Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ulovlig med ladeboks koblet til industristikk?

Startet av Zero-talent, tirsdag 13. februar 2018, klokken 19:13

« forrige - neste »

Zero-talent

Ba en lokal elektriker om pris på å bytte ut schuko-kontakten på veggen med en slik blå industrikontakt med schuko (kjekt å kunne koble til støvsugeren en gang i blant når bilen ikke Lader), og plugge i ladeboks med innebygd jordfeilvern type B i den. Fikk til svar at jeg må legge opp ny kurs fordi dette ikke var lov. Jeg har en dedikert 16A-kurs til utekontakten og er ikke så veldig interessert i å legge opp en til bare for moro, så lurer på om det kan stemme at jeg ikke har lov? Mistenker de bare har veldig lyst å tjene litt penger på å selge den ferdige pakka si...

Elbilgrossisten selger jo boks med cee-stikk, og det samme gjør elbilhjelpen, og det blir jo mye billigere enn å få elektrikeren til å legge opp ny kurs og full pakke...

2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

Vesterskog

Sitat fra: Zero-talent på tirsdag 13. februar 2018, klokken 19:13
Ba en lokal elektriker om pris på å bytte ut schuko-kontakten på veggen med en slik blå industrikontakt med schuko (kjekt å kunne koble til støvsugeren en gang i blant når bilen ikke Lader), og plugge i ladeboks med innebygd jordfeilvern type B i den. Fikk til svar at jeg må legge opp ny kurs fordi dette ikke var lov. Jeg har en dedikert 16A-kurs til utekontakten og er ikke så veldig interessert i å legge opp en til bare for moro, så lurer på om det kan stemme at jeg ikke har lov? Mistenker de bare har veldig lyst å tjene litt penger på å selge den ferdige pakka si...

Elbilgrossisten selger jo boks med cee-stikk, og det samme gjør elbilhjelpen, og det blir jo mye billigere enn å få elektrikeren til å legge opp ny kurs og full pakke...
Tror nok det er riktig ja. Er ikke dedikert kurs til lading om det er et ekstra Schuko på der.

Men er jo bare å plugge ut ladeboks og sette inn et cee-Schuko adapter når kursen skal brukes til noe annet. Eller misforsto jeg nå?

Sent fra min Power_2 via Tapatalk


jkirkebo

Sitat fra: Zero-talent på tirsdag 13. februar 2018, klokken 19:13
Ba en lokal elektriker om pris på å bytte ut schuko-kontakten på veggen med en slik blå industrikontakt med schuko (kjekt å kunne koble til støvsugeren en gang i blant når bilen ikke Lader), og plugge i ladeboks med innebygd jordfeilvern type B i den. Fikk til svar at jeg må legge opp ny kurs fordi dette ikke var lov. Jeg har en dedikert 16A-kurs til utekontakten og er ikke så veldig interessert i å legge opp en til bare for moro, så lurer på om det kan stemme at jeg ikke har lov? Mistenker de bare har veldig lyst å tjene litt penger på å selge den ferdige pakka si...

Elbilgrossisten selger jo boks med cee-stikk, og det samme gjør elbilhjelpen, og det blir jo mye billigere enn å få elektrikeren til å legge opp ny kurs og full pakke...

Løsning: Bruk industrikontakt uten schuko (da er det lov) og bruk en overgang de gangene du må bruke støvsuger. Fås for en slikk og ingenting på Biltema. Men om du sier at du skal bruke kursen til lading av elbil vil nok elektriker insistere på å sette B-vern i sikringsskapet...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Zero-talent

Men om man har boks med innebygd B-vern må da det være innafor reglene? Dsb sin veileder sier ingenting om at b-vern må være inni sikringsskapet så vidt jeg vet. Jeg gidder ikke sponse pensjonsfondet til elektrikeren mer enn jeg må...
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

hsa77

B-vernet skal vel beskytte mot jordfeil FRA bilen? Da er det vel gunstig at vernet er så nærme bilen som mulig?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

KjellG

B-vernet reagerer vel helst på likestrømsjordfeil i bilen.

turfsurf

Hvis det er industristikk eller schuko må det være b-vern i sikringsskapet. Dette fordi man ikke kan garantere at ladeboksen som er koblet til har b-vern.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

Stemmer det.

Fullt lovlig å sette opp Cee stikk på egen kurs og med B vern. Ladestasjonen eller ladekabelen som kobles til stikket må ha minimum A vern innebygget.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ferry

Hva er korrekt og lovlig måte å komme seg fra 32 A "rødstikk" til schuko?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ferry på onsdag 14. februar 2018, klokken 10:22Hva er korrekt og lovlig måte å komme seg fra 32 A "rødstikk" til schuko?
Må ha sikring, du kan f.eks kjøpe en byggsentral. https://elby.no/byggsentral-egant-432-6-400v-32-16-3-fas-4x16a-1-fas-1501479.html

Skal man lade elbil så må sikringen være på maks 10A, så da fungerer ikke byggsentral. Men støvsuger, høytrykkspyler, osv er OK med byggsentral.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Lars C. Krogenæs

#10
Sitat fra: turfsurf på onsdag 14. februar 2018, klokken 06:30
Hvis det er industristikk eller schuko må det være b-vern i sikringsskapet. Dette fordi man ikke kan garantere at ladeboksen som er koblet til har b-vern.

Teit regel.... Alle VW elbiler har f.eks DC jordfeilbeskyttelse innebygget. Får du en tilfeldig gjest på besøk med en Nissan har han uansett lov å lade uten TypeB jordfeilbryter, da dette ikke er fast lading.

Har du en VW eller ladestasjon med innebygget DC jordfeilvern blir det ikke noe sikrere om man setter opp en jordfeilbryter TypeB på 30mA på kursen. Likevel er det et krav... Er nok en yrkesgruppe som ser sitt snitt til å sikre seg penger her....

Jeg ville nok byttet ut schuko kontakten med en CEE kontakt, slik at du har til høyttrykkspyleren du har bestilt, samt overgang fra biltema for støvsuger-bruk.

Det er sjelden jeg oppfordrer noen til å "mekke" på det elektriske anlegget selv, men å bytte en slik stikk selv, er ikke akkurat spaceX-science...
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Ferry

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 14. februar 2018, klokken 11:01
Skal man lade elbil så må sikringen være på maks 10A, så da fungerer ikke byggsentral.

Jeg tenkte i sammenhengen elbil. En slik boks kan jo bygges, men hvilke formelle krav stilles til utstyr og kompetanse?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ferry på onsdag 14. februar 2018, klokken 13:01Jeg tenkte i sammenhengen elbil. En slik boks kan jo bygges, men hvilke formelle krav stilles til utstyr og kompetanse?
Tror man må være elektriker. Eller en bedrift som tar runden med CE-godkjenning. Det enkleste er nok bare å kjøpe en slik (varenummer 32A3RS16F): http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-andre-elbiler
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 14. februar 2018, klokken 13:13
Sitat fra: Ferry på onsdag 14. februar 2018, klokken 13:01Jeg tenkte i sammenhengen elbil. En slik boks kan jo bygges, men hvilke formelle krav stilles til utstyr og kompetanse?
Tror man må være elektriker. Eller en bedrift som tar runden med CE-godkjenning. Det enkleste er nok bare å kjøpe en slik (varenummer 32A3RS16F): http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-andre-elbiler

Ja, den er grei nok til tilfeldig løsning men bruk av adapter er ikke en forskriftsmessig løsning på fast ladested hjemme. Der anbefaler jeg heller en ladestasjon med tilførselskabel og CEE-støpsel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 14. februar 2018, klokken 14:07Ja, den er grei nok til tilfeldig løsning men bruk av adapter er ikke en forskriftsmessig løsning på fast ladested hjemme. Der anbefaler jeg heller en ladestasjon med tilførselskabel og CEE-støpsel.
Ladestasjon er så klart bedre, men tror ikke det er noen regler mot bruk av adapter i forskriftene. Bare skjøteledning. Eller tar jeg feil?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA