Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dugg

Startet av TeslaDice, tirsdag 13. februar 2018, klokken 14:09

« forrige - neste »

TeslaDice

Det er ikke ukjent at model X sliter med dugg. Ikke alle, men en god del. Ihvertfall om vinteren. Men jeg har lagt merke til noe spesielt som nesten garanterer at jeg dugger. Når jeg har kjørt bilen, stopper (løper inn i butikken/posten etc), starter igjen. Så kommer det garantert dugg. Og det kommer fort. Kan det være noe med programmeringen av bilen? Fra fabrikk.

smurf

Opplever det akkurat samme. Var ikke slik på Model S jeg hadde tidligere. Heldigvis forsvinner det på to sekunder hvis man trykker på knappen for varmluft på frontvindu.
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

JFa

Virker som modus "omluft" er innkoblet når en starter bilen med klima i auto, uten at omluftsymbolet lyser. Opplever dugging når jeg kjører inn i tunneller og når utetemperaturen synker brått. Inntak av uteluft, og/eller styring av luft mot frontruta fikser det

jlan

Hvis du slår av AUTO på omluft/friskluft boksen så får du en indikasjon på hva Auto akkurat da har satt den til. Den velger ikke optimalt under slike forhold nei.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

k1

OG, slår man på full guffe på vifta (nivå 10 og 11) slår den også automatisk over til omluft...

olavxxx

Jeg har ALDRI dugg, bruker følgende settings:
AC front: Auto, friskluft, vifte 5
AC rear: Off (som regel)

Før jeg kjører om morgenen, slår jeg på forvarme fra app.
Samme før jeg kjører hjem om ettermiddagen, da har jeg på forvarme før jeg går ut i bilen.

Elkjell

For en kort tur i butikken e.l. Sett bilen i Park - trykk på viftesymbolet
og velg Keep Climate On ( Camper mode ) og ruten er like fin når du kommer tilbake.

o.b.lix

Dugg kan også være tegn på tett kupefilter.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

TeslaDice

Kanskje automatisk overgang til omluft er problemet som dere beskriver :D? Det er jo faktisk noe vi kan rapportere tilbake til sunny California. Funker ikke i kaldt vær. Og BTW, så funker ikke AC ved kuldegrader.
Samt å sette på "Stay on", har ikke hatt noen innvirkning på dugg. Den kommer uannsett for min del.

Kilroy

Jeg har alt på auto, fungerer helt fint siden oktober 2016, blir det dugg så trykker jeg på "defrost" og kjører med den på. Jeg registrerer at luften føles litt kaldere når den står på, så derfor kjører jeg ikke den på hele tiden, kun hvis det skulle oppstå dugg. Mistenker at noen her har en feil med sitt anlegg.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

turfsurf

De fleste vet vel at man kan trykke på defrost knappen for å fjerne dugg. Poenget her er vel en instilling som hindrer duggdannelse i første omgang.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

endreaa

Ved å ha AC on, omluft OFF får jeg så og si aldri dugg foran. Unntaket er hvis man setter seg inn svett og varm etter f eks skitur.

Det jeg derimot sliter med er dugg bak. Har 5s. Baksetepassasjerene klager også på at det er kaldt. Virker som det blåser dårlig i dysene bak. Prøvd å holde hånden foran dysene imens jeg har kjørt opp luften, kjenner ingen forskjell. Også forsøkt range mode on/off.

Fins det innstillinger for baksetene på 5s andre steder enn i den tradisjonelle menyen nederst på «oppgavelinjen»?

Mxoslo

Jeg har også 5 seter og har aldri klart å kjenne at det kommer luft ut bak. Det er greit kaldt på andre seterad om jeg glemmer å forvarme bilen og har fått klager på langtur. Noen som har undersøkt og funnet ut av dette? Evt har 6-7 setere andre menyvalg?
Rød M3LR til kona levering 22-23/12
Hengerfeste (tilfelle jeg bare må låne den litt😁)
ikke mast etter VIN

Blå 2017 TMX - fantastisk bil

nie

Seks og syvseter har eget varmeanlegg bak. Har aldri opplevd at det er kaldt bak i bilen.

geear

Sitat fra: Mxoslo på torsdag 15. februar 2018, klokken 14:28
Jeg har også 5 seter og har aldri klart å kjenne at det kommer luft ut bak. Det er greit kaldt på andre seterad om jeg glemmer å forvarme bilen og har fått klager på langtur. Noen som har undersøkt og funnet ut av dette? Evt har 6-7 setere andre menyvalg?
Det står front (viftesymbol) rear over klimaknappem på biler med tredje seterad, og når du trykker på de får du opp valgene for hhv foran og bak, altså dobbelt varmeanlegg. En her inne mente det da var ekstra 6kW varmekolbe for biler med dobbel klima. Vet ikke om det stemmer.

Selv liker jeg auto alt mulig, men savner flere moduser, som i BMW, hvor man har intensive/medium/soft. Syns Teslaen er litt forsiktig på viftene, selv om jeg vanligvis har brukt soft/medium på fossil-BMW.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA