Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny Tesla x

Startet av software, fredag 16. februar 2018, klokken 12:34

« forrige - neste »

Go-carter

Sitat fra: software på fredag 16. februar 2018, klokken 14:47
Hvordan er det med disse ladderne? Er det superladder og "resten" eller er det mer differensiert? Om man må stoppe på en sånn "grønn kontakt" ladestasjon med en x75, hvor land tid tar det å ladde f.eks 50%?

Lader med ca 35kW på chademo. Med andre ord, tar det en 40-50 minutt å lade fra 0-50%.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

turfsurf

Kjører du ofte på turer over rekkevidden til X75 (med litt margin) og på typiske utfartsdager, så er ladestopp noe du vil unngå. Vi har f.eks 25 mil + noen høydemeter til hytta på Golsfjellet, og kjører dit annenhver helg samtidig med all Oslotrafikken. En X75 ville ikke greid dette om vinteren, og  det er fullt på Gol SuC hver gang vi kjører forbi på fredag og søndag kveld. I tillegg er det behagelig å kunne holde litt høyere fart på motorveien i Tyskland mellom SuC, evt hoppe over en etter lunsj. Så alt avhenger av hva du kommer til å bruke bilen til. Men det er ett drøyt prishopp mellom de.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stone Cold

Har bestilt Model S 100D. 75D hadde holdt i de fleste, kanskje alle, tilfeller . Vi valgte allikevel 100D da vi synes det er verdt pengene ....regner med å ha bilen i 5 eller flere år . Med alle andre el-biler som kommer på markedet kan fort bruktpris-fallet bli høyere på 75D. Da økonomi ikke var en viktig faktor ble det derfor enkelt. Hadde jeg hatt mye annet jeg måtte brukt de 173.000 kr på så hadde valget lett blitt 75D. Husk at med Tesla kan man fort få lyst til å dra på flere langturer

ludwig_holberg

Mange her vurderer X75D som langturbil ut i fra alskens tilpasninger de har gjort i hverdagen og som de ikke lenger tenker på, men som vil være helt nytt for en som kjøper sin første elbil.

jkirkebo

Sitat fra: Go-carter på fredag 16. februar 2018, klokken 15:04
Sitat fra: software på fredag 16. februar 2018, klokken 14:47
Hvordan er det med disse ladderne? Er det superladder og "resten" eller er det mer differensiert? Om man må stoppe på en sånn "grønn kontakt" ladestasjon med en x75, hvor land tid tar det å ladde f.eks 50%?

Lader med ca 35kW på chademo. Med andre ord, tar det en 40-50 minutt å lade fra 0-50%.

35kW er helt i starten, når batteriet er tomt. Hastigheten klatrer til rundt 40kW ganske kjapt. På 0-50% bør man nok få 37-38kW i snitt. Da tar det ca. 55 minutter. Et bedre eksempel er 15-85%, det tar ca. 75 minutter. Det stemmer bra med min typiske hurtigladesesjon på Dokka som gjerne er på mellom 60 og 90 minutter. Litt avhengig av hvor lang tid vi bruker på å spise ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på fredag 16. februar 2018, klokken 15:16
Kjører du ofte på turer over rekkevidden til X75 (med litt margin) og på typiske utfartsdager, så er ladestopp noe du vil unngå. Vi har f.eks 25 mil + noen høydemeter til hytta på Golsfjellet, og kjører dit annenhver helg samtidig med all Oslotrafikken. En X75 ville ikke greid dette om vinteren, og  det er fullt på Gol SuC hver gang vi kjører forbi på fredag og søndag kveld. I tillegg er det behagelig å kunne holde litt høyere fart på motorveien i Tyskland mellom SuC, evt hoppe over en etter lunsj. Så alt avhenger av hva du kommer til å bruke bilen til. Men det er ett drøyt prishopp mellom de.

Men da har du også strøm på hytta. Har man hytte uten strøm må man lade uansett om bilen har rekkevidde nok til å nå fram eller ikke. Det er ganske mange fjellhytter i Norge som ikke har innlagt strøm.

Så for vår del var det enkelt å velge X75D selv om vi har 283km til hytta. Heldigvis kjører vi nesten aldri på typiske "utfartsdager".
Tyskland har jeg vært i mange ganger, men aldri kjørt bil der så det ble ikke tatt med i beregningen ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: Stone Cold på fredag 16. februar 2018, klokken 15:33
Har bestilt Model S 100D. 75D hadde holdt i de fleste, kanskje alle, tilfeller . Vi valgte allikevel 100D da vi synes det er verdt pengene ....regner med å ha bilen i 5 eller flere år . Med alle andre el-biler som kommer på markedet kan fort bruktpris-fallet bli høyere på 75D. Da økonomi ikke var en viktig faktor ble det derfor enkelt. Hadde jeg hatt mye annet jeg måtte brukt de 173.000 kr på så hadde valget lett blitt 75D. Husk at med Tesla kan man fort få lyst til å dra på flere langturer

geear

Sitat fra: jkirkebo på fredag 16. februar 2018, klokken 16:44
Sitat fra: turfsurf på fredag 16. februar 2018, klokken 15:16
Kjører du ofte på turer over rekkevidden til X75 (med litt margin) og på typiske utfartsdager, så er ladestopp noe du vil unngå. Vi har f.eks 25 mil + noen høydemeter til hytta på Golsfjellet, og kjører dit annenhver helg samtidig med all Oslotrafikken. En X75 ville ikke greid dette om vinteren, og  det er fullt på Gol SuC hver gang vi kjører forbi på fredag og søndag kveld. I tillegg er det behagelig å kunne holde litt høyere fart på motorveien i Tyskland mellom SuC, evt hoppe over en etter lunsj. Så alt avhenger av hva du kommer til å bruke bilen til. Men det er ett drøyt prishopp mellom de.

Men da har du også strøm på hytta. Har man hytte uten strøm må man lade uansett om bilen har rekkevidde nok til å nå fram eller ikke. Det er ganske mange fjellhytter i Norge som ikke har innlagt strøm.

Så for vår del var det enkelt å velge X75D selv om vi har 283km til hytta. Heldigvis kjører vi nesten aldri på typiske "utfartsdager".
Tyskland har jeg vært i mange ganger, men aldri kjørt bil der så det ble ikke tatt med i beregningen ;)
Har samme avstand til hytta selv, og IKKE lademulighet der bilen står parkert, og begynner å kjenne litt irritasjon over rekkevidden, men hadde vært avhengig av lading i begge retninger med 100 også, så forskjellen i praksis ville nok ikke vært allverdens. Det går ufattelig mye på noe småkjøring der oppe, 20% er borte på en småtur på noen kilometer gør jeg vet ordet av det, og to så er neste halve batteriet borte. Det er vel heller at elbil ikke er 100% til bruken vår. Men det er noen få ganger i året, og nå handler jeg nok chademo-adapter, da får jeg fylt på butikken rett ved hytta. Hadde et håp om at alpinanlegget skulle sette opp type 2 etter tips om Tesla sine destination chargere, men det har ikke skjedd noe.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på fredag 16. februar 2018, klokken 16:44

Men da har du også strøm på hytta. Har man hytte uten strøm må man lade uansett om bilen har rekkevidde nok til å nå fram eller ikke. Det er ganske mange fjellhytter i Norge som ikke har innlagt strøm.


Ja, selvfølgelig, derfor ingen fasitsvar på om en 100 er verdt det eller ikke. Alt er avhengig av den enkeltes behov og økonomi. Hadde vi f.eks ikke hatt hytte og sjelden dratt på lengre turer så hadde det nok blitt en X75. Hadde økonomien vært noe dårligere hadde det nok blitt en S75.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Hytte man bruker ofte er en grei målestokk.
Bygger hytte selv nå 21 mil unna/750 meter opp, og familiens sommerhytte ligger 14 mil unna.
Så ofte som de besøkes må en elbil minimum kjøre på direkten ettersom dette er turer vi ofte kjører non-stop eller stopp steder det ikke er lader.

14 mil i 120-130km/t klarer X75D lett, og vil tro 21 mil+750 meter opp også går greit selv om mesteparten av veien er 100-110+. Kanske små marginer de kaldeste dagene, men bør gå fint.

Blir mye hengerkjøring dette året. Spent på om X90D kjører uten lading 21 mil med boggihengeren full av ting til hytta X antall ganger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Hvis det er en lav henger går det kanskje greit. Stor skaphenger gir ett forbruk på 400Wh/km+ og 6-7kWh ekstra for høydemeter med henger vil neppe gå.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA