Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med 20” felger? Evt hvilke felger og dekk.

Startet av Ørjan Sem, lørdag 10. februar 2018, klokken 09:16

« forrige - neste »

Ørjan Sem

Vurderer å gå ned til 20" Vil tru det hjelper med å få litt mer dekk. Tenkte 245/40-20. Gå ned til 19 på sommerdekkene er ikke et tema ;)

Henning Tveiten Østeby

Sitat fra: Ørjan Sem på lørdag 10. februar 2018, klokken 09:16
Vurderer å gå ned til 20" Vil tru det hjelper med å få litt mer dekk. Tenkte 245/40-20. Gå ned til 19 på sommerdekkene er ikke et tema ;)
Dessverre ikke noe erfaring med å kjøre TMS med 20", men har hørt at du merker god forskjell på 19" og 21".
Jeg valgte derfor 19", men kan alltids kjøpe 21" senere.

Eneste kjipe med 20" må være Tesla sine meninger i forhold til garanti.
De var strenge og klarer til meg når jeg spurte om 20". Så lenge jeg holdt meg til standard størrelse på felg var det ikke noe problem å bruke andre felger.
TMS har kun 19" & 21" som standard.



From Cayenne V8 to Tesla Model S 75D
Life is good


Ørjan Sem

Ja hørt dette jeg også. Hmm syntes 21" er litt i overkant, men syntes 19" ser så stusselig ut på bilen. Blir ikke klok av dette jeg

LA-Thing

Har kjørt på 20" hver sommer, se https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=12892.msg224301#msg224301.

Har aldri fått noen kommentarer fra Tesla på disse når bilen har vært på service/fix. De har skrudd dem av og på flere ganger, har hatt med spesialpipe til mutrene. Så lenge alt er på stell og lovlig (rulleomkrets, innpress, lastindex, etc.) er det ikke grunnlag for å si at garantien utgår kun p.g.a. felg/dekkdimensjon.
Drammen, Tesla Model S #2510

Ørjan Sem

Ja syntes det er rart di skal nevne dette hvis du har alt innenfor ET40 osv. Men Bardu prøvd 21" med 35 profil? Regner med dine 20" med 40 profil er stor forskjell.

fonberg

Sitat fra: Ørjan Sem på søndag 11. februar 2018, klokken 00:27
Ja syntes det er rart di skal nevne dette hvis du har alt innenfor ET40 osv. Men Bardu prøvd 21" med 35 profil? Regner med dine 20" med 40 profil er stor forskjell.

De kicker ofte på uoriginale felger også om de er 19, og innafor spek. Min erfaring etter 4,5 år med uoriginale felger som er ihht. spek er at Tesla er raske med å ta forbehold, men at det går greit når det kommer til stykket.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Ørjan Sem

Ja, så di er ikke veldig glad i det, men flere og flere velger vel uoriginale felger nå virker det som. Men spent om noen har noen erfaringer med 20". Eller Å må jeg gå for 19" sommer og vinter, noe jeg syntes er litt trist på den bilen.

Kramzz

Har 20 " vinter ☺  Blanksvarte PH Turbin. Meget behagelige med tanke på å gå opp 1". Disse ser i mine øyne smahing ut
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Ørjan Sem

Med tanke på støy og komfort er dette er god løsning i forhold til 21? Tenker forholdsvis sommerdekk

rmr

Kjører også 20" på vinter ,PH-Turbin II Grå, 245/40-20 Vredestein , fungerer knall :)
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Ørjan Sem


Kramzz

Tenker å sette sommerdekk på disse etterhvert☺mine gripmax dekk støyer mindre enn 19 " mine på sommer☺
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

LA-Thing

Sitat fra: Ørjan Sem på søndag 11. februar 2018, klokken 00:27
Men Bardu prøvd 21" med 35 profil? Regner med dine 20" med 40 profil er stor forskjell.

Antar at dette var et spørsmål rettet til meg? Har prøvd 21"/35 på lånebiler, men ikke på egen bil. Det er ikke veldig stor forskjell; teoretisk forskjell i dekkhøyde fra 35- til 40-profil er ca. 12 mm (eller 1/2" selvsagt..) for samme dekkbredde. Men det bidrar til en tanke mer komfort med fortsatt bra grep og stabilitet.   
Drammen, Tesla Model S #2510

Ørjan Sem

Ja var til deg, ja ihvertfall på andre biler jeg har prøvd 35 vs 40 profil har det vært merkbart forskjell på komfort. Men så er det å fonne skikkelig felger dom tåler tyngden på en Tesla også da.

Bjørn

Jeg har 20", Og begynner snart på 5'te sesongen m disse.
Bare gode erfaringer.. Syns de passer bilen godt.

Valgte å prøve 255/40-20 dekk sist gang, for å få bittelitt mer bredde og høyde, det ble bra, bortsett fra at dem skraper litt i innerskjermen når jeg rygger m fullt rattutslag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA