Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2016 modell - Golf eller Leaf?

Startet av Lynvingen, torsdag 15. februar 2018, klokken 01:31

« forrige - neste »

Lynvingen

Jeg kjører i dag en 2012 C-Zero, men ønsker nå å oppgradere den til en bil med lengre rekkevidde og komfort.

Har landet på at en 2016-modell er passende ift at jeg ønsker en relativt ny bil med begrenset km og slitasje.

Hva teller for/mot med 2016-versjonene av Leaf vs Golf?

Må vel ut med noen ti-tusen ekstra for en Golf.
Leaf har etter som jeg skjønner 30kw pakke mot Golf sin 19kw?
Hvor stor forskjell er det på disse i reell kjørelengde?

Hva ville du valgt?

Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

hsa77

Den første utgaven av eGolf har vel 21,8kwh netto mens Leaf har 24kwh brutto - det vil si at batteripakken er så og si like store. Fra 2016 fås vel Leaf også med 30kwh batteri - viktig å lese annonsen nøye!

Golf er som du sier vesentlig dyrere enn Leaf, men så er det jo også en bil med litt mer premium følelse. Dersom du ønsker å kjøpe en såpass ny bil som 2016 finnes jo Leaf med 30kwh batteri, den ekstra kjørelengden kombinert med lavere pris ville ha fått meg til å velge Leaf. Jeg har også hørt nok av skrekkhistorier med utgifter på Møller-verksteder til å sky Golf, men nå skal det jo sies at elbiler har få ting som kan gå i stykker i forhold til fossilbiler.

Prøvekjør begge og kjøp den du liker best!

Det skader jo heller ikke å prøve noen av de andre elbilene, Zoe, Soul eller i3 - koster ikke noe å dra til en forhandler og prøvekjøre!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA