Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladestasjon til Kona !

Startet av Tor S., fredag 09. februar 2018, klokken 17:23

« forrige - neste »

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: Cral på mandag 12. februar 2018, klokken 08:26
Om du går for Kona med stort batteri, og du velger cee kontakt med 16A, får du litt lang ladetid hjemme om du har tomt batteri. er vel ca 60kWt batteri i Kona, og med 16A om du har brukt 90% av kapasiteten så vil det ta ca 15 timer å fullade.
Selvfølgelig er det greit å kunne lade fult i løpet av natten. Men spørsmålet blir litt: Hvor langt forventer man å kjøre dagene etter man har vært på langtur, og kommer hjem med lite strøm.
Hvis det er snakk om at man klarer +50% hver natt, og de neste dagene kun bruker 20-30%/dag, så blir totalen +20-30%/dag, og man er fulladet etter tredje natten.
Hvis det er sannsynlig at ofte behøver mer enn 50% av rekkevidden neste dag, så er 32A absolutt noe man bør tenke på.
Sitat fra: zbk på mandag 12. februar 2018, klokken 09:06
Større batteri betyr at man har mindre behov for rask lading hjemme enn med et lite batteri! Så lenge man rekker å lade en normal dags snittforbruk vil det store batteriet gi deg nok slingringsmonn til at det ikke gjør noe om man ikke rekker å fylle helt fullt.
Personlig ser jeg større verdi av 32A de gangene jeg bare bare er en time eller tre hjemmom, og ønsker å gi en liten boost, men over natten blir det ofte tilstrekkelig for neste dag uansett. Veldig enig i at hvis man har større batteri = flere km, så er marginene større, og det er mindre sannsynlig å komme hjem med for lite strøm igjen for neste tur, og behovet for boost er dermed mindre. Når jeg skal gjøre en større elektrisk ombygging, vil jeg gjøre klart for 32A, men kommer neppe til å oppgradere 16A boksen på veggen før den har gjort sitt.

Tor S.

Takker for mange gode råd. Må oppgradere strøm uttaket i garasjen til 16 kw, eller 32 kw uansett. Kommer litt an på prisforskjellen. Noen anbefalinger på selve ladestasjoner? Salto, eller andre, 3.6 kw eller 7.2?

Thorbjørn Hellehaven

Det er vel snakk om 16A eller 32A kurs. De kan levere hhv. 3,6kW eller 7,4kW.
Kurs for lading av elbil, skal være kun til dette. Garasjen generelt må være på en annen kurs.
Jeg har Ratio. Den er litt irriterende ved at den går ned til 6A etter strømbrudd, men jeg har så stabil strøm, at det er i praksis sjelden noe problem. Ratio er grei ellers, men bor du et sted som er belastet med strømbrudd, så vil jeg ikke anbefale den.

Lars C. Krogenæs

Jeg har ladet hjemme med 10A lading i 15år, uten at det har vært noe savn å lade raskere. (Rask lading har vært et savn mange andre steder, men hjemme går saktelading greit).

Likevel:
Elektrikerjobben for å legge inn 16A eller 32A ladestasjon er den samme. Prisen på tykkere ledning er noen kroner dyrere per kilo, men når du først gjør dette, ville jeg gått for så høy strøm som mulig. Ville også valgt en 3-fas installasjon, selv om Kona ikke støtter dette. Skal du plutselig sette opp enda en ladestasjon har du et mye bedre utgangspunkt.

Det vil være vesentlig billigere sette opp en EcoLite ladestasjon du kjøper inn selv (og tar evt. graving selv), og så får en elektriker til å ta oppkoplingsjobben (bruk jerne mitt anbud til det), enn å kjøpe en 16A Saltoladestasjon med montering inkludert. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Cral

Eller så legger du kabel til garasjen, og setter opp en under fordeling i garasjen, hvor du legger opp til lading av elbil.

Har du 230V eller 400V anlegg?
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

hsa77

Dersom du allikevel skal legge opp nytt, ta så kraftig i som mulig. Selv om du klarer deg lenge med 16A lading så er det greit å ha mulighet for mer. Nå som alle etterhvert får nye strømmålere vil vi få effektrariff på nettleie og kanskje også strømpriser som varierer gjennom døgnet. Det vil være lurt å ha en så kraftig ladekurs at all lading kan foregå på natta, da vil strømforbruket i resten av huset være på det laveste (med mindre du pleier å kjøre vaskemaskin, tørketrommel og lage mat om natta....).
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

krl

Ta høyde for samtidig lading av to biler..

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: krl på mandag 12. februar 2018, klokken 20:38
Ta høyde for samtidig lading av to biler..

Det er kanskje det aller lureste.

Vi startet med 1 elbil og 1 fossilbil i 2011; sistnevnte spesielt for langturer. Etterhvert som det ble elektrisk alternativ også for bil til langtur så ble det 2 elbiler og 2 kurser a 16A.
1x16A for kortrekkebilen og 1x16A for langtrekkebilen (sistnevnte stort sett justert til 13A). På denne måten er det ikke noe problem å dekke ca 60.000km elektrisk kjørelengde.

Thorbjørn Hellehaven

Jeg vil mene at 32A kan være bra planlegging for 2 biler, enten med 2×16A underfordeling, eller bedre med smart ladesystem som kan levere 32A til en bil, eller dele på forskjellige måter avhengig av valgt system, men mer om smarte system blir fort en avsporing.

Tor S.

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på mandag 12. februar 2018, klokken 11:48
Det er vel snakk om 16A eller 32A kurs. De kan levere hhv. 3,6kW eller 7,4kW.
Kurs for lading av elbil, skal være kun til dette. Garasjen generelt må være på en annen kurs.
Jeg har Ratio. Den er litt irriterende ved at den går ned til 6A etter strømbrudd, men jeg har så stabil strøm, at det er i praksis sjelden noe problem. Ratio er grei ellers, men bor du et sted som er belastet med strømbrudd, så vil jeg ikke anbefale den.

16 A og 32 A ja :)

Tor S.

#25
Takker for gode råd !
Ser ut til at det kan bli 32A med mulighet for 2 biler.
Kan dette være noe da ? : http://www.ladefabrikken.no/Hjemmelader_EcoLite_32A_1_fas/p3060772_17570088.aspx
med lastbalansering og kwt-teller. Pris ca 9700,-

Mazzbot

Sitat fra: Tor S. på tirsdag 13. februar 2018, klokken 13:52
Takker for gode råd !
Ser ut til at det kan bli 32A med mulighet for 2 biler.
Kan dette være noe da ? : http://www.ladefabrikken.no/Hjemmelader_EcoLite_32A_1_fas/p3060772_17570088.aspx
med lastbalansering og kwt-teller. Pris ca 9700,-

2000kr billigere for samme ladestasjon

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Tesla model 3 reservert 31/3 .


daktari

Sjekk også NAF sitt tilbud på fast installasjon.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA