Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ulovlig med ladeboks koblet til industristikk?

Startet av Zero-talent, tirsdag 13. februar 2018, klokken 19:13

« forrige - neste »

Zero-talent

Så konklusjonen er:


  • Hvis ladestasjonen er koblet til en CEE-kontakt: Krav om type B i sikringsskapet/før kontakten.
  • Hvis ladestasjonen er koblet direkte på kursen: Kan ha innebygd type B i ladestasjonen.

Med andre ord er det like greit å bare få lagt opp enda en ny kurs hvis man skal beholde dagens utekontakt til andre ting.




2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

Griffel

#46
Sitat fra: Zero-talent på tirsdag 20. februar 2018, klokken 11:36
Så konklusjonen er:


  • Hvis ladestasjonen er koblet til en CEE-kontakt: Krav om type B i sikringsskapet/før kontakten.
  • Hvis ladestasjonen er koblet direkte på kursen: Kan ha innebygd type B i ladestasjonen.

Med andre ord er det like greit å bare få lagt opp enda en ny kurs hvis man skal beholde dagens utekontakt til andre ting.
Eller sette en jordfeilbryter B i skapet så kan utekontakten både benyttes til lading og andre ting.

Til #39 Forøvrig så kan en elektrikker lovlig lage og selge deg en skjøteledning, men det er en rekke regler hen må følge ang. lengde, tversnitt, kabeltype etc. og hen kan lever den med en samsvarserklæring med henvisning til aktuelle regler. Elektrikker vet sikker hvilke regler som gjelder.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

@Griffel: Og skjøteledningen trenger IKKE å CE-merkes? Jeg finner det underlig, sett i lys av linkene før i tråden til "Forskrift om Elektrisk Utstyr". Men loven er slettes ikke lettlest.. Men hovedregelen er vel at alt utstyr skal CE-merkes, men så er det visse unntak. Så om en elektriker skal kunne selge en skjøteledning så er det i så fall på grunnlag av et unntak i regelverket. Jeg klarer bare ikke å se hvilket unntak det skulle være.

Fra https://www.dsb.no/lover/produkter-og-forbrukertjenester/artikler/fakta-om-ce-merking/ :
"Eksempler på produkter som ikke skal CE-merkes er blant annet lekeplassutstyr, barnevogner, sports- og fritidsprodukter samt plugger og stikkontakter til bruk i boliger."

Ionisert nevner "lovadata.no --> Forskrift om Elektisk Utstyr §17 som viser til at §16-2 første bokstav IKKE gjelder.

= stikkontakter og plugger trenger IKKE CE-merking."

Link til loven: https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2017-10-10-1598

Er det på grunnlag av unntaket for "plugger og stikkontakter" at det menes at en skjøteledning er unntatt CE-merking? Nå er det riktignok både plugg og stikkontakt på en skjøteledning, men den består ikke utelukkende av det.

Det opprinnelige spørsmålet mitt tidlig i tråden var hvordan en lovlig kan komme seg fra en 32 A CEE rødstikk til schuko. Så vidt jeg kan skjønne er eneste mulighet å kjøpe et ferdig produkt med CE-merking? At det teknisk sett "bare" er å bruke et støpsel, litt kabel, en boks med en sikring osv. er greit nok, men kan den lovlig omsettes uten CE-merking? En slik boks kan vel ikke defineres innenfor "plugger og stikkontakter" ?

geear

Sitat fra: keepitsimple på mandag 19. februar 2018, klokken 18:53
Du kan få kjøpt ladestasjon med innbyggt B-vern, med uttak til CEE. Hvorfor finns den produkten hvis du må ha B-vern på den faste delen?
Mener du med CEE-støpsel? I så fall er vel dette i hovedsak noe som forhandlerne i Norge monterer etter ønske fra forbruker. Det er heller ikke ulovlig å selge uregistrerte crossere, snøscooter, ATVer, for både barn og voksne, men det er ulovlig å bruke de med mindre det foregår som organisert trening/bane.

geear

Sitat fra: Griffel på tirsdag 20. februar 2018, klokken 12:16
Eller sette en jordfeilbryter B i skapet så kan utekontakten både benyttes til lading og andre ting.
Men for å være lovlig til fast lading må jo også kursen nedgraderes til kun en enkel stikkontakt og sikringen må være maks 10A...

Griffel

@ferry
Dent er riktig at plugger og stikkontakter ikke CE merkes. Det har nok sin bakgrunn i mange ulike typer i EU. Det er et av de få produktene som må godkjennes av et uavhengig godkjent institusjon.
Skjøteledninger har alikevell sitt eget forskriftsverk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Og det forskriftsverket er? Link? Og når går en skjøteledning fra å være en skjøteledning til å bli "noe annet"? Jeg tenker hvis en skal gå fra 32 A CEE til schuko og trenger en sikring i mellom. I praksis en skjøteledning med en sikring midt på. Er det fremdeles samme regelverk? Kabelsneller også? Byggsentral? Et eller annet sted må jo grensa gå.

Vollis47


[/quote]
Men for å være lovlig til fast lading må jo også kursen nedgraderes til kun en enkel stikkontakt og sikringen må være maks 10A...
[/quote]

Nei, det gjelder bare om det er en Schuko stikkontakt. Du kan ha høyere strømstyrke dersom du bruker en industrikontakt.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

GRS

#53
Klarer ikke helt konkludere her...Hvis jeg får montert industrikontakt (3fas 230v) UTEN B-vern i skap (har ikke plass), så er ikke en ladekladd med innebygd B-vern godkjent løsning? Det skjønner jeg ikke...

Lader flere steder det er industrikontakt, og vil ha det så fleksibelt som mulig. Ladekladden som følger med til Model3 har vel ikke innebygd B-vern? Bortsett fra det funker den helt suverent.

Vurderer denne (med overgang fra 400v 3fas til 230v 3fas):
https://gronnemil.no/produkt/evchargeking-e-tap-ladekabel-mode-2-type-2-11kw-16a-3-fas-8m/
TM3P sort/sort

elektrolux

Den kan brukes overalt du finner et stikk. Skal du bruke den hjemme må stikket ha jordfeilvern type B siden det da regnes som permanent ladeløsning og da kommer kravet om B vern på stikket eller i en fastmontert ladeløsning. Dette er ikke en fastmontert løsning, altså B vern på stikket hjemme.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Du har jo svart på spørsmålet ditt selv. Ved å legge opp en industrikontakt uten B-vern vil du ha mulighet til å benytte en ladekladd UTEN b-vern og således er det fort gjort å gå glipp av den sikkerhet som kreves.
Om du er ute etter fleksibilitet er jo en fastmontert ladestasjon den beste løsningen. Bare å plugge i og ikke ta hensyn til noen innstilling i bil eller ladekladd for å unngå overbelastning.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

GRS

#56
Det er kun jeg som lader hjemme, og så lenge jeg kjøper/har ladekladd MED B-Vern, trodde jeg ikke det kunne bli problem om det var den som ble benyttet. Om jeg velger å bruke noe annet blir jo selvsagt en annen sak om noe skulle skje.

At jeg i eget hjem skal måtte ha B-vern fordi jeg ellers har muligheten til lade med en kladd uten, er jo tåpelig. Den muligheten har jeg jo uansett, i alle andre kontakter. Poenget med ladekladd med B-vern er jo å kunne lade sikkert overalt det kan lades, inkludert i den kontakten jeg som regel bruker hjemme. Da er det jo overkill å ha enda et b-vern...

Men om loven sier det, må jeg jo selvsagt følge det. Behøver jo ikke være enig. ;)

@Rav4_EV: Med fleksibel løsning mener jeg i forhold til hvor jeg lader, ikke fleksibiliteten til ladepunktet hjemme. Da er kladd med B-vern det beste for meg. :)
TM3P sort/sort

keepitsimple

Sitat fra: GRS på fredag 11. juni 2021, klokken 11:58
Det er kun jeg som lader hjemme, og så lenge jeg kjøper/har ladekladd MED B-Vern, trodde jeg ikke det kunne bli problem om det var den som ble benyttet. Om jeg velger å bruke noe annet blir jo selvsagt en annen sak om noe skulle skje.

At jeg i eget hjem skal måtte ha B-vern fordi jeg ellers har muligheten til lade med en kladd uten, er jo tåpelig. Den muligheten har jeg jo uansett, i alle andre kontakter. Poenget med ladekladd med B-vern er jo å kunne lade sikkert overalt det kan lades, inkludert i den kontakten jeg som regel bruker hjemme. Da er det jo overkill å ha enda et b-vern...
Selvfølgelig er du ikke pålagt b-vern på et industriuttak. Alle må jo ta eget ansvar for hva de kobler inn der. Så lenge du kobler in en ladestasjon som er godkjent for bruk med ladekladd og har b-vern så er alt greit.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

GRS

#58
Sitat fra: keepitsimple på fredag 11. juni 2021, klokken 12:09
Sitat fra: GRS på fredag 11. juni 2021, klokken 11:58
Det er kun jeg som lader hjemme, og så lenge jeg kjøper/har ladekladd MED B-Vern, trodde jeg ikke det kunne bli problem om det var den som ble benyttet. Om jeg velger å bruke noe annet blir jo selvsagt en annen sak om noe skulle skje.

At jeg i eget hjem skal måtte ha B-vern fordi jeg ellers har muligheten til lade med en kladd uten, er jo tåpelig. Den muligheten har jeg jo uansett, i alle andre kontakter. Poenget med ladekladd med B-vern er jo å kunne lade sikkert overalt det kan lades, inkludert i den kontakten jeg som regel bruker hjemme. Da er det jo overkill å ha enda et b-vern...
Selvfølgelig er du ikke pålagt b-vern på et industriuttak. Alle må jo ta eget ansvar for hva de kobler inn der. Så lenge du kobler in en ladestasjon som er godkjent for bruk med ladekladd og har b-vern så er alt greit.

Jeg er helt enig med deg. Men det er veldig motstridende opplysninger og meninger her. Leverandøren sier jeg må bruke overgang fra 400v 3fas til 230v 3fas. Det er det jo også delte meninger om er godkjent har jeg skjønt. Ikke helt lett å forstå disse greiene for amatører.
TM3P sort/sort

Rav4_EV

Dessverre er mye informasjon basert på direkte synsing og tøys og tull fra folk som ikke har noen som helst fagkunnskap.

Grunnlaget er Nek400 normen.
Punkt 722.531.2.3.101 Sier: Hvert AC tilkoblingspunkt skal være individuelt beskyttet mot virkningene av DC feilstrømmer.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA