Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremserensing

Startet av Carl Anton Stenling, lørdag 10. februar 2018, klokken 20:54

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Er det noen som vet om nye Leaf har fått automatisk bremserensing slik som en del andre biler har?

Dvs. at bremsene legges på av programvaren iblant for å rense skivene.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

leafnor

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 10. februar 2018, klokken 20:54
Er det noen som vet om nye Leaf har fått automatisk bremserensing slik som en del andre biler har?

Dvs. at bremsene legges på av programvaren iblant for å rense skivene.
Bare som refleksjon, snakk om symptombehandling.
Forøvrig, kan synes som Leaf ikke har hatt det samme behovet for slik behandling som hos andre merker.
Hvordan virker slik bremserensing? En fin måte å sikre at klosser og skiver slites fortere på så man får solgt slitedeler. Byttet som eksempel klosser på min Leaf etter nesten 120.000 km. En fosil er vell mer på det halve, så det blir jo et 50% ettermarked på klosser om ikke bilprodusenten finner på noe?

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Carl Anton Stenling

Jeg har forstått det slik at bremserensingen på f.eks. BMW i3 innebærer at bilens datamaskin gir beskjed om å legge klossene inntil uten å trykke så hardt at det gir vesentlig bremseeffekt. Programvaren bruker da ulike faktorer for å bestemme hvor ofte dette skjer og på hvilket tidspunkt, men hensikten er altså å unngå rust og holde bremsene rene.
Har ikke sett at i3-brukerne rapporterer om unormal bremseslitasje.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Beckern

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 11. februar 2018, klokken 00:09

Har ikke sett at i3-brukerne rapporterer om unormal bremseslitasje.
Det kan jeg love deg mange gjør. Svært mange bytter bremser mellom 40 og 80 k km.
Foran er de da ødelagt av rust på innsiden.

Jeg byttet på 65 000. Nå prøver jeg å huske å ta en god oppbremsing inn mot avkjørsel slik at jeg alltid parkerer med varme tørre skiver.
Det kommer jeg til å fortesette med også på Leafen.

leafnor

Som jeg tenkte. Vinninga går opp i spinninga.
Det er nok like mye et tiltak for forebygging av rust som årsak til å bytte skiver, som å få slutt på kresne kunders spørsmål på hvorfor det er rust på skivene. Skivene vil fremstå pene hele tiden, men i realiteten ruster de nok like fort som andre. I tillegg slites de nok ned raskere også, for klossene må jo nødvendigvis "jobbe" oftere.
Blanke skiver har sin pris. Enten som oftere bytte av klosser og skiver, eller bedre legert stål i skivene. Tenker at det første er å foretrekke for produsenten.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

E_S

Et par harde nedbremsinger fra 90-100 km/h til 0 et par ganger i uken i vinterhalvåret er en vane jeg har hatt i mange år uansett bil, og jeg har aldri hatt noe problem med rustne skiver eller hengende calipere. :)
:)

Bondeknøl

Uansett om det er flere minusgrader så er det bra å spyle bremsene godt. Derfor er det bra med åpne felger på vinterstid. Da får en bort salt og gørr som legger seg rundt kalipter, glidere og sylinder og i tilleg holder det fuktig. Ikke lite skitt en får spylt av.
Rust på selve skiven der klossene tar gjør ingenting. Det forsvinner når du bremser.
Husk på å kjøre og bremse etter du har spylt dem godt slik at de blir litt varme.

tomrh

Ved dekkbytte på høsten så rengjør jeg rundt bremsene og sprayer rikelig med zinkspray slik at alt blir grått (tørker av selve skiven med papir, resten slites når jeg bremser). Dette etter glimrende tips fra Leafnor!  :+1: Hindrer spredning av rust selv om ikke bilen blir spylt så ofte. Om våren er det meste av zinken brukt opp, og nytt belegg sprayes på. Men høstsprayen er lurest og viktigst!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på søndag 11. februar 2018, klokken 19:12
Ved dekkbytte på høsten så rengjør jeg rundt bremsene og sprayer rikelig med zinkspray slik at alt blir grått (tørker av selve skiven med papir, resten slites når jeg bremser). Dette etter glimrende tips fra Leafnor!  :+1: Hindrer spredning av rust selv om ikke bilen blir spylt så ofte. Om våren er det meste av zinken brukt opp, og nytt belegg sprayes på. Men høstsprayen er lurest og viktigst!
Sikker på en kunne hatt et godt levebrø med en boks zink og bremseservice om en kunne fått folk å betale f.eks 10% av hva nytt koster for den hvert 3-4 år. Men "folk" vet ikke om det, så lar seg ikke selge desverre. Dog har hele slekta mi fulgt rådet, og det har hendt bare en gang at det er måttet byttet bremser pga rust. Og det skyldes at for det individet er lakkering av negler viktigere enn bremsskiver :D :D
Mine foreldre har en -97 Kia Credos, gått i salt den de siste 20 år, men aldri hatt bremstrøbbel fordi de følges opp. Men nå er han 80 år gamle verktøymakeren teknisk anlagt og kan det der. Slik er det jo ikke ellers i samfunnet, så da får det blir med Auto Bremserensing.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA