Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris!

Startet av Hammerholt, onsdag 07. februar 2018, klokken 19:05

« forrige - neste »

Vegar Beider

Sitat fra: Inge__1976 på mandag 19. februar 2018, klokken 22:24
Hvorfor skulle de prise den under jaguar når bilen både er større i størrelse og batteri?

Hvorfor koster E-Pace mer enn Audi Q3? Hvorfor koster F-Pace mer enn Audi Q5?
Svar: Fordi Jaguar kan ta mer, derfor.

Det er en av veldig mange grunner til at e-tron kommer til å koste mindre enn I-Pace.

JorEl

#196
Sitat fra: Inge__1976 på mandag 19. februar 2018, klokken 22:15
http://www.side3.no/motor/elbiler-styer-like-mye/3423416974.html

Enig, gleder meg til å endelig få kjøre elbil med kvalitet. Sitat artikkel:

Rumlende Tesla
Teslas to modeller, Model S og Model X, viser at elbiler kan ha mer kupéstøy enn biler med «vanlig» motor i samme pris- og størrelsesklasse.

For eksempel målte vi Model X P90D til 69,1 dBA i 100 km/t. For Audi Q7 e-tron viste støymåleren 65,6 dBA i samme hastighet (dette er en ladehybrid som kan gå kun ved hjelp av elmotoren, men under testen gikk dieselmotoren).

For ørene våre framstår Audien som spesielt stillegående, for alle støykilder er behagelig dempet. Model X har i overkant rumlende og ufiltrert hjulstøy, hvert fall til å koste langt over én million kroner.

Begge biler hadde piggfrie vinterdekk i noenlunde samme dimensjon.
Forskjellen er på 3,5db

Du fikk vist ikke alt med deg. Her noen utdrag;

-1 desibel er lite – ifølge Store norske leksikon må to lyder ha en nivåforskjell på omkring 3 desibel for at et menneske med sikkerhet kan si at lydene har forskjellig nivå. (Med andre ord; om du hadde hatt bind for øynene så hadde du ikke vist hvilken bil du satt i ;)


-Ok, så viser støymåleren at elbilene støyer like mye, men hørselssansen vår er ikke helt enig likevel.

Akustikkekspert Peter Svensson sier at forklaringen er enkel: Opplevelsen av en lyd ikke kan beskrives med et tall.

Lydstyrken er kanskje den viktigste faktoren, men den nest viktigste faktoren, spektrum, følger tett på.

– Spektrum betyr hvor en lyd er fordelt over frekvens. Det er store forskjeller mellom støyen fra en forbrenningsmotor (mye lavfrekvent støy) og fra en elmotor (mer stillegående i utgangspunkt, og lite lavfrekvent støy), forklarer Svensson.
fa

Edit: Siden jeg er kinosjef hjemme, har jeg en desibelmåler for å stille inn høytalerene. Om bassen/frekvensen er under 80hz, så hører ikke øret hvor lyden kommer fra. Når lyden går under ca20hz så hører vi ikke bassen/lyden. Men vi kjenner den på kroppen, dette kalles taktil lyd. (F.eks en god ubåtfilm +svs bass: Du hører ikke ubåtmotoren, men kjenner slagene i kroppen :))
Med andre ord; Om du satt med bind for øynene ville du ikke hørt om du satt i Teslaen eller Audien. Men du kunne sansynlig kjent på kroppen at du satt i Audien pga lave frekvenser.

Edit 2; Man hadde vel hørt forskjellene på bilene pga spektrumet på lyden. Elbilen oppleves som stillere.("Penere støy")

Edit 3; For å sparke meg selv. Dette er teori, praksis er når man er heldig å eier begge bilene :) Jeg har ingen av dem.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vegar Beider

Sitat fra: Inge__1976 på mandag 19. februar 2018, klokken 22:20
De som forventer en pris under 800 000 blir skuffet.

Tenker du at startprisen vil være over 800, altså pluss ekstrautstyr? I så fall, hvor mye regner du med at man må legge på for å få den greit utstyrt?

PionerThink

Koster den 800 000 NOK her så tilsvarer jo det 950 000,- med tysk moms og den blir "uselgbar" som et annet unevnelig merke i Tyskland :o
Jeg tror heller en startpris med basis utstyr på under 600' er mer reell, og som de fleste tyske merkene så må man legge på ca.100'+ for å få litt utstyr :+1:
Da legger den seg 100'+ under en bedre utstyrt Jaguar som også vanligvis legger seg over Audi, selv om også de har redusert sine utsalgspriser den senere tid for i det hele tatt å kunne få omsetningen opp ;D (kilde: http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/02/Lokker-med-Jaguar-E-PACE-rabatt-paa-over-100.000)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Tellus

Hvorfor skal en 800K Audi være mindre salgbar enn enn 800K Tesla ?
Beats me...

ludwig_holberg

Tyskere er generelt sett veldig skeptisk til amerikanske biler, og ikke minst et så ferskt merke som Tesla. Salget av Tesla i Tyskland kan derfor ikke sees på som noe "barometer" på hvilken pris Audi må ligger på for å selge så og så mye. Audi vil nok oppleve en langt større interesse i Tyskland enn det Tesla har gjort, selv om de legger seg på en Tesla-lignende pris (for 100KWh).

Djur1

Norske priser fratrukket avgifter
Audi a6 allroad  3l diesel = 455k-577k = snittpris 516k
Audi q5 =442 - 514k = snittpris 478k
Audi q7 = 585k - 806k =snittpris 695k

Snittet av disse tre er 563k.

Da tar jeg utgangspunkt i at de ikke vil prise bilen i RS/S området. Det vil vel gjøre bilen uselgbar i volumet 70-100k biler) . Utenom her til lands da.
Poenget er at bilene til Audi ikke er så dyre fratrukket moms.


Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Stikkkontakt

Sitat fra: Djur1 på tirsdag 20. februar 2018, klokken 10:32
Poenget er at bilene til Audi ikke er så dyre fratrukket moms.

Det er riktig. Men prisene du kommer med er inkludert moms.
Du oppgir pris eksklusiv engangsavgift. Moms legges på før man legger på engangsavgift.

jamez

Selv om Tesla ikke er noe barometer - så er det tross alt eneste sammenligningsgrunnlag man har for elbil med lang rekkevidde. Det er jo derfor denne tråden er gjennomsyret av Tesla-diskusjon også.
Tesla solgte vel noe sånt som 2000 biler i Tyskland i 2017 til tross for at de ikke er akkurat billige der. Vet ikke om det kan kalles "unevnelig"?
Jeg tror også at om prisen er lik som Tesla så vil salget i Tyskland være betydelig større for Audien. Det vil nok også gjelde i Norge - og se på hvor mange Teslaer som er solgt her!

Jeg tror desverre Audi klarer å fylle opp ventelistene sine selv med prisleie tett oppunder Tesla X for 95kWh modell.
Tror heller ikke Audi vil ønske å gjøre prisen så attraktiv at e-tron kannibaliserer salget av A6, Q5 og Q7. Det er nok derfor usannsynlig at den blir billigere enn Q7, desverre.

Jeg er klar for å bli skuffet når prisen kommer, og da frigjøres det nok en plass på ventelistene for jeg syns Tesla X er altfor dyr.

Djur1

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 20. februar 2018, klokken 10:39
Sitat fra: Djur1 på tirsdag 20. februar 2018, klokken 10:32
Poenget er at bilene til Audi ikke er så dyre fratrukket moms.

Det er riktig. Men prisene du kommer med er inkludert moms.
Du oppgir pris eksklusiv engangsavgift. Moms legges på før man legger på engangsavgift.

Så du mener at det er moms itillegg på disse prisen som Møller ligger ute med? Om en skal ta Audi på ordet og hva de sier så vil jo dette bli sykt bra deal i Norge, og en ok deal i Tyskland.
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Stikkkontakt

Sitat fra: Djur1 på tirsdag 20. februar 2018, klokken 10:45
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 20. februar 2018, klokken 10:39
Sitat fra: Djur1 på tirsdag 20. februar 2018, klokken 10:32
Poenget er at bilene til Audi ikke er så dyre fratrukket moms.

Det er riktig. Men prisene du kommer med er inkludert moms.
Du oppgir pris eksklusiv engangsavgift. Moms legges på før man legger på engangsavgift.

Så du mener at det er moms itillegg på disse prisen som Møller ligger ute med? Om en skal ta Audi på ordet og hva de sier så vil jo dette bli sykt bra deal i Norge, og en ok deal i Tyskland.

Ja.
En SQ7 koster 663.000 kroner i Norge eks moms.
Det er HELT utenkelig at en e-Tron med minste batteri vil koste like mye som en SQ7 som er noe av det groveste Audi produserer.

jamez

2018 Audi SQ7 på mobile.de koster i median ca 110 000euro.
Tilsvarer ca 900k eks 19% tysk moms 

jamez

Ser det skrives ca 780k for Jaguar I-pace HSE 90kWh.
Er det ikke naturlig å tro at Audi legger seg i samme sjiktet som den?

Stikkkontakt

Sitat fra: jamez på tirsdag 20. februar 2018, klokken 11:11
2018 Audi SQ7 på mobile.de koster i median ca 110 000euro.
Tilsvarer ca 900k eks 19% tysk moms

Ja,det er ikke noe problem å putte 30-40.000 euro i utstyr på en Q7.
Listeprisen er 91.000 euro.

Vegar Beider

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 20. februar 2018, klokken 10:48Det er HELT utenkelig at en e-Tron med minste batteri vil koste like mye som en SQ7 som er noe av det groveste Audi produserer.

NETTOPP!

Det er fullstendig utopisk å tro at Audi kommer til å prise e-tron på SQ7-nivå. Den som tror på det må seriøst tenke seg om. Om "minste batteri" blir 95 eller 105 spiller ingen rolle, bilen kan ikke koste så mye som en SQ7.
Om den havner der kan fabrikken produsere e-tron mandag formiddag, og holde stengt resten av uken, for etterspørselen i alle andre land enn Norge vil bli meget begrenset.

Audi sier jo dette selv, så jeg fatter ikke hvorfor folk går rundt og tror at den må koste så mye.
Audi sier selv den skal koste omtrent som en godt utstyrt A6. Altså milevis unna SQ7. En godt utstyrt A6 med stor motor vil ligge i prisskiktet 480-550K.
De sier: "Det er en C-segment SUV som er litt mindre enn Audi Q7, så den vil selvsagt ikke selges til prisen av en Q3"
Ok, da sier indirekte at den vil koste mindre enn Q7, men selvsagt mye mer enn Q3. Q7 starter på 478.000,- mens Q3 starter på 230.000,-
Igjen mer enn antyder Audi at prisene vil starte under 500K.

Det er etter hvert så mange uttalelser fra Audi rundt det at de vil være aggressivt priset, at de vil ovveraske, at de ikke trenger å tjene penger på e-tron på kort sikt osv. osv. at jeg finner det helt klin, hakke umulig at denne bilen vil koste særlig over 500K i Tyskland. Heller mindre.  Selvsagt som startpris, og selvsagt uten moms.

De som ikke tror på det, vær så snill å forklare meg hvorfor dere ikke tror på dette. Og forhold dere til fakta, glem Tesla, glem Jaguar. Dere kan da vel ikke velge å ikke høre på det Audi selv sier? Dere kan da vel ikke gå rundt og tro at dere vet dette bedre enn produsenten selv?

Det finnes en lang rekke gode grunner til at denne bilen blir priset aggressivt, den største grunnen er at produsenten selv, gang på gang, understreker hvor aggressivt priset den skal være, og hvorfor de kommer til å gjøre dette. Så hva er problemet?
Audi antyder at den skal koste noe mindre enn Q7. Vel, det er under 500K. (hva Q7 koster i Norge er selvsagt ikke det de tenker på når de sier dette, det må jo folk fatte!) 
De sier den skal koste som en "greit utstyrt A6". Vel, det er rundt 500K.
Så hvorfor i alle verdens ville dager kan noen påstå at den skal koste 800K? Det klarer jeg bare ikke å fatte og begripe....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA