Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kraftig forbedret filskift i Autopilot

Startet av steam, søndag 18. februar 2018, klokken 13:40

« forrige - neste »

spirrevipp

Filskift er fremdeles helt ubrukelig for meg dessverre (2018.6.1). Av og til fungerer det som man kan forvente, og av og til så går det 5 sekunder uten antydning til at den har planer om å skifte. Til tross for at det er klar bane.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vind

Jeg tror nok at full autopilot snart blir forbudt på annet enn motorvei.

En av Úbers selvkjørende biler har drept en kvinne som krysset veien, og den har også LiDAR i tillegg til radar og kamera.

https://www.theguardian.com/technology/2018/mar/19/uber-self-driving-car-kills-woman-arizona-tempe
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Øyvind.h

Så lenge myndighetene ikke lar seg styre av tabloidaviser og trangsynte er det nok mer sannsynlig at menneskelige sjåfører forbys i fremtiden enn selvkjørende systemer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jeronan

I have finally have the 2018.10.4 update too now since Saturday and I am truly impressed.

I tested automatic lane change a lot today on my daily commute to/from work and the difference is remarkable!

AP2 is finally getting there. Auto steer is vastly better too now.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Vind

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 19. mars 2018, klokken 20:30
Så lenge myndighetene ikke lar seg styre av tabloidaviser og trangsynte er det nok mer sannsynlig at menneskelige sjåfører forbys i fremtiden enn selvkjørende systemer.
Jeg er veldig for selvkjørende biler, og tror det vil øke sikkerheten, spesielt på motorvei og langkjøring - hvor et er oversiktlig - og sjåføren lett mister fokus allikevel, men jeg er redd for at for rask utvikling (som Über driver med i USA) kan sette det tilbake pga lovgiving. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

geear

Sitat fra: Vind på mandag 19. mars 2018, klokken 19:17
Jeg tror nok at full autopilot snart blir forbudt på annet enn motorvei.

En av Úbers selvkjørende biler har drept en kvinne som krysset veien, og den har også LiDAR i tillegg til radar og kamera.

https://www.theguardian.com/technology/2018/mar/19/uber-self-driving-car-kills-woman-arizona-tempe
Vi (iallfall jeg) vet ingenting annet om ulykken enn at en kvinne på sykkel har blitt drept. Antar det finnes videoopptak i bilen, og avhør av sjåføren, og at det vil gi innsikt i hvordan dette skjedde. Det er ingen som garantert klarer å stoppe om noen kommer syklende i 30km/t og bråsvinger rett ut i veien, eller ramler ut i veien akkurat i det bilen passerer. Det er nok allikevel mulig å tenke seg at det vil være vanskelig å få selvkjørende biler opp på samme nivå som en menneskelig sjåfør. Selvkjørende biler har størst sensorkapasitet forover.

Når det er sagt så har jeg altså foreløpig ingen som helst tro på at verken Uber sine biler eller at den rattløse Chevroleten har noen som helst mulighet for å kjøre selv og fungere med god flyt i trafikken året rundt og på alle veier i Norge - på maaange år enda.

kakemiks

Eg har problem med at autofilskift ikkje fungerar i det heile tatt. (Ja knappen for autofilskifte er på, har også prøvd å skru av/på denne knappen). Autopilot ellers fungerar fint.

Tester på veger med tre felt i samme retning (80km/t sone) utan at eg ser dei filene til venstre/høgre i displayet framfor meg.

Tips til kva meir eg kan teste før eg eventuelt sender ein sak inn til Tesla Support?
2017 Tesla Model S 75D, Deep Blue Metallic, AP, FSD

geear

Tror det er samme som med å sette farten MER enn 10km/t over fartsgrensa, det må være registrert som motorvei i kartverket? Dvs. du må se doble felt i instrumentpanelet for at det skal virke..

Se bilde her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38255.msg660008#msg660008

geear

Sitat fra: gr på onsdag 21. mars 2018, klokken 09:46
Sitat fra: Vind på mandag 19. mars 2018, klokken 19:17
Jeg tror nok at full autopilot snart blir forbudt på annet enn motorvei.

En av Úbers selvkjørende biler har drept en kvinne som krysset veien, og den har også LiDAR i tillegg til radar og kamera.

https://www.theguardian.com/technology/2018/mar/19/uber-self-driving-car-kills-woman-arizona-tempe
Vi (iallfall jeg) vet ingenting annet om ulykken enn at en kvinne på sykkel har blitt drept. Antar det finnes videoopptak i bilen, og avhør av sjåføren, og at det vil gi innsikt i hvordan dette skjedde. Det er ingen som garantert klarer å stoppe om noen kommer syklende i 30km/t og bråsvinger rett ut i veien, eller ramler ut i veien akkurat i det bilen passerer. Det er nok allikevel mulig å tenke seg at det vil være vanskelig å få selvkjørende biler opp på samme nivå som en menneskelig sjåfør. Selvkjørende biler har størst sensorkapasitet forover.

Når det er sagt så har jeg altså foreløpig ingen som helst tro på at verken Uber sine biler eller at den rattløse Chevroleten har noen som helst mulighet for å kjøre selv og fungere med god flyt i trafikken året rundt og på alle veier i Norge - på maaange år enda.
Ja, da kom det mer innsikt i dette enn jeg ventet, og raskt også. Hadde ikke sett for meg at de ville legge ut videoopptak fra bilen, men her er det både fra innvendig og utvendig kamera:

https://www.forbes.com/sites/samabuelsamid/2018/03/21/uber-crash-tape-tells-very-different-story-from-police-report-time-for-some-regulations/#5b59154a48df

Liten tvil om en gedigen fuck-up både av fører og selvkjøringssystem på denne Volvo XC90en fra Uber. Burde definitivt fanget opp fotgjengeren (som triller en sykkel, ikke sykler). Og dette er MED Lidar, som mange skryter sånn av, og kritiserer Tesla for å ikke ha..

prophan

Sitat fra: gr på torsdag 22. mars 2018, klokken 12:39
Sitat fra: gr på onsdag 21. mars 2018, klokken 09:46
Sitat fra: Vind på mandag 19. mars 2018, klokken 19:17
Jeg tror nok at full autopilot snart blir forbudt på annet enn motorvei.

En av Úbers selvkjørende biler har drept en kvinne som krysset veien, og den har også LiDAR i tillegg til radar og kamera.

https://www.theguardian.com/technology/2018/mar/19/uber-self-driving-car-kills-woman-arizona-tempe
Vi (iallfall jeg) vet ingenting annet om ulykken enn at en kvinne på sykkel har blitt drept. Antar det finnes videoopptak i bilen, og avhør av sjåføren, og at det vil gi innsikt i hvordan dette skjedde. Det er ingen som garantert klarer å stoppe om noen kommer syklende i 30km/t og bråsvinger rett ut i veien, eller ramler ut i veien akkurat i det bilen passerer. Det er nok allikevel mulig å tenke seg at det vil være vanskelig å få selvkjørende biler opp på samme nivå som en menneskelig sjåfør. Selvkjørende biler har størst sensorkapasitet forover.

Når det er sagt så har jeg altså foreløpig ingen som helst tro på at verken Uber sine biler eller at den rattløse Chevroleten har noen som helst mulighet for å kjøre selv og fungere med god flyt i trafikken året rundt og på alle veier i Norge - på maaange år enda.
Ja, da kom det mer innsikt i dette enn jeg ventet, og raskt også. Hadde ikke sett for meg at de ville legge ut videoopptak fra bilen, men her er det både fra innvendig og utvendig kamera:

https://www.forbes.com/sites/samabuelsamid/2018/03/21/uber-crash-tape-tells-very-different-story-from-police-report-time-for-some-regulations/#5b59154a48df

Liten tvil om en gedigen fuck-up både av fører og selvkjøringssystem på denne Volvo XC90en fra Uber. Burde definitivt fanget opp fotgjengeren (som triller en sykkel, ikke sykler). Og dette er MED Lidar, som mange skryter sånn av, og kritiserer Tesla for å ikke ha..
Tragisk ulykke. Fører må uansett stilles til ansvar for grov uaktsomhet her da han/hun ikke fulgte med på veien som enhver annen sjåfør er pålagt.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

o.b.lix

Basert på hvordan det så ut på videoen, kunne ingen stoppe i tide, da det var mørkt der og vedkommende gikk i mørke klær uten refleks.

Var en i nærområdet her som kjørte på noen som gikk midt i veien uten refleks, der offeret ble drept, men retten kom frem til at fører ikke kunne klandres og han ble frikjent.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Nå er det jo sånn da at du skal tilpasse farten etter forholdene, og klarer du ikke se kan du heller ikke kjøre fortere enn at du skal klare å stoppe. For meg ser det ut som XC90en går med kun nærlysene på, og uansett skal Lidar fikse dette om det er kullsvart.

daktari

Dessuten ser et par menneskene bedre i mørket mwd skarpt lys enn et dashcam. Og bilen kjører etter kameraer som er vesentlig bedre. Blir bekymret for FSD...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Hodetelefoner

Kunne ingen stoppe i tide? 
Du bør parkere :P
Dårlig dashcam opptak..
Hvordan kan en bil, med så mange kameraer, flere lidar. Ikke oppdage denne dama? Bilen min skriker bare fotgjengere løper mot fotgjengerfelt i mørket etc

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA