Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rusten bøyle panser

Startet av Mumitrollet, tirsdag 20. februar 2018, klokken 16:45

« forrige - neste »

Mumitrollet

Hadde Leafen på service. Der ble det påpekt at låsemekanismen og den bøyla som låser panseret var svært rustent. Er dette noe som er en kjent feil? Tror dere dette vil gå på garanti? Synes det er rart den skal bli så rusten etter drøye 2 år.

Sent fra min LG-H870 via Tapatalk

2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

hsa77

Sitat fra: Mumitrollet på tirsdag 20. februar 2018, klokken 16:45
Hadde Leafen på service. Der ble det påpekt at låsemekanismen og den bøyla som låser panseret var svært rustent. Er dette noe som er en kjent feil? Tror dere dette vil gå på garanti? Synes det er rart den skal bli så rusten etter drøye 2 år.

Sent fra min LG-H870 via Tapatalk
Dersom bilen bare er 2 år høres dette ikke bra ut, slik bør jo tas på garanti. Dette kan jo neppe kalles en slitedel, den bør da forventes å holde bilens levetid.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

leafnor

Var en del rust på min 2012 der. Om det går på garanti vet jeg ikke.
Fikset "problemet" selv med sinkspray for et par år tilbake.
Vedlagt bilde er fra desember 2015, da jeg så rusten der (Bilen 3 år da).
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Mumitrollet

Ja det er jo rart at det skal bli så rustent. Kan det være noe med miljøet nedi motorrommet å gjøre? Lå ble det riktignok påpekt at bilen trengte en skikkelig vask og polering, en del svevestøv o.l, men kan ikke skjønne at det kan være årsaken til dette?

Sent fra min LG-H870 via Tapatalk

2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

leafnor

Er jo midt i saltlakespruten det der området. Og spesielt mye rustbeskyttelse er det vell heller ikke. Kun et tynt lag lakk.
Kommer langt med litt forebyggelse med å spraye WD40 eller lignende på bøylen og mekanismen.
Det her minnet meg på å ut å se hvordan det stod til på min. Viser seg å være svært lite forandring på min, men så har jeg dusjet på WD40 for å smøre mekanisme bl.a. sånn en gang i blandt.
Ser nesten ikke forskjell på bildene, det er to år mellom det på forrige post og dette bildet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Mumitrollet

Sitat fra: leafnor på tirsdag 20. februar 2018, klokken 17:31
Er jo midt i saltlakespruten det der området. Og spesielt mye rustbeskyttelse er det vell heller ikke. Kun et tynt lag lakk.
Kommer langt med litt forebyggelse med å spraye WD40 eller lignende på bøylen og mekanismen.
Det her minnet meg på å ut å se hvordan det stod til på min. Viser seg å være svært lite forandring på min, men så har jeg dusjet på WD40 for å smøre mekanisme bl.a. sånn en gang i blandt.
Ser nesten ikke forskjell på bildene, det er to år mellom det på forrige post og dette bildet.
Ja, jeg får prøve å pusse bort litt, og evt spraye på noe sink og wd40. Saltlake eller ei, er det vanlig at folk vasker låsemekanismen på panseret sitt? Jeg har aldri gjort det på tidligere biler

Sent fra min LG-H870 via Tapatalk

2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

tomrh

Hmm, måtte ut å sjekke nå, har aldri tenkt på muligheten. Litt rust på vår 6 år gamle Leaf, men langt fra nivået på bildet over. Har aldri vasket der. Blir nytt punkt for zinkspray heretter.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Fikk byttet på garanti (men måtte krangle) da bilen var 3 år.

leafnor

Sitat fra: Finnøy på lørdag 24. februar 2018, klokken 21:42
Fikk byttet på garanti (men måtte krangle) da bilen var 3 år.
Ble det gjort noe forebyggende med den nye, eller vil den og blir seende like rusten ut om tre år?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Det kan jeg ikke svare på, solgte Leafen et halvt år etter denne garantireperasjonen.

in

Sitat fra: Mumitrollet på tirsdag 20. februar 2018, klokken 17:42
Ja, jeg får prøve å pusse bort litt, og evt spraye på noe sink og wd40. Saltlake eller ei, er det vanlig at folk vasker låsemekanismen på panseret sitt? Jeg har aldri gjort det på tidligere biler
Jeg tro at rust oppstår her fordi dette er en elbil. Bøylen forbinder panseret til resten av bilen. Sink vil avgi elektroner til resten av bilen og stoppe rustangrep på bøylen.
Nissan LEAF 2018

leafnor

Kanskje det, men det er par hengler også. Men de er kanskje smurt og dermed isolert.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Limodriver

Nåler det riktignok lenge siden jeg hadde kjemi. Men, her høres det ut som det er galvanisk tæring som beskrives. Etter det jeg kan forstå, gitt at det er galvanisk tæring, skal det ikke ha noe å si om det er panser, dør eller hvilken som helst del av bilen.

Jeg har nok større tro på at det skyldes for dårlig overflatebehandling og at det er korrosjon som følge av fukt og salt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA