Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris!

Startet av Hammerholt, onsdag 07. februar 2018, klokken 19:05

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 17. mars 2018, klokken 08:29
Det handler ikke om kjøling. Model S og Model X benytter seg av trefase induksjonsmotorer, som ikke benytter seg av permanentmagneter. Disse er veldig gode for korte perioder med høy effekt, men er ikke veldig bra for høy effekt over tid. Rotoren går varm, og effekten må begrenses for å ikke ødelegge motoren. Nesten uansett hva du gjør med kjølingen så får du ikke kjølet ned rotoren. (Så fremt man ikke snakker om flytende nitrogen o.l.)

Tja, det fungerer da fint på togene jeg kjører i jobben. 6 induksjonsmotorer på 750kW hver seg, og de kan belastes maks i svært lang tid i slengen. Men de er luftkjølte (med vifter), mulig det er mer effektivt enn væskekjøling. Og vesentlig mer støyende...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oddaa

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. mars 2018, klokken 09:19
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 17. mars 2018, klokken 08:29
Det handler ikke om kjøling. Model S og Model X benytter seg av trefase induksjonsmotorer, som ikke benytter seg av permanentmagneter. Disse er veldig gode for korte perioder med høy effekt, men er ikke veldig bra for høy effekt over tid. Rotoren går varm, og effekten må begrenses for å ikke ødelegge motoren. Nesten uansett hva du gjør med kjølingen så får du ikke kjølet ned rotoren. (Så fremt man ikke snakker om flytende nitrogen o.l.)

Tja, det fungerer da fint på togene jeg kjører i jobben. 6 induksjonsmotorer på 750kW hver seg, og de kan belastes maks i svært lang tid i slengen. Men de er luftkjølte (med vifter), mulig det er mer effektivt enn væskekjøling. Og vesentlig mer støyende...
I mitt hode er vel dette bare et spørsmål om dimensjonering? Det er noe annet om en motor er dimensjonert for 750 kW kontinuerlig ytelse enn om den er dimensjonert for 750 kW intermitterende ytelse f eks. Og det har konsekvens for vekt og volum.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Espen Hugaas Andersen

Ja, Tesla kunne så klart benyttet 5 ganger større induksjonsmotorer. Men det hadde definitivt påvirket kjørefølelsen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

snoemann

Sitat fra: trd-73 på lørdag 17. mars 2018, klokken 01:46
Inge tenkte sikkert på denne artikkelen. https://blog.caranddriver.com/audi-e-tron-quattro-and-sportback-new-tech-details-on-the-tesla-model-x-rival/

"We have a requirement that the vehicle has to repeat its full power," he said. "And the one parameter that enables you to repeat is having a low temperature in the electric-motor electronics and battery systems." To that end, these models will all have enclosed liquid cooling for the battery, traction motors, and some other components. "Batteries without liquid cooling will not be seen in the future, as the cell technology that we have these days only works within a very narrow [temperature] range

Kjempebra! Her var det både god forklaring og kildehenvisning. Dette er måten å gjøre det på, og jeg har lært litt om batteriet/temperaturregulering. Takk
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Inge__1976



Kjempebra! Her var det både god forklaring og kildehenvisning. Dette er måten å gjøre det på, og jeg har lært litt om batteriet/temperaturregulering. Takk

Pingle

Trd-73: god referanse, som svarer på kjøling, og også på problemet med råvarer mtp magneter. Det kan man sikkert ta med seg, uansett leverandør. Håper bare at audi ikke glemmer oss med mer tap av funksjonalitet pga kulde enn varme. Som frossen nordboer med 2000+ km til nærmeste autobahn, frister noen hundreliter frunk bak grillen mer enn mange sykluser med maks akselerasjon på kort tid.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

AudiTron

#561


Det var en 75D jeg kjørte, er en god kompis av meg som eier den, den gjør 0-100 på så å si identisk tid som A8 og har 4x4 også.

Men her kommer en uavhengig fasit:

https://youtu.be/W3NJx-wJDAw

2 helt like biler S7 vs Tesla model S90D
Begge på luftfjæring, begge har rett over 400hk, 4x4 og er like store.
Dersom man bestiller S7 med magnetic ride så er den enda mer dynamisk enn den i videoen, men uansett så vinner S7 på kjøredynamikk selv med dårligere dekk og overraskende nok også akselerasjon i denne testen.

For de som ikke kjenner Audi er S7/A7 og A8/A8 basert på samme forstilling med like luftfjærer, forøvrig også sammen med Bentley Continental. Hovedforskjellene mellom A8 og A7 er at A8 er en mye stillere bil, spesiellt med dobble vinduer som min hadde.

Kan forstå argumentasjonen din angående kjøreegenskaper dersom du mener A8 2002-2009 da det er en helt annen bil. Er mange år siden Audi ble kvitt understyrings spøkelset bla ved hjelp av sportsdifferensial og bedre vekt fordeling.
Men dersom du mener 2010 og opp er du av en helt annen oppfatning en de aller fleste.

For ordens skyld kjører jeg A7 2012 daglig med en lettere V6 i front og den kjører også betraktelig mer dynamisk i sving en Tesla model S. Så skjønner ikke helt hva du her sikter til? Er tydelig at du er blendet fullstendig av elon Musk, noe man til dels kan forstå da han er en kul fyr;)

Men tilbake til topic snart?


Hasse79

#562
Angående 'on demand'.

Her blir det jo interessant å se hvordan dette prises. Dersom alle biler kommer med f.eks. laserlys, men deaktivert for de som ikke spekker det og kjøper det. Hva vil det koste å leie laserlys i ett døgn? Dette er jo et ganske dyrt tilvalg (permanent kjøp), så kan ikke bli alt for billig leie heller? Hvis man stort sett kjører på opplyste veier er det kanskje bare noen turer i året, gjerne vinters tid i Norge (ikke så mørkt på sommeren, spesielt nordafor), at det blir aktuelt å leie det 'on demand'. Da må det jo koste litt hver gang for at de skal få dekket inn litt på hardware'n som allerede er levert med bilen. Tenker at det f.eks. sitter litt langt inne å fordyre en tur med si kr 500 eller 1000 for å få bedre lys på denne ene turen?

Blir vel også mva i tillegg på 'on demand' etter bilkjøpet, a la etteraktivering autopilot etc hos Tesla i dag.
2018 Tesla Model S 75D
2015 BMW i3

samotholt

#563
Sitat fra: AudiTron på lørdag 17. mars 2018, klokken 19:06

Det var en 75D jeg kjørte, er en god kompis av meg som eier den, den gjør 0-100 på så å si identisk tid som A8 og har 4x4 også.

Men her kommer en uavhengig fasit:

https://youtu.be/W3NJx-wJDAw

2 helt like biler S7 vs Tesla model S90D
Begge på luftfjæring, begge har rett over 400hk, 4x4 og er like store.
Dersom man bestiller S7 med magnetic ride så er den enda mer dynamisk enn den i videoen, men uansett så vinner S7 på kjøredynamikk selv med dårligere dekk og overraskende nok også akselerasjon i denne testen.

For de som ikke kjenner Audi er S7/A7 og A8/A8 basert på samme forstilling med like luftfjærer, forøvrig også sammen med Bentley Continental. Hovedforskjellene mellom A8 og A7 er at A8 er en mye stillere bil, spesiellt med dobble vinduer som min hadde.

Kan forstå argumentasjonen din angående kjøreegenskaper dersom du mener A8 2002-2009 da det er en helt annen bil. Er mange år siden Audi ble kvitt understyrings spøkelset bla ved hjelp av sportsdifferensial og bedre vekt fordeling.
Men dersom du mener 2010 og opp er du av en helt annen oppfatning en de aller fleste.

For ordens skyld kjører jeg A7 2012 daglig med en lettere V6 i front og den kjører også betraktelig mer dynamisk i sving en Tesla model S. Så skjønner ikke helt hva du her sikter til? Er tydelig at du er blendet fullstendig av elon Musk, noe man til dels kan forstå da han er en kul fyr;)

Men tilbake til topic snart?
Gir kreditt for å komme med 3.parts syn (video) på forholdet mellom Audi og Tesla. Nå er det litt merkelig å teste S7 mot S90D. Kanskje P90D hadde vært mer naturlig? Torque vectoring taler selvsagt til fordel for Audi her (og blir vel enda bedre med 3 el-motorer). Når det gjelder kjøreegenskaper og vektfordeling, tror jeg de fleste er enige om at dette ikke har vært Audi sin styrke (men det vil vel endre seg nå).

Å trekke inn mitt forhold til Musk er bare lavmål. Jeg er overhodet ikke fan av mannen (men jeg setter pris på at bilene blir elektriske). Musk er litt for lik Jobs (Apple). Jeg ikke har særlig tiltro til hverken Apple, Google, Windows, Audi, Tesla, Ap, Frp, Krf, Inge_1976 m.fl...

Forøvrig er Model S 6 år. Ingen ny bil med andre ord.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

samotholt

Nope, Tesla har ikke revolusjonert kjøreegenskaper (men batteriet som ligger lavt hjelper mye - tross ekstra vekt) Det som er synd at Audi (og resten) ikke har kommet lenger. Konkurrenten er rimelig fersk....
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA