Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris!

Startet av Hammerholt, onsdag 07. februar 2018, klokken 19:05

« forrige - neste »

Jejl

Sitat fra: Vegar Beider på lørdag 24. februar 2018, klokken 20:46
Sitat fra: Jejl på lørdag 24. februar 2018, klokken 20:40
Hvis du også ser på rundt 4 år gamle teslaer på finnannonser, så ligger prisen på ekstrautstyr langt under det halve i forhold til hva det kostet nytt.

Ja, og det gjør ikke bilen? Du tror ikke virkelig at jeg sier at du får tilbake nyprisen på utstyret?
Spørsmålet er det relativet tapet i forhold til å ikke ha utstyret. Du får selvfølgelig ikke tilbake nyprisen på utstyret, det må da være knusende opplagt? Eller kanskje ikke. *sukk*
Nei, 4 år gamle teslaer har tapt seg svært lite i verdi. Ekstrautstyret derimot, har tapt seg betydelig mer. Og det er ikke nødvendigvis vanskelig å selge en bil med lite/ ingenting ekstrautstyr, så lenge en setter en riktig pris.

Jejl

Og når det gjelder hengerfeste så vil jeg tippe at biler uten dette vil være mer verd enn de med om noen år. Kjøperen vet jo ikke at det sjelden/aldri er brukt.
Hvis en har samme kjøremønster som f.eks Bjørn Nyland så får jo batteripakken kanskje 70% flere ladesykluser i forhold til vanlig kjøring uten henger.

Vegar Beider

Sitat fra: Jejl på lørdag 24. februar 2018, klokken 21:07
Sitat fra: Vegar Beider på lørdag 24. februar 2018, klokken 20:46
Sitat fra: Jejl på lørdag 24. februar 2018, klokken 20:40
Hvis du også ser på rundt 4 år gamle teslaer på finnannonser, så ligger prisen på ekstrautstyr langt under det halve i forhold til hva det kostet nytt.

Ja, og det gjør ikke bilen? Du tror ikke virkelig at jeg sier at du får tilbake nyprisen på utstyret?
Spørsmålet er det relativet tapet i forhold til å ikke ha utstyret. Du får selvfølgelig ikke tilbake nyprisen på utstyret, det må da være knusende opplagt? Eller kanskje ikke. *sukk*
Nei, 4 år gamle teslaer har tapt seg svært lite i verdi. Ekstrautstyret derimot, har tapt seg betydelig mer. Og det er ikke nødvendigvis vanskelig å selge en bil med lite/ ingenting ekstrautstyr, så lenge en setter en riktig pris.

For det første kan du med fordel droppe teslaer her, det er et eget marked som ikke fungerer som normalt. Som andre har påpekt er det stor etterspørsel etter elbiler i markedet nå. Du vet ikke hvordan det er om 5 år.
For det andre understreker du poenget. "Så lenge en setter en riktig pris". Ja, setter du den lavt nok får du som regel solgt. Har du nok utstyr slipper du å selge for en slikk og ingenting, så da tjener du på å ha utstyret.

Som andre påpeker: Dette driver leasingselskaper og andre og forsker på, og de er rørende enige om at det i all hovedsak er lønnsomt å ha det rette utstyret.
Og for oss som er mer enn normalt glad i alt mulig utstyr, så har dette verdi i glede. Skal man være gjerrigknark trenger man jo ikke å kjøpe Audi, da kan man kjøpe Skoda. For nuftige mennesker, er det ikke så? Sorry, jeg kjøper heller Audi, koser meg med den, og får en større kostnad. So what, livet er for kort til å kjøre kjipe biler med lite utstyr.


jkirkebo

Sitat fra: Vegar Beider på lørdag 24. februar 2018, klokken 21:20
For det andre understreker du poenget. "Så lenge en setter en riktig pris". Ja, setter du den lavt nok får du som regel solgt. Har du nok utstyr slipper du å selge for en slikk og ingenting, så da tjener du på å ha utstyret.

At du skal tjene på det forutsetter jo at forskjellen mellom prisen du får for en bil med lite utstyr og en med mye utstyr er større enn kostnaden på utstyret. Noe som SVÆRT sjelden er tilfelle. Enkelte ting kan det selvsagt gjelde for, f.eks hengerfeste til SUV. Ihvertfall om det er en opsjon til under 10.000,- og ikke 20.000++ for noe elektrisk innfellbart noe. Samme gjelder nok også for X-Drive til BMW, som er en meget billig opsjon.

I stikk motsatt ende finner du ting som bilkosmetikk (S-line, store felger osv.) som ofte tvert imot skremmer vekk endel kjøpere og svært dyre stereoopsjoner som B&O der du kanskje får igjen maks 10% av nyprisen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

samotholt

#334
Sitat fra: Vegar Beider på lørdag 24. februar 2018, klokken 20:46
Sitat fra: Jejl på lørdag 24. februar 2018, klokken 20:40
Hvis du også ser på rundt 4 år gamle teslaer på finnannonser, så ligger prisen på ekstrautstyr langt under det halve i forhold til hva det kostet nytt.

Ja, og det gjør ikke bilen? Du tror ikke virkelig at jeg sier at du får tilbake nyprisen på utstyret?
Spørsmålet er det relativet tapet i forhold til å ikke ha utstyret. Du får selvfølgelig ikke tilbake nyprisen på utstyret, det må da være knusende opplagt? Eller kanskje ikke. *sukk*
Akkurat, og derfor bør man ikke kjøpe ekstrautstyr. Det er penger tapt. Det gjelder ikke alt, f.eks. hengerfeste på Model X til 6 tusen (som det kostet), men stort sett. Prosentregning er totalt uintressant i denne sammenhengen. Betaler du 250' i ekstrautstyr så er dette ikke penger du får igjen etter fem år. Om du får igjen halvparten (noe du neppe gjøre) har du fortsatt tapt 125'. Det er riktignok "bare" 50%, og kanskje mindre tap enn på resten av bilen, men fortsatt 125' kr. Nei, å kjøpe ekstrautstyr er noe forhandlerne forteller at man må gjøre...
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

gigafactory

Sitat fra: Jejl på lørdag 24. februar 2018, klokken 21:16
Og når det gjelder hengerfeste så vil jeg tippe at biler uten dette vil være mer verd enn de med om noen år. Kjøperen vet jo ikke at det sjelden/aldri er brukt.
Hvis en har samme kjøremønster som f.eks Bjørn Nyland så får jo batteripakken kanskje 70% flere ladesykluser i forhold til vanlig kjøring uten henger.

Da kjenner du ikke den norske folkesjelen godt nok  ;)

Er jo ikke tilfellet med Model X ennå i hvert fall. Og fossilbiler med hengerfeste kan jo være kjørt med campingvogn på slep året rundt, og der er både drivverk og motor vel så "følsom" for tung last som en batteripakke i en elbil, men det er liksom ikke en problemstilling på bruktmarkedet. Eneste problemet er hvis du ikke har hengerfeste.

JorEl

Vi prøvde og prute hos BMW når vi skulle ha elbil.Fikk ikke nok i avslag, så vi ente opp med E-golf.(Som var konas valg, og som gir mer for pengene..) Vi byttet inn en gammel saab9000. Den gikk nok rett til destruering :'(
Når jeg presset meg selv til og fortelle BMWselgeren, at saaben hadde alt av utstyr og jeg ville ha mer for den; da klarte han å le litt. JEg syntes det var mer morsomt enn han, så jeg fortalte han ekstra mye om alt utstyret på 1998modellen. Kjemien ble nok ødelagt akkurat der ;)

Vi fikk 17k i avslag hos BMW og 7k hos VW. Det ble E-golf, til herlig pris under "dieselgate"
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Trond.m

@JorEl, hva får deg til å tro at andre enn deg selv er interessert i dine forhandlinger med BMW og VW  ???

JorEl

#338
Sitat fra: TM på søndag 25. februar 2018, klokken 13:34
@JorEl, hva får deg til å tro at andre enn deg selv er interessert i dine forhandlinger med BMW og VW  ???
Jo, jeg tenkte jeg ville vise at verdien på utstyret er ikke noe man vil få igjen. Selvfølgelig får du lettere solgt den til noen som skal ha akkurat den ene tingen du har valg. Om leasingfirmaene og selger annbefaler utstyr så betyr det egentlig nokså lite!

Edit: Merk ; saaben hadde alt av utstyr
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

S.S

Synes sammenligningen er god jeg :-)

Spørsmålet var om det lønner seg å kjøpe ekstrautstyr med tanke på senere salg av bil.  Det lønner seg «aldri».

Kjøper du en ribba bil til 500.000, når alternativet ville være å ikke ha råd til den, så hvorfor ikke?  Om bilen mister halvparten av verdien på 5 år, har du tapt 250.000.  Om du derimot putter på 300.000 i ekstrautstyr, vil den sannsynligvis fremdeles miste halvparten av verdien, og du vil tape 400.000.-
Ja, du får mer for en bruktbil med masse utstyr, men aldri det utstyret koster.

Tellus

Enig.

Tiden arbeider alltid for de som dropper ekstrautstyr. Beholde du bilen i hele dens levetid så sparer du 100% av kostnaden på det utstyret du droppet.
Hvis du beholder bilen bare en svært kort periode kan det tenkes at det finnes utstyr du du vil kunne tjene på å kjøpe. Da snakker vi om langt kortere tid enn fem år selvfølgelig.

PionerThink

Er alltid mulig å gå "bananas" i tyske utstyrslister og legge på flere hundre lapper, men er også forskjell på å barbere seg og kappe av seg hodet ;)
Som flere skriver her er det noen ting man gjerne bør ha hvis man ser for seg å selge bilen etter f.eks 3 år. Hengerfeste er vanskelig å komme utenom, men også Navigasjon med tilhørende stor skjerm er et "must" da det i nyere biler er mye info som ligger i og bak en slik skjerm :+1:
Har kjøpt en del BMW'er opp igjennom og her har de hatt ulike skjermstørrelser på Navi, og jeg har jo sett at de som ikke har eller med mindre skjerm ligger lengre og til lavere pris :(
Kjøper man bilen ny med en "pakke" med denne inkludert koster det ikke så mye, men bilen blir definitivt mer "lettselgelig" :D (godt pop-anlegg er heller ikke å forakte, men nyere biler har langt på vei bra lyd i dag, så der mener jeg det kanskje ikke er vits i å legge på 50 lapper, men det er nå meg :D)
Så jeg vil si at bildet er nok litt nyansert og at man bør velge utstyr slik at man har de "rette" tingene hvis man ikke har tenkt å ha bilen i 5 år og mer :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Espen Hugaas Andersen

Det viktigste om man skal selge bilen er de billige tingene. Spesielt lakk-farge og farge på interiøret. Svart og grått er sikre vinnere, men mye annet kan også fungere.

Så ville jeg prioritert noen enkle ting som hengerfeste, AWD, automatgir, infotainment/navi, så fremt de ikke er priset veldig høyt. Alt utover dette ville jeg kun valgt fordi jeg personlig har lyst på det, og er villig til å bruke penger på det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Premium driver

Angående hengerfeste så har Audi en egen utstyrskode (1D8) som heter forberedelse for hengerfeste til ca. NOK 1,500. Da klargjøres bilen for hengerfeste under produksjonen med kabling til de relevante styreenhetene, ESP er programmert for kjøring med tilhenger og det er forsterket kjøling av motoren (på ICE).

Dette tror jeg faktisk er standard på alle Audi i Norge men koster ekstra i Tyskland. Hvis man selv ikke er opptatt av hengefeste så gir dette mulighet for neste kjøper av bilen å skaffe seg original hengerfeste hos Audi og sette det på og bilen vil fungere like bra som hengerfeste var fabrikkmontert fra dag 1. Kostnaden for kjøper nr. 2 er begrenset og man slipper som første kjøper å betale for et hengerfeste man selv ikke har bruk for og som faktisk veier en del som man unødig kjører rundt med hele tiden.

Har selv aldri hatt hengerfeste men når jeg skulle selge en Audi for noen år siden var neste kjøper opptatt av det. Jeg henviste han til at bilen var klargjort for hengerfeste og han kun trengte å sette det på. Han kjøpte bilen siden den ellers hadde det han var ute etter.

jamez

Min nåværende 2012 A6 hadde forberedelse for hengerfeste, men Møller skulle fortsatt ha nærmere 40k for å ettermontere hengerfeste. Var vist noe med kapasitet på radiatorvifte i tillegg til klargjøring på ledningsnett og styreenhet.
(ble så jeg selv monterte brukt orginalt hengerfeste og styreenhet fra bilopphuggeri. Måtte kjøpe et ledningssett til en tusning også siden hogger hadde klipt det, og betalte vel 1500 for å få Møller til å kode om bilen etterpå.)
Generelt sett er hengerfeste så mye dyrere å ettermontere at det er det ene ekstrautstyret som kan lønne seg.

Tror vel også de som har valgt DAB som tilvalg de siste 10 årene i en periode nå kan få igjen pengene for det også, men ellers er jeg enig i at ekstrautstyr kun kan lønne seg på kort sikt.
Igjen, et unntak. Skal du ha bilen en stund mener jeg du bør kjøpe det ekstrautstyret du selv trenger/har lyst på og har råd til.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA