Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbillading kan knele strømnettet - nrk.no

Startet av Jarv!s, søndag 11. februar 2018, klokken 10:55

« forrige - neste »

Jarv!s

Hei.
Leste nettopp en artikkel på NRK.NO der tittelen er : "Elbillading kan knele strømnettet".
Link: https://www.nrk.no/telemark/elbillading-kan-knele-stromnettet-1.13867156
Hva er deres tanker?

Personlig er ikke jeg interessert i å "kun" lade på bensinstasjoner og andre hurtigladere. Jeg vil jo veldig gjerne lade min elbil hjemme.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Kristian O

Fra artikkelen:
"De ønsker raskest mulig lading til bilene sine nå som de kommer med lengre rekkevidde."

Det er en vanlig misforståelse at stort batteri betyr at man trenger rask lading. Dei fleste som har kjørt noen tusen km forstår at det er motsatt. Har sjøl 7,4 kW lading i garasja, men lader for det meste på 4kW mellom 03.00 og 07.00. Greier meg heilt fint med 1 kW også om nødvendig.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Ingeniøren

Artikkelen må være skrevet av en gjeng elbilhatere  :)

Fork flest klarer seg fint med 10 A. For øvrig vil vel nye strøm målere gjøre at fork begrenser seg når differensiert pris kommer...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Counterpointer

Det lukter litt bensin av argumentasjonen samtidig som de posisjonerer seg for å plassere ansvaret for et dårlig strømnett over på en gruppe av kunder!

Til sammenligning har vel Hafslund sagt at de kan forsyne 1,5 millioner biler i sitt nett uten oppgradering.
Tror nettet i Agder er veldig svakt, noe alle strømproblemene i vinter tyder på.

Oddaa

Har Hafslund sagt det? NVE har sagt at det på landsbasis er plass til 1,5 millioner elbiler i nettet, forutsatt perfekt fordeling av ladingen over døgnet og mellom fasene...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

qualbeen

Moderne kjøkken med induksjonsplate er faktisk et mye værre problem enn elbil-lading!


La oss si at 1 mill leiligheter har induskjonstopp, og at denne brukes på maks effekt i ca 10 minutter pr ettermiddag.
Videre lages maten mellom kl 15 og 17. Altså et to-timers spenn ...


Her overforenkler jeg grusomt, og tar mange grove anslag, men jeg får da altså 1 mill platetopper fordelt på 12 ulike "10-minutters soner".
Det blir igjen 83 000 middager som lages samtidig. Og hver og en induksjonstopp trekker rundt 20 ampere. Eller 1.666 millioner ampere, om du vil ...


Er vi kapable til å håndtere slike strømtopper?


Reelt sett lages det nok ikke all mat innenfor 2 timer – og ei heller benytter samtlige 20A. Men sånn er det med elbil også; ikke alle lader bilen sin samtidig. De Tesla-eiere jeg kjenner, lader ikke bilen hver dag. Det holder å lade ca hver tredje dag (natt), siden batteriet er så stort ..!





PS: Det er kun samtidig maks-forbruk som er en problemstilling i Norge. Total strømbruk gjennom døgnet er lav, og nettet tåler langt langt mer. Men hvis alle skal makse sin inntakssikring i huset samtidig, blir det et problem. Men jeg har ennå til gode å se dokumenterte innlegg rundt at litt elbil-lading (på rundt 10-16A) utgjør noen forskjell.


PPS: Moderne hjem er bedre isolert en før, og de fleste bytter ut panelovner med varmepumpe eller lignende energieffektig oppvarming. Videre bruker moderne hvite- og brunevarer langt langt mindre strøm enn før..

Amoss

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 11. februar 2018, klokken 11:06
Artikkelen må være skrevet av en gjeng elbilhatere  :)

Nei, tror egentlig ikke det. Tror nok agendaen kommer tydelig frem i det siste avsnittet:
Sitat
– Vi må bygge offentlige ladestasjoner med hurtigladere hvor en fyller strøm slik en tanker bensin eller diesel. Det tror jeg politikerne legger opp til, sier Grundt.

Artikkelen er ment å skyve ladingen bort fra hjemmelading til å lade på "bensinstasjonen" slik vi alltid har fylt drivstoff før. Med unntak av de siste avsnittene så kan artikkelen summeres opp med følgende utsagn: "Nei, nettet har ikke kapasitet til hjemmelading" og "Nei, du kan ikke lade så raskt som du ønsker og trenger hjemme" og "Husk det er farlig å lade hjemme!".
Model S 85D

Kristian O

Om alle skal bruke hurtigladere så HADDE man fått det problemet som nevnes. All lading hadde foregått de få timene man ikke er på jobb og ikke sover, og all lading hadde belastet nettet med 22 kW og oppover.  :o
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Amoss

Sitat fra: Kristian O på søndag 11. februar 2018, klokken 13:11
Om alle skal bruke hurtigladere så HADDE man fått det problemet som nevnes. All lading hadde foregått de få timene man ikke er på jobb og ikke sover, og all lading hadde belastet nettet med 22 kW og oppover.  :o

Sant, men man kan ta en mye høyere kWt pris for strømmen som lades fra hurtigladere. Og i tillegg tjene penger på evnt. servicetilbud i.f.m. laderne (kiosk/junkfood/servering), akkurat som man gjør i dag med bensin/diesel. Og ikke minst, ved å ta bort elbilens fordel med hjemmelading blir straks hydrogenbiler tilsynelatende mye mer konkurransedyktige.
Model S 85D

hsa77

Elbillading med smarte ladestasjoner kan jo faktisk bidra til å jevne ut strømforbruket og dermed redusere problemet med ujevn last i nettet. Biler lades hovedsaklig om natta, det er vel få som kjører vaskemaskin, tørketrommel og lager mat da. Om noen år får vi også v2g (vehicle to grid) løsninger, da kan bilen forsyne huset når forbruket har topper - f.eks når induksjonsstoppen plutselig trekker 25A samtidig som stekeovn og micro går for fullt.

Jeg har en vv bereder på 3kw, en rekke varmekabler på 2-3kw og en induksjonsstopp sikret med 25A, skulle tro disse forbrukerene er et større problem enn elbilen - men her er det ingen som roper varsko! Det hadde ikke vært noen problem å styre varmekablene og varmtvannsbereder slik at ikke alt går på samtidig som tørketrommel, vaskemaskin og induksjomstopp - men jeg har per i dag ingen incentiver til å ta den utgiften slik styring medfører.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Bondeknøl

Sitat fra: knut.aulie på søndag 11. februar 2018, klokken 11:28
Det lukter litt bensin av argumentasjonen samtidig som de posisjonerer seg for å plassere ansvaret for et dårlig strømnett over på en gruppe av kunder!

Til sammenligning har vel Hafslund sagt at de kan forsyne 1,5 millioner biler i sitt nett uten oppgradering.
Tror nettet i Agder er veldig svakt, noe alle strømproblemene i vinter tyder på.
Er nok ikke bare strømnettet i Agder som skal ha skylden for problemene. Er vel kanskje i Vest- Agder det er mest strømproduksjon av alle fylker, så mye høyspent her sørpå.
Vinterens vær på Agder har vært spesielt i år. Når snøen klarer å bygge seg så mye rundt linjene at de ryker kun av egenvekt så handler ikke det bare om dårlig linjenettet.
Vest-Agder har også kraftkrevende industri, men det verste er flere utenlandskabler og fler planlagt hvis eu skal overta styringen på strømmen vår. Utenlandskablene er en trussel for vår strømpriser.

Sånn ellers så hylte de fryktelig på Vestlandet om noe de kalte monstermaster for noen få år siden. Slike bygges det flere av i bla Sirdal, Kvinesdal og Flekkefjord om dagen uten at vi hører noe om det i media.
Lavspentnettet kunne allikevel vært bedre på Agder, men på høyspentsiden så ligger spesielt Vest-Agder langt fremme. Faktisk for langt fremme til at vi kan beholde strømmen selv.

snoemann

Sitat fra: Jarv!s på søndag 11. februar 2018, klokken 10:55
Personlig er ikke jeg interessert i å "kun" lade på bensinstasjoner og andre hurtigladere. Jeg vil jo veldig gjerne lade min elbil hjemme.

Enig, vi har jo allerede infrastrukturen ferdig bygget ut med tanke på drivstoff for disse bilene. Det ville jo være galskap å ikke benytte seg av den.
Dersom det koster penger å utbedre strømnettet for å håndtere elbillading, så er kanskje det en kostnad Norge burde være villig til å kikke på iallefall. Uansett tror jeg ikke situasjonen noen gang vil kreve såpass som beskrives i artikkelen. Altså at "alle" skal lade med 32A på en gang. Det må jo evt være mulig å gi incentiver/styre dette på en smartere måte slik at utbedringene av strømnettet kan skje noe billigere/saktere.

Ellers nevnes det flere gode poenger i denne tråden. Biler som kan jevne ut toppene ved å levere strøm til boligen. Eller folk som installeres batterier hjemme for samme formål + solenergi f.eks.

Jeg tror vi burde oppgradere strømnettet av flere årsaker enn bare elbillading.
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Oddaa

Poenget er at infrastrukturen trengs forsterkes ja. Når «Norge» skal betale dette skjer det selvsagt via nettleien. Jeg tror nok at nettselskapene ikke har så mye imot utbygginger og økt aktivitet, men de er veldig redde for å gjøre feilinvesteringer pga høy usikkerhet rundt behovet for hjemmelading på sikt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90


Counterpointer

Sitat fra: Oddaa på søndag 11. februar 2018, klokken 12:27
Har Hafslund sagt det? NVE har sagt at det på landsbasis er plass til 1,5 millioner elbiler i nettet, forutsatt perfekt fordeling av ladingen over døgnet og mellom fasene...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kan hende jeg blander tall her.

Hafslund har uttalt seg om sitt nett også, men når du nevner det er det mer sannsynlig med NVE for 1,5 mill.

Forøvrig står det mye om tankene bak elektrifisering av transportsektoren i dette dokumentet fra Energi Norge
https://www.energinorge.no/contentassets/10dffee46bbd4112bf8e160716398850/energi-norge-notat-tariffer-og-tilknytningsvilkar---revidert-februar-2017.pdf

Men ikke mye konkrete tall om kapasitet på strømnettet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA