsøk på å kost/nytte-vurdere dette tiltaket.

Det er jo en del andre høyeffektlaster som har lignende mulighet for likestrømsjordfeil, f.eks. enfase varmepumper og vaskemaskiner med moderne motorstyring. Her er det ikke samme krav. Da regner jeg med at det skyldes annen kost/nytte hvis man har tatt en rasjonell avgjørelse.

Nå har vi imidlertid såpass stor bestand av jordfeilbryter B at vi etterhvert kan begynne å sjekke om det er noen observerbar nytte ift. avvergede feilkonsekvenser.

Så spørsmålet er altså: Har noen opplevd at jordfeilbryter B har avslørt en likestrømsjordfeil ved elbillading?

Hvorfor skriver du «for enfase», det er vel krav om dette på 400 volt også eller?

m0nkey

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 20. februar 2018, klokken 21:45
Tenker at vi kan skille årsaken på følgende måte:

Dersom jordfeilbryteren løste ut og det krevde reparasjon av laderen i bilen så kan det ha vært likestrømsjordfeil.
...
Mulig dette har skjedd med meg, men jeg aner ikke hva mer enn den vanlige automatsikringen som gikk da dette var på en offentlig ladestasjon. Kia Soul produsert i ett visst tidsrom hadde en svakhet ved OBC som gjorde at den havarerte og måtte byttes. Om de samtidig utløste JGB er jeg usikker på. Jeg husker at det var endel frustrasjon på Facebook gruppen da det ofte var lang ventetid på ny OBC.
KIA Soul EV Classic (2015)

Carl Anton Stenling

Sitat fra: bjoris på tirsdag 20. februar 2018, klokken 22:29
Hvorfor skriver du «for enfase», det er vel krav om dette på 400 volt også eller?

Siden de fleste lader på enfase så tenkte jeg det var greit å gi eksempler på andre lignende laster som også er enfase. Vurderingen rundt trefaseutstyr kan fort være litt annerledes ift. risiko.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Griffel

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 20. februar 2018, klokken 23:43
Sitat fra: bjoris på tirsdag 20. februar 2018, klokken 22:29
Hvorfor skriver du «for enfase», det er vel krav om dette på 400 volt også eller?

Siden de fleste lader på enfase s å tenkte jeg det var greit å gi eksempler på andre lignende laster som også er enfase. Vurderingen rundt trefaseutstyr kan fort være litt annerledes ift. risiko.
I EU er kravet om jordfeilbryter B når mer enn en faseleder benyttes. DVS at i land hvor TN er gjennomført og enfase betyr L og N, er det ikke et krav om jordfeilbryter B.
I Norge definerer vi enfase med 2stk. L(live). Uavhengig av nettsystem, selv om det egentlig bare skulle gjelde 230V TN, IT og TT nett om en ser på den orginale teksten. For trefas er det krav om type b i alle land i EU.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA