Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har byttet wire til parkbrems på sin Leaf?

Startet av Howard, mandag 19. februar 2018, klokken 12:04

« forrige - neste »

jj44nn

Hei

Nå har bilen akkurat vært på eu-kontroll, og det kommer ikke som en bombe at den har samme feil.
Bilen min har kjørt over rundt 110 000km, men om dette er en feil som kjennetegnes av at bilen lager ulyd ved rygging, så har jeg hatt denne feilen fra første år.

Jeg har pedal parkbrems og har benyttet den da jeg tidligere har fått beskjed at den må benyttes for å ikke bli slakk. Om den er defekt, vil det da si at håndbrekket mitt ikke fungerer?

Hvordan gikk det med dere som hadde denne feilen?
Ble det utbedret på garanti?
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

Ebe

Ble ikke tatt på garanti, men de fikset det «gratis» på siste service i fjor. Dvs de smurte wiren.

Ulyden er tilbake nå
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Yngve

Var på service hos Autocenteret Åsane i dag og fikk påpekt begynnende rust på parkbrems-wire. De hadde ikke klart å fremprovosere heng, så den måtte ikke byttes umiddelbart, men de regnet med at det kom til å bli et problem i løpet av vinteren. Ble anbefalt å ikke benytte parkbrems på flatmark.

Byttepris: 9000,-!

Synes det var stiv pris. Bilen er en 2013 Frankrikeimport.

Kaspar Strømme

Jeg har også en 2013 franskimport Leaf. I motsetning til det som skrives i tidligere innlegg trykker jeg en pedal, godt til venstre for andre pedalene. Så antar at det ikke er noe motor her, bare en wire.

Uansett, etter EU kontroll er det pålegg om å bytte begge wirene, fått tilbud på 7480,- fra verksted i nabolaget. Har også sendt en prisforespørsel til AutoCenteret men blir nok bare dyrere der. Det som er spesielt i tilbudet jeg har fått er at det er en dele pris på 2000kr PER wire! Dette virker jo helt ekstremt, wire på min andre CO2 bil koster jo 400kr. Men det er vanskelig sjekke, jeg klarer ikke finne en eneste site som selger wire til Leaf (skruvat, mekononen, bildeler.no, etc). På USA site ser jeg wiren koster $53.

At begge wire er så dårlige etter 75000km/6 år er jo en annen sak. De inngår tydeligvis ikke i det fantastiske bremsevedlikeholdsprogrammet til Nissan  8). Som uansett er en spøk - bremsene foran og bak gikk heller ikke gjennom EU-kontrollen, så levetid er helt lik bremsene på CO2 bilen som aldri fikk noe spesiell behandling.

Thomas Parsli

Kablene (36530-3NA0A og 36531-3NA0A) koster nok et par tusen med frakt og mva.
I tillegg bytter man nok fester ol. når man først gjør jobben, så 4000,- i deler virker ikke helt ublu.

Se forøvrig denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=39284.15

Har ikke sjekket hvor mye arbeide det er, men basert på bildet på
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=3706 kan det ikke være mer enn et par timers arbeide?

Da burde det være mulig å finne et verksted som gjør dette for rundt 6000,-
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Electrix

Jeg har fått en knirkelyd når jeg strammer håndbrekket i min Leaf fra 2012, høres ut som 3 små knirk/knepp. Antar at det er wire eller noen andre bevegelige deler der som begynner å bli slitt eller rustet så skal ta en kikk etter hvert, holder bare på med noen oppussing hjemme først.

Hvis det er wire som er dårlig så må det vel gå an å finne en biltema-wire til håndbrekk som er samme lengde og så gjenbruke fester? 2 slike til NOK 200,- er jo mye rimeligere enn Nissan til NOK 4000,-

Hvis noen sjekker lengde og festing/terminering i endene på håndbrekkwire så burde vi vel klare å finne noe som passer? Tydeligvis flere her som kan ha bruk for dette.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Kaspar Strømme

Jeg tror det er stor forskjell her mellom 2011-2012 og 2013-2017 modellene.

Se her:

https://www.tascaparts.com/auto-parts/2013/nissan/leaf/sv-trim/electric-engine/brakes-cat/parking-brake-scat

Min 2013 modell - her koster faktisk de aktuelle kablene (36530-3NF0A og 36531-3NF0A) $25 !!!!!

Til sammenligning skal samme siten ha $106 for 2011-12 kabler.

Noen har veldig godt påslag på disse vil jeg si...

Sykkel kabler fra Bil Tema er jo morsomt for de som gjør sånt selv da, men OEM del til 250kr er jo ok også  ;)

mfuglerud

er det noen som vil dele sine erfaringer? har samme problem.
fransk import 2013 eu kontroll på bnh og de sier at "begge må byttes" fikk pris på 7k. bare 4k for deler.

noen tips?

Kaspar Strømme

Første tips er ta bilen på et annet verksted, jeg fikk bilen godkjent uten skifte kablene :)

Men før den ble godkjent brukte jeg endel tid på prøve finne en rimeligere løsning. Jeg fikk bla se deleprislisten hos verkstedet som ville bytte kablene, og de koster faktisk 1500kr stk fra Nissan Norge. Det finnes visst ikke noe OEM så her melker Nissan kua godt. Tilsvarende kabler koster 500kr stk til andre bilen min.

Og ja kablene koster som nevnt betydelig mye mindre i USA. Jeg fikk bestilt inn et sett som med frakt, toll, mm kostet meg 900kr per kabel. Siden jeg ikke nå trenger disse (ihvertfall ikke før om 2 år :) send gjerne en PM om vil kjøpe.


fredsjo

Noen som faktisk har byttet denne?

Oppdaget i dag at håndbrekket ikke tar i det hele tatt på ene siden. Oppdaget ifm bytting av skiver/klosser.

Ved stramming av tannhjulet får jeg til å låse hjulet, mens det fremstår som at håndbrekket ikke har noe effekt på denne siden.. er det wiren som har røket da tro?
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Mateusz

Ja, det er flere som byttet den. Eg gjorde dette selv.
Problem med wire er at den sprekker pga en feilkonstruksjon og står fast pga rust og skitt som kommer inn.
De fleste opplever at den står fast etter bruk og ikke kommer tilbake.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

fredsjo

2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Mateusz

Ja, eg har fotbreak. Tar 2 til 4 timer. Ikkje så vanskelig hvis du kan mekke.
Må løsne den under bilen og under baksetet.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Kaspar Strømme

#28
---DISSE ER SOLGT--

Jeg har et sett parkwire til salgs, nye originale Nissan deler. Passer 2013+ Leaf med manuell parkbrems. 1500kr for settet plus frakt.

Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.

Kongleaf

Kongsberg
-
Nissan Leaf Acenta 2017, importert av BNH fra Sverige

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA