Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Etablering av hjemmeladepunkt - dialog med netteier

Startet av snoemann, lørdag 03. februar 2018, klokken 10:51

« forrige - neste »

TB

Sitat fra: EV666KM på lørdag 03. februar 2018, klokken 12:57
Zapcharger pro har vel mulighet for velge de fasene som er minst belastet hvis du drar frem alle 3 faser til boxen... Med tilleggsutstyr er det vel mulighet for å regulere ladeeffekten i forhold til forbruket i heimen oxo
Har erfaring med ZapCharger Pro, der lastbalansering er innebygget i skyløysningen. For at lastbalanseringen skal ta hensyn til anna forbruk har eg forstått det kreves utstyr som er forholdsvis kostbart. Dette kan være aktuelt for borettslag med begrensa tilgang på strøm, men er ikkje aktuelt pr idag for private.

Ein enklere løysing som bruker AMS måleren bør være mulig. Mange av (alle?) AMS målere har ein MBus port som kan gi ut løpende forbrukerinformasjon, også pr fase. Ein enkel "MBus til ethernet gateway" kan rapportere forbruket til ZapCharger (eller annen ladeboks) og dynamisk lastbalansering vil fungere.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

_OE_

Sitat fra: TB på lørdag 03. februar 2018, klokken 23:36
Sitat fra: EV666KM på lørdag 03. februar 2018, klokken 12:57
Zapcharger pro har vel mulighet for velge de fasene som er minst belastet hvis du drar frem alle 3 faser til boxen... Med tilleggsutstyr er det vel mulighet for å regulere ladeeffekten i forhold til forbruket i heimen oxo
Har erfaring med ZapCharger Pro, der lastbalansering er innebygget i skyløysningen. For at lastbalanseringen skal ta hensyn til anna forbruk har eg forstått det kreves utstyr som er forholdsvis kostbart. Dette kan være aktuelt for borettslag med begrensa tilgang på strøm, men er ikkje aktuelt pr idag for private.

Ein enklere løysing som bruker AMS måleren bør være mulig. Mange av (alle?) AMS målere har ein MBus port som kan gi ut løpende forbrukerinformasjon, også pr fase. Ein enkel "MBus til ethernet gateway" kan rapportere forbruket til ZapCharger (eller annen ladeboks) og dynamisk lastbalansering vil fungere.
HAN porten på de nye måleren er ikke aktivert ingen som vet om de vil fungere... I alle fall i Hafslund land.. Protokollen er fortsatt hemmelig

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Carl Anton Stenling

#17
Sitat fra: Vesterskog på lørdag 03. februar 2018, klokken 23:18
Men hva er alternativet til å lade på fullt ved middag? Jeg kjøper 32A ladestasjon nettopp for å kunne max lade ved middag. Om man bruker 80% av batteri på pendling og trenger 40-50 til aktivitet etter middag så er alternativet å kjøre bensin.

En helt annen ting jeg tenker er at om man bor f. eks I et tettbygd nabolag går det jo an å prate med de naboene man tror / ser har en fase lader og gjøre en innsats for å distribuere ihvertfall laderene litt på de forskjellige fasene. Men det krever litt innsats.

Hvis du virkelig behøver 32 A enfaselading ved middagstider pga. kjøremønsteret så tenker jeg det er greit. Litt høyere effektavgift vil du få etterhvert, men ikke mer enn at det kan forsvares hvis alternativet er bilbytte.

Når det gjelder fasebalanse så ville jeg passet på at laderen havner på den minst belastede fasen i eget hus og da tenker jeg det kommer til å gå greit. Her er jeg ingen ekspert, men har snakket med en elektriker som mente at faseubalanse i nettet neppe er så stort problem som nettselskapene vil ha det til og at det først og fremst er høyt effektuttak de egentlig er bekymret for.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Beckern

Et moment som kan telle litt til fordel for 32A er batterivarming.
Altså lade så man når 100% rett før oppstart. Da vil batteriet få en god del varmeeneregi var ladingen som vil bidra til lavere forbruk og mindre slitasje når man kjører avgårde.
Leste om en som var ganske nøye på dette og oppnådde merkbar bedring på forbruk og degradering.

TB

Sitat fra: EV666KM på lørdag 03. februar 2018, klokken 23:47
HAN porten på de nye måleren er ikke aktivert ingen som vet om de vil fungere... I alle fall i Hafslund land.. Protokollen er fortsatt hemmelig
I vedtaket om AMS av juni 2011 ble det forskriftsfestet at alle AMS-målere skal utstyres med et standardisert HAN-grensesnitt (HAN = Home Area Network), jf avregningsforskriften § 4-2 b). Via dette grensesnittet skal kundene gis tilgang til relevant informasjon om eget forbruk.

NEK tilrådde at grensesnittet AMS/HAN tuftes på kommende IEC 62056-7-5, med følgende valg:

1. MBUS (EN 13757-2) velges som elektrisk grensesnitt
2. RJ-45 (ISO/IEC 8877) velges som kontakt
3. Datastrøm fastsettes ved valg av OBIS koder som skal strømme ut på grensesnittet i predefinerte intervall

Ref: https://www.hafslundnett.no/kunde/veiledning/15554

SitatData levert over HAN-adapteret vil ikke være tilgjengelig som en støttet tjeneste før myndighetene (NVE) har besluttet hvilke data, protokoll og sikkerhetsmekanismer som skal benyttes. Tidligste tidspunkt for dette er sannsynligvis slutten av 2018. For testformål strømmes data over HAN kontakten ved installasjon og dersom 3.parts leverandører velger å tilby tjenester nå basert på disse testdata vil det være på egen risiko. Dagens løsning vil bli endret (både format, innhold og høyst sannsynlig noe rundt sikkerhet og tilgangskontroll ) og først når dette er klart har vi mulighet til å tilby en form for støttet tjeneste.

Det er folk som har testa å hente ut data, men ikkje frå Hafslund sine målere p.t. slik eg forstår:
https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/1982-lesing-av-ams-data-amshan-iot/?page=21
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA