Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varme til IMIEV

Startet av Focus, onsdag 13. juli 2011, klokken 17:58

« forrige - neste »

Focus

Jeg har begynt å lage et varmesystem for IMIEV.

Jeg tok utgangspungt i at det ville være vanskelig og muligens gå ut over garanti å montere et varmesystem inn i bilen.  jeg bestemte meg derfor å lage et system som ikke krevde mer enn tilkobling av 12v og eksos ut for å kunne virke.

Systemet består av en EBERSPACHER D2 varmer, en aluminiums koffert, og en universel fjernkontrol fra Velleman.
Alt er montert i kofferten innklusive en 5 liter diesel kanne.

Når det blir kaldt på høsten er det bare å sette kofferten inn på høyre side i bagasje rommet og sikre med stropper,  stikke eksos slangen ut av dørken og koble til varmluftsslangen som ligger under setet på sjåførsiden. Til våren er det bare å ta det ut igjen.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

elektrolux

Hvorfor setter du ikke "kofferten" framme under panseret?

Mindre fare for CO2 forgiftning, som er det eneste dødsfallet jeg har hørt om i en Elbil. ( En som kjørte med et bensindrevet agregat inne i en Cityel)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Esa

Høres spennende ut. Har du bilder?
Mitsubishi i-Miev. 105.000 km siden januar 2011. Ukependler Karmøy/Stavanger

Focus

Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. juli 2011, klokken 19:51
Hvorfor setter du ikke "kofferten" framme under panseret?

Det er ikke plass til noe under panseret på en imiev, uten å begynne å flytte på ting. Det var det jeg ville unngå med tanke på garanti. Det er ingen fare for eksos lekkasje inn i bilen legger et eksos rør helt ut under bilen.

Skal ta bilder når jeg er ferdig med den.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Focus

her er noen bilder under produksjon
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

moso

Har tenkt samme tanke selv, bortsett fra det med kofferten. Montere eber d2 på bagasjeromsgulvet, med eksos, forbrenningsluft og ideelt sett også inn-luft fra under bagasjeromsgulvet (for å unngå evt duggproblemer). Liten dieseltank kan stroppes fast i bagasjerommet.

Ulemper; muligens noe støy - og litt mindre bagasjeromsplass. Bør unngå søl ved fylling av diesel. Må lage et eller to hull i bagasjeromsgulvet. Usikker på om det lille hjelpebatteriet i bilen tåler drift av eber uten at fremdriftsbatteriet er koblet inn (parkeringsvarme). Kan vel evt erstattes med noe større - om det er plass.

Fordel; kan benytte eberen fra båten - den har det visst best når den brukes og båten står jo på land om vinteren når varmen trengs i bilen.

Hvordan har du tenkt å få dratt varmluftslange frem til under førersetet (som sikkert er en bra plassering)?
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

Focus

Sitat fra: moso på torsdag 14. juli 2011, klokken 00:44
Hvordan har du tenkt å få dratt varmluftslange frem til under førersetet (som sikkert er en bra plassering)?
Jeg hadde tenkt å legge ned den ene ryggen i baksete og bare legge slangen frem, men den må ikke frem. Det blir nok varmt nok uten.

For meg blir dette enkel løsning siden det er veldig skjeldent jeg har bruk for det, som sakt tidligere så er det skjeldent mer et par kalde i stavanger og som regel ikke lenge. Jeg har heller ikke behov for hverken baksete eller bagasjeplass.
Det er nok ikke en løsning for alle.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Go-carter

Veldig bra konsept, iallefall :) Finurlig løsning også, burde være et alternativ for mange dette, både I-miev og Think.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

bobakka

Hei

Det er noen ting jeg lurer på når det gjelder denne.

Jeg har jo hunden min på bagasjeplassen så jeg må sette kassa inne i bilen samt at det er ekstremt viktig at det ikke blir 220V overslag eller eksosforgiftning under drift.

Hvor henter du 12V fra når bilen er avslått?
Hvor henter du friskluft fra?
Hvor fører du eksosen slik at det blir 100% trygt?
Hvor mye koster den?
Har du en innkjøprsliste du kan dele med oss?

Jeg ser at denne også med fordel kan brukes som varmer i min diesel bil på vinteren.

iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Focus

Jeg har montert 3 stk 12V1 14AH  mc batterier i serie de står under selve varmeren.
På undersiden av lokket er det montert en 12 v smart lader.
friskluft henter jeg fra omgivelsene DVS insiden av bilen.
Eksosen føres ut av gulvet i bagasjerommet. Dette blir klart vanskelig for deg dersom du ikke får plass der sammen med hunden.
Det er ikke noe iveien for å montere varmeren under gulvet i bagasje rommet, men da må du lage et mye større hull for å få inn varmeslangen, du må og finne en plass til diseltank.
totalpris for alt slik det står i kofferten ble ca 13000
Varmeren kostet rett under 10000.
Innkjøpsliste er jo litt vanskelig å lage, for det er jo som du selv indikerer ikke alle som kan kopiere min løsning, men jeg her er det jeg brukte.
Varmer
Batterier
lader
ekstra eksos avløp isolert
Fjernbetjening for å starte varmeren fra huset/jobben.
Fjernbetjeningen er kjøpt fra elfa og heter VM130 ekstra fjern betjening heter VM 130T. Denne er ikke nødvendig dersom du går ut å starter varmeren 10 minnutter før du skal kjøre.

Håper dette svarer på dine spørsmål.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

bobakka

Veldig bra svar.

Jeg forstår at du bruker egne batterier til denne for å unngå å tappe de andre batteriene. Har du noe tall på hvor lenge batteriene vil holde?

Du sa at du fører eksosen ut under gulvet i bagasjerommet. Jeg har ikke tatt en titt der, men måtte du skjære hull - og i tilfellet hvor - eller gikk det på annet måte? Jeg regner med at den da ender ut i friluft under bilen?

Dette høres ut som en god løsning så det er mulig at jeg plasserer den i bagasjen og hunden i baksetet.

Hvor lang tid brukte du på å bygge den?

Har du tips på en CO2 måler/sensor med trødløs sending til mottaker, eventuelt at den kan kobles i serie med batteriene slik at varmeren slås av ved for høyt CO2 nivå.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Focus

#11
Jeg ser at i det det første svaret har jeg sakt at batteriene står i serie det er klart feil.
De står i parralell DVS 14*3 42AH. Jeg har målt at etter oppstart der varmeren trekker opp mot 10 A bruker den CA 2,5 A.
Uten å lage noen stor kalkulasjon ut av dette dersom jeg starter varmeren 2 ganger i døgnet og lar den brenne i  1 time hver gang tror jeg den vil holde i 1 uke mellom hver lading.

På hver av sidene i bagasje rommet er det en flapp i teppet som det går ann å åpne. Under den er det en krok som er ment å bruke til å sikre ting som er i bagasje rommet rett forrand denne kan det bores et hull for eksos ut.
Dersom du ikke ønsker å bore der kan du bruke dekselet som du finner under teppet.

Hvis du har alle delene er jobben gjort på 1 dag.


Her er den varmeren jeg har brukt med ekstra eksos som jeg fikk til 1/2 pris siden

http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10567849


Jeg har ikke noen peiling på co2 måling men nesa mi kjenner fort om det er diesel eksos tilstede.

Det er mange løsninger på å lage en slik varmer til en bil.
Det er snakk om hvor permanent det skal være
hvor mye arbeid som skal nedlegges.
hvor viktig det er at den ikke skal synes, eller om den kan fjernes etterpå uten at det synes.

Misubishi holder jo på med å lage en løsning og.
Så langt jeg har klart å finne ut består den i å varme opp vanne som går i varmesystemet allerede. Dette er sikkert en god løsning, men jeg er redd den kommer til å koste en fot og en arm.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

erik e

Vi trenger vel bare noe "ekstra" om kjørelengden skal være mer enn 80-100 km uten lading. Mitsubishien blir jo veldig fort varm når alt blir satt på MAX (m.varmesete og el.bakrute).  Det er vel ikke bare og ha varm luft inne i kupe,frisk varm luft må inn under kjøring.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

bobakka

Utfordringen min er å holde liv i en hund på kalde dager. Den fryser når det er under 15 plussgrader.. Noen ganger har jeg da bruk for å lade bilen samtidig som jeg trenger lading samtidig som jeg bare har bare et 16A uttak.

Dermed kan en dieselvarmer gjøre nytten samtidig som det bidrar til økt rekkevidde i gitte situasjoner og gir varme der det ikke er strøm.

Dette er mine grunner til å vurdere dieselvarmer
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Focus

Slik jeg ser det er det mange måter å montere inn et slikt varmeapperat.
Jeg valgte denne måten med å sette alt i en koffert fordi det skjeldent jeg kommer til å få brukt for det og for å unngå hull i bilen og eventuelt garanti problemer.
Varmeapperatet kan med mer eller mindre monteres inn i bilen.
det bringer andre problemer da må også en drivstoff tank monteres, man må finne en vei inn for varmluft eventuelt bruke di kanalene som finnes, så kommer problemet med faren for å tømme 12 v bateriet i bilen siden det ikke får lading fra traksjons batterier før tenninga kommer på.
Man kan jo skifte ut batteriet med et større, regner med at det er del av den løsningen mitsubishi kommer med.
Så for meg var det viktigst å ikke ødelegge bilen unngå garanti problemer og at apperatet lett kunne taes inn og ut.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA