Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbillading kan knele strømnettet

Startet av elbilmanne, søndag 11. februar 2018, klokken 11:51

« forrige - neste »

elbilmanne

https://www.nrk.no/telemark/elbillading-kan-knele-stromnettet-1.13867156

Makan til skremselspropaganda. Jeg bruker vesentlig mer strøm når jeg kommer hjem fra jobb og skrur på induksjonstopp, stekeovn og skrur opp varmen enn når jeg lader på 25A om natten.

For en dust. Hva med forbud mot oljefyr? Hvorfor får ikke det like gjerne skylden for å knele strømnettet?

Oddaa

Godt at vi har dette forumet som har bedre kompetanse enn nettselskapene.

Det er forøvrig en tråd til om emnet under Elbilen i samfunnet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Amoss

Sitat fra: Oddaa på søndag 11. februar 2018, klokken 12:29
Det er forøvrig en tråd til om emnet under Elbilen i samfunnet.

Igrunnen greit å linke til den her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38085.0

Kopierer også like godt inn mitt svar i den tråden:
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 11. februar 2018, klokken 11:06
Artikkelen må være skrevet av en gjeng elbilhatere  :)

Nei, tror egentlig ikke det. Tror nok agendaen kommer tydelig frem i det siste avsnittet:
Sitat
– Vi må bygge offentlige ladestasjoner med hurtigladere hvor en fyller strøm slik en tanker bensin eller diesel. Det tror jeg politikerne legger opp til, sier Grundt.

Artikkelen er ment å skyve ladingen bort fra hjemmelading til å lade på "bensinstasjonen" slik vi alltid har fylt drivstoff før. Med unntak av de siste avsnittene så kan artikkelen summeres opp med følgende utsagn: "Nei, nettet har ikke kapasitet til hjemmelading" og "Nei, du kan ikke lade så raskt som du ønsker og trenger hjemme" og "Husk det er farlig å lade hjemme!".
Model S 85D

krl

Agder Energi Nett er verstingen i klassen. De har laget egne "forskrifter" som gjør det langt vanskeligere å få satt opp lader enn ellers i landet.

Agder Energi har aksjer i Grønn Kontakt, så ikke rart at de ønsker seg "bensinstasjoner"  :-1:   (Brønnøysundregistrene lister følgende for Grønn Kontakt AS: Største aksjonær Agder Energi AS)

"Strømselskapet som ikke vil selge strøm........"


Er det lovlig når en monopolist holder på slik? Agder Energi Nett vet utmerket godt at det står både én og to elbiler foran samtlige hus i agderfylkene om få år. Hvor er planen for å håndtere dette??? Brukes alle ingeniørene på å bygge utenlandskabler?


Agder Energi Nett har LEVERINGSPLIKT. Og må oppdatere infrastrukturen slik at den er tidsriktig.

* 40-70 år gamle IT- og TT-nett er modne for oppgradering til TN. Da blir det uproblematisk at folk lader med 10-25kW hjemme.
* Gamle og uisolerte luftkabler kan legges i jord. Så unngås mengden strømbrudd som er sett i det siste...
* Selg aksjene i Grønn Kontakt. Det er en særdeles uheldig rolleblanding når monopolisten AEN aktivt går ut og forsøker å forhindre hjemmeladere, og forsøker å vri forbruket over til "bensinstasjoner for strøm". Noe de selv potensielt kan tjene gode penger på. Det er bare dumt, og svært ødeleggende for elbilrevolusjonen.

"Bensinstasjoner for strøm" er dyrt, upraktisk, tidkrevende og rett og slett et idiotisk konsept. Før effekten når 200kW eller mer. Selv Tesla-superladere (<120kW) er for trege til at folk flest kommer til å trives med å "fylle tanken" der annet enn på langtur. Ja, hvis man ser bort i fra sånne som fyller melkekartonger med kongler for å ha ved til vinteren. Disse kan nok trives med å sitte i timesvis for å lade hver uke.

Amoss

Sitat fra: krl på søndag 11. februar 2018, klokken 21:18
Agder Energi har aksjer i Grønn Kontakt, så ikke rart at de ønsker seg "bensinstasjoner"  :-1:   (Brønnøysundregistrene lister følgende for Grønn Kontakt AS: Største aksjonær Agder Energi AS)

Aha, brikkene faller på plass :)

Syntes det var litt rart at en strømleverandør gikk så hardt ut for å reklamere for hurtiglading fremfor å selge strømmen til sluttbrukerne selv, men dette forklarer sammenhengen.
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: krl på søndag 11. februar 2018, klokken 21:18
* 40-70 år gamle IT- og TT-nett er modne for oppgradering til TN. Da blir det uproblematisk at folk lader med 10-25kW hjemme.

Oppgradering er håpløst dyrt og uhensiktsmessig. Skulle nettselskapet her oppgradert til TN ville det kostet 6-sifrede beløp å oppgradere husets strømsystem samtidig. Måtte gjort ihvertfall følgende:

- Ny varmepumpe for 3x400V istedenfor 3x230V
- Bytte kabler til induksjonstopp (koblet på 3x230V)
- Bytte kabler fra hovedsikringsskap til 3 andre sikringsskap (i etasjen under, i leilighet i separat bygg og i carport)
- Åpnet hvert eneste elektriske punkt i huset for å sikre at blå ledning er N
- Bytte all 3-fase innmat i sikringsskap
- Bytte et innbygd skap i nytt større pga. for liten plass når 3-fase sikringer øker en modul i bredde

Sikkert mye annet som også må gjøres. Men konklusjonen er klar: Å oppgradere gamle områder fra IT til TN er i beste fall fryktelig dyrt og svært upraktisk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oddaa

Enig i dette, det er omtrent umulig å tenke seg oppgradering av områder fra IT til TN. Vi kommer til å leve med begge systemene i all overskuelig fremtid.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

krl

Problemet er vel i så fall manglende støtte ved overgangen.. Det blir neppe billigere å bytte "hjemmebatteri" hvert 15. til 20. år -- som sannsynligvis blir alternativet for mange. Og det er i alle fall ikke mer miljøvennlig.

KjellG

Tror også at det er ekstremt dyrt å endre fra IT til TN i eksisterende bygg. Det nærmeste er kanskje at det bygges nytt TN «i gata» og at begge nett vil eksitere side om side. En kan endre ved totalrenovering.

Ellers er vel etableringen av luftstrekk rimeligere enn jordkabel og tapene er mindre. Oljepåfylling i jordkabler kan jo også være en utfordring om slike kabler fortsatt brukes til høyspent.

krl

Høyspent i bakken er nok verre ja.. I alle fall med høy effekt. Men her er det primært snakk om boligstrøk. Det bygges ikke nye boligstrøk med luftnett etter det jeg kjenner til.

Oddaa

Sitat fra: KjellG på mandag 12. februar 2018, klokken 12:35
Ellers er vel etableringen av luftstrekk rimeligere enn jordkabel og tapene er mindre. Oljepåfylling i jordkabler kan jo også være en utfordring om slike kabler fortsatt brukes til høyspent.
I høyspennings distribusjonsnettet er nok PEX-kabler enerådende, så olje trenger vi neppe å bekymre oss for i nye anlegg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

fredag

Sitat fra: Amoss på søndag 11. februar 2018, klokken 12:41
Tror nok agendaen kommer tydelig frem i det siste avsnittet:
Sitat
– Vi må bygge offentlige ladestasjoner med hurtigladere hvor en fyller strøm slik en tanker bensin eller diesel. Det tror jeg politikerne legger opp til, sier Grundt.

Artikkelen er ment å skyve ladingen bort fra hjemmelading til å lade på "bensinstasjonen" slik vi alltid har fylt drivstoff før. Med unntak av de siste avsnittene så kan artikkelen summeres opp med følgende utsagn: "Nei, nettet har ikke kapasitet til hjemmelading" og "Nei, du kan ikke lade så raskt som du ønsker og trenger hjemme" og "Husk det er farlig å lade hjemme!".

Nei, elbiler skal IKKE hovedsaklig lades opp med hurtiglading. Hurtiglading er mye mer belastende for elnettet, det er upraktisk å måtte vente på hurtiglading, det er vesentlig mye dyrere, og det er ikke bra for livslengden til batteriet.

Jeg mistenker at en del journalister blander sammen mode3-ladeboks og hurtiglading.

Sitat fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap:

SitatKonklusjonen er at det ikke er grunnlag for å hevde at elbiler representerer en større fare ved brann enn fossile biler – den arter seg bare på en annen måte.

SitatDet er svært få hendelser der selve elbil-batteriet er årsaken til brannen. Dette vil normalt bare skje som følge av en ytre fysisk skade (kollisjon) eller en helt spesiell situasjon med ytre oppvarming.

Statnett hadde en presentasjon på NordicEVS for noen uker siden, der de avviste at strømnettet i Norge ville kollapse hvis vi fikk 5 millioner elbiler:

https://twitter.com/MarianneMolmen/status/959350482220339200/photo/1

Hafslund, som er netteier i mange av de områdene i Norge med høyest andel elbil har ikke opplevd noen utfordringer med dette:

https://www.tu.no/artikler/hva-skjer-nar-hele-nabolaget-far-elbil/376660

Hvis bilen din har mulighet for det, feks Tesla, sett lading til å starte om natten.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Amoss

Sitat fra: fredag på torsdag 15. februar 2018, klokken 14:42
Nei, elbiler skal IKKE hovedsaklig lades opp med hurtiglading. Hurtiglading er mye mer belastende for elnettet, det er upraktisk å måtte vente på hurtiglading, det er vesentlig mye dyrere, og det er ikke bra for livslengden til batteriet.

Jeg mistenker at en del journalister blander sammen mode3-ladeboks og hurtiglading.

Helt enig i at man ikke skal basere seg på hurtiglading annet enn når man må, men som det fremkom over her i tråden:
Sitat fra: krl på søndag 11. februar 2018, klokken 21:18
Agder Energi har aksjer i Grønn Kontakt, så ikke rart at de ønsker seg "bensinstasjoner"  :-1:   (Brønnøysundregistrene lister følgende for Grønn Kontakt AS: Største aksjonær Agder Energi AS)

Så det var nok neppe journalisten som blandet noe sammen. Journalisten fortalte bare videre det som det vedkommende ble fortalt av den største aksjonæren i hurtigladeselskapet "Grønn Kontakt AS". Noe de tilfeldigvis "glemte" å opplyse journalisten om virker det som...
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA