Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varme til IMIEV

Startet av Focus, onsdag 13. juli 2011, klokken 17:58

« forrige - neste »

bobakka

Jeg tenkte at jeg skulle bruke våren og sommeren til å isolere litt på min iMiev.
På forumet har fått med meg 4 steder å isolere:
1. Vanntanken - isolasjonsplate som formes rundt vanntank
2. Rør tilgjengelig ifm vanntanken - rør xx mm - lengde xx m
3. Rør tilgjengelig under deksel - rør xx mm - lengde xx m
4. Generelt under førerhuset og i dører -isolasjonsplater

Er det noen som har oversikt over dette og kan si noe om effekt og materialforbruk?
Jeg tenkte at jeg skulle isolere 1., 2. og 3. - dvs. hele varmekjeden fra kolbe til varmevekslser inkl tank.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

breitling

Ikke glem selve varmeelementet. Det er ikke isolert.
Oslo
2012 Peugeot iON - solgt
2016 MB B-250e Edition - solgt
2021 VW id.3 1.st Pro Performance "Eldina3"

bobakka

Er det noe sted jeg kan finne prinsippskisse av hele varmesystemet - gjerne med fysiske dimensjoner - for å planlegge arbeidet før jeg setter i gang. Jeg regner med å finne ut av det når jeg starter jobben, men regner med å måtte leie meg inn på en bukk og trenger da alle delene for hånden.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Reodor

Jeg brukte 22mm rørisolasjon fra Armaflex på rørene. Synes dette fungerte bra og mener den er mye letter å få på enn den stivere isolasjonen på f.eks Biltema.

På varmeelementet brukte jeg armafleks 13mm matter tror jeg.

Husker ikke lengden av rørisolasjon.

Kjøpte det på ovv.no og der er det en minstepris for å unngå fraktkostnader. Restene brukte jeg i huset til å isolere vannrør og fyringsanlegget.
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

tomrh

Bobakk, det meste finnes allerede i denne tråden, inkl. scan av tegning av varmesystemet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

ZerOmancer

Sitat fra: tomrh på lørdag 15. desember 2012, klokken 22:57
Synes forresten det er kaldt på føttene. Flere som synes det? Og det til tross for at jeg har isolert der. Frøs på føttene på harryturen i dag, selv om jeg ellers hadde godt med varme. Og selv om jeg dirigerer det meste av luftstrømmen ned mot føttene er det akkurat som at det forsvinner i et sort hull et sted. Dører og tak er godt isolerte, mens gulvet virker å trekke mer som ei uisolert gammel rønne.

Jeg benyttet anledningen til å termografere Zero'en en kald dag for litt siden. Ved  rundt 15 grader inne og -5 ute holder hjulbrønnen tilsynelatende utetemp. brr.. ;D
Kanskje et lag av sånn ekstra tykk rustbeskyttelse innvendig i hjulbrønnen ville være et godt tiltak?

Jeg knipset forsåvidt bilen utenfra også, men hverken metalliclakk eller foliert vindusglass er særlig egnet for termografi, så dt bildet sier ikke allverdens..
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

tomrh

Sitat fra: ZerOmancer på lørdag 21. februar 2015, klokken 09:52
Jeg benyttet anledningen til å termografere Zero'en en kald dag for litt siden. Ved  rundt 15 grader inne og -5 ute holder hjulbrønnen tilsynelatende utetemp. brr.. ;D
Kanskje et lag av sånn ekstra tykk rustbeskyttelse innvendig i hjulbrønnen ville være et godt tiltak?
Interessant! Har du isolert noe ekstra i gulvet, eller er dette en "default" trilling?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

ZerOmancer

Ikke isolert en ting. Den har fått Mercasol understellsbehandling, men det er nå ganske tynne greier.
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

tomrh

Sitat fra: ZerOmancer på søndag 22. februar 2015, klokken 23:20
Ikke isolert en ting. Den har fått Mercasol understellsbehandling, men det er nå ganske tynne greier.
Filten ligger rett på blanke metallet nedi der. Jeg la på en 1 cm tykk støyisolasjonsplate fra Biltema under filten, hjalp endel. Bildet ditt avslører imidlertid at det er mer å hente langs siden mot hjulbrønnen, takk skal du ha!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Reodor

Sitat fra: tomrh på søndag 22. februar 2015, klokken 23:28
Sitat fra: ZerOmancer på søndag 22. februar 2015, klokken 23:20
Ikke isolert en ting. Den har fått Mercasol understellsbehandling, men det er nå ganske tynne greier.
Filten ligger rett på blanke metallet nedi der. Jeg la på en 1 cm tykk støyisolasjonsplate fra Biltema under filten, hjalp endel. Bildet ditt avslører imidlertid at det er mer å hente langs siden mot hjulbrønnen, takk skal du ha!

Med de mattene bør man vel sjekke fukt fra tid til annen. De er vel som svamper å regne?

Selv har jeg fundert over å legge noe sånt
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Styling/Bilsetetrekk/Varmesete-39703/   

eller

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Styling/Bilsetetrekk/Varmesete-2-stk-39702/

under gummimattene og/eller i overkant av forbrønnen.

Er det noen som ser noen mangler med den planen?

Denne

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Styling/Bilsetetrekk/Varmesete-12-V-39763/

Oppgis å trekke 45 w og jeg antar at de andre trekker omtrent det samme. Vil 12 V batteriet makte dette?

2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

Rio

45 W er "ingenting" - det går fint.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TB

Sitat fra: Reodor på mandag 23. februar 2015, klokken 10:11
Med de mattene bør man vel sjekke fukt fra tid til annen. De er vel som svamper å regne?
Kjøpte gummimatter frå http://www.gytisautek.no når bilen var ny, desse samler opp snø/fukt osv. Desse har ein fin skålform, og passer perfekt inn.

Sitat
under gummimattene og/eller i overkant av forbrønnen.
Er det noen som ser noen mangler med den planen?
Tanken med varme under mattene / i fotbrønn er ikkje dum. Det trekker kaldt ved beina, det kan eg skrive under på. Men, vil det i praksis hjelpe? Mattene som var foreslått har liten effekt. Vil ein merke at det blir tilført ein så liten effekt?

Det eg har gjort er å som fleire har omtalt - isolere med støyisolasjonsplate frå Biltema. I tillegg har eg både dei originale filtmattene, og dei nevnte gummimatter. Dvs, fleire lag med isolasjon.

Om det i praksis har stor effekt, eller det er mest placeboeffekten som merkes er eg usikker på.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Reodor

#207
Ved gulvvarme i hus regner man ca 10w avgitt varme pr grad man er over romtemperatur pr kvm.

45w skulle så gi 4,5 grad over omkringliggende temperatur dersom matten var 1 kvm. Siden den er ca 1/3 kvm skulle den være omtrent 13 grader over rom temperatur som jo skulle holde rikelig.

Dersom man legger varmematten direkte på metallet i fotbrønnen forsvinner nok "all" varmen nedover og det blir liten virkning inne i bilen.

Nøklen til sukses blir da isolering under varmematten. Det kan hende det ville være hensiktsmessig med sitteunderlag
http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Bo-og-sove/Sitteunderlag-3-stk-37321/

e.l under stoffmatten før man legger varmematten med gummimatten på toppen.
Dersom jeg og hadde lagt varmematte i overkant av fotbrønnen ville jeg isolert på oversiden av matten med enten lyddempematten fra biltema og lagt foliesiden opp eller annen isolasjon kledd med alufolie på ovesiden.
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

kje

Sitat fra: Clio97 på søndag 04. september 2011, klokken 12:02
La meg først presisere at dette systemet er under utprøving, -så langt har det vist seg å fungere utmerket men jeg venter på kaldere vær!

Selve monteringen er gjort uten andre inngrep enn to hull i plastdeksel til feste av sikringsholder (oppe til høyre i bildet), ett hull i gummitettingen til kabelstokken bak batteriet til gjennomføring av ledning til bryterpanelet samt boring av ett hull med påfølgende innfesting av mutternagle i plastdekselet til venstre for panserlås.

Eksosslangen er ført gjennom en isolasjonsslange, ned under bilen, -måtte skave litt av et plastdeksel under der slangen kom for nær.

Varmluften er ledet inn i luftinntaket til bilens varmeapparat der luften fordeles på vanlig måte.

Doseringspumpa er montert på medfølgende brakett, festet i ledig skruehull på høyre side av radiatoren.

Tanken var å montere tanken under "støtfangeren" :P bak, -der er det et "hav" av plass... I utprøvningsfasen har jeg nøyd meg med en liters oljeflaske, type "Shell Helix", som sklir akkurat inn bak ABSboksen, under sikringsholderen til høyre på bildet. (Denne varmeren har ikke tidsavbrudd så den brenner til tanken er tom hvis en skulle glemme å skru den av! (Kanskje jeg nøyer meg med litersflaska! :D)) Bruker forresten fritidsparafin som er behagelig luktfri!

Strømforbruket har jeg ikke tenkt så mye på, det er jo bare i oppstartsfasen at den trenger litt ekstra. NB! Det må presiseres at varmeren helst må brukes mens tenningen er på. Da vil jo elektronikken sørge for at batteriet blir tilført strøm fra driftsbatteriene hvis nivået skulle bli lavt.  Da denne typen luftvarmer gir nokså umiddelbar varmluft skal det ikke mange minuttene til før deilig varme strømmer ut av dysene! :) Dog er det avhengig av den innebygde vifta for å få skikkelig effekt.

Dette er mitt forsøk på en løsning av et problem som etter min mening Mitsubishi Norge burde ha løst, FØR bilen ble sluppet løs i polare strøk. Fagmessigheten kan sikkert diskuteres, men systemet er enkelt å fjerne for adkomst til batteri ol. Det er også gjort helt uten inngripen i bilens elektriske systemer. Om det holder mål får vinteren vise!




Hei.
Har du bilder av monteringen av dieselvarmer i trillingen? Jeg er igang med dette selv og skulle så gjerne sett bildene du la ut på forumet som ikke er tilgjengelige lengre. Det hadde hjulpet veldig! 😀

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA