Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris!

Startet av Hammerholt, onsdag 07. februar 2018, klokken 19:05

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Vegar Beider på torsdag 15. februar 2018, klokken 19:321) Fordi Tesla er alt for dyr
2) Fordi man ønsker å selge i volum
Bare så det er sagt - Tesla er ikke så dyr at de ikke får solgt i volum. De selger 100.000 Model S/X per år, som jo trolig er mer enn det som vil produseres av e-tron og i-Pace til sammen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Inge__1976

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. februar 2018, klokken 19:41
Sitat fra: Inge__1976 på torsdag 15. februar 2018, klokken 19:24Du høres ut som en spesialcase:
1. Det er svært få som normalt vil ha et kjøremønster hvor man lader 6000km på bortelading.
Tja, så spesielt er det nok ikke. Lader man 50 kWh på vei til/fra hytta, så er det 30 turer i året. Og da er det ikke regnet med noen lengre ferieturer, svenskehandel, osv.

Sitat fra: Inge__1976 på torsdag 15. februar 2018, klokken 19:242. Betydningen av superladerne til Tesla er svært oppskrytt og dessuten så vil det være godt bygd ut med alternative superladere om ikke så lenge.
Jeg vil ikke kalle de oppskrytt. Så klart har folk forskjellige behov, men jeg hadde nok ikke kjøpt Tesla uten superladerne. Da er de *avgjørende*, ikke *oppskrytt*.

Sitat fra: Inge__1976 på torsdag 15. februar 2018, klokken 19:243. 5000kr spart pr år er uansett for småpenger å regne i det store bilregnestykket.
Over 10-20 år blir det 50.000-100.000 kroner. Og det kan være mer. Dette forutsetter 5 kr/min på hurtigladerne til Ionity. Denne prisen fungerer neppe på 350 kW ladere - da er man nede på 87 øre/kWh om man får makseffekten. Man kan risikere at man må betale 10-15 kr/min, selv om man har bil som ikke kan utnytte den fulle effekten. Da blir plutselig 50-100.000 kroner om til 100-300.000 kroner.

Men vi får håpe prisene blir lavere. De kan kanskje dele det inn, slik at i-Pace/e-tron og andre biler med 400V batteripakke betaler 5 kr/min, mens Mission-e og andre biler med 800V batteripakke betaler 15 kr/min. Eller kanskje de deler det inn på effekt, f.eks under 150 kW er 5 kr/min og over 150 kW er 15 kr/min. Vi får se.

Men altså hvor mange er det som har lengre enn 35 mil til hytta da? 0,1% av befolkningen? Eksemplet ditt er uten relevans for nesten alle potensielle kjøpere.

Og skulle man lade så mye som du snakker om på borteladere og i tillegg ha bilen i opptil 20 år (noe det sikkert også er maks 0,1% kjøpegruppen som kommer til å ha), så er kostnaden fortsatt under 10% av det totale bilholdskosten. Altså helt irrelevant. Betaler gladelig 10% mer for en Audi enn for enn Tesla.

Når man bryter opp dette med gratis lading og ser det i sammenheng så er det en relativt utbetydelig faktor. Dessuten, Tesla kommer ikke til å ha råd til gratis superladere så lenge til.

Inge__1976

Sitat fra: Touring på torsdag 15. februar 2018, klokken 19:49
Sitat fra: Tellus på torsdag 15. februar 2018, klokken 09:34
Glad jeg kan kjøpe I-Pace eller Etron og slippe å kjøre rundt i en stygg og upraktisk Model X med mildt sagt tvilsom kvalitet.

Ikke for å såre Teslamenigheten  her men så er det ganske mange som synes Tesla er ganske Harry rett og slett. Så glad det kommer fornuftige alternativer fremover.

Helt enig. Tesla er skikkelig harry!

Touring

#93
Har forresten laget egen tråd på Tesla X forumet så kan X sin fortreffelighet overfor  e-tron diskuteres der synes jeg.

Lenke:   https://elbilforum.no/index.php?topic=38155.0

Lenke:  https://elbilforum.no/index.php?topic=45605.0

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Inge__1976 på torsdag 15. februar 2018, klokken 19:49Men altså hvor mange er det som har lengre enn 35 mil til hytta da? 0,1% av befolkningen? Eksemplet ditt er uten relevans for nesten alle potensielle kjøpere.
200-250 km til hytta og ingen lademulighet på hytta er nok til å ha behov for lading. Enda mindre om man har med seg henger eller bruker takboks. Det er nok flere enn du tror som vil ha behov for lading.

Sitat fra: Inge__1976 på torsdag 15. februar 2018, klokken 19:49Og skulle man lade så mye som du snakker om på borteladere og i tillegg ha bilen i opptil 20 år (noe det sikkert også er maks 0,1% kjøpegruppen som kommer til å ha), så er kostnaden fortsatt under 10% av det totale bilholdskosten. Altså helt irrelevant. Betaler gladelig 10% mer for en Audi enn for enn Tesla.
Nå sa jeg 10-20 år. Det er nok flere som vil ha bilen 10 år enn 20 år, selv om jeg vet mange bytter tidligere enn det også.

Sitat fra: Inge__1976 på torsdag 15. februar 2018, klokken 19:49Når man bryter opp dette med gratis lading og ser det i sammenheng så er det en relativt utbetydelig faktor.
Har aldri sagt det er den største faktoren. Men det er en faktor i ett eventuelt regnestykke. For noen er det ubetydelig, for andre er det betydelig.

Sitat fra: Inge__1976 på torsdag 15. februar 2018, klokken 19:49Dessuten, Tesla kommer ikke til å ha råd til gratis superladere så lenge til.
Det blir ganske sikkert avsluttet for nye kjøpere senere i år. (Seneste frist er 30. april, men Tesla har for vane å komme med en ny frist hele tiden.) Men de som kjøpte i 2016 og tidligere har det så lenge bilen er på veien og de som kjøpte i 2017 har det til bilen bytter hender. Kostnadene for strøm til ~300.000 Model S/X vil forsvinne i alt annet, når Tesla begynner å levere 500.000 Model 3 per år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ludwig_holberg

Teslas supercharger-plan fikk seg et saftig skudd i baugen når EU innførte CCS som standard. På sikt må Tesla bygge det om til CCS. Ikke utenkelig at Tesla bare selger ut hele supercharger-nettverket til noen som bygger det om til et vanlig CCS-nettverk. Da slipper de vel unna forpliktelsene om gratis supercharger til evig tid også. Tipper de ville fått ikke så rent lite for et slikt nettverk - ville gitt en lade-aktør et vanvittig fotfeste.

jkirkebo

Sitat fra: Inge__1976 på torsdag 15. februar 2018, klokken 19:24
Du høres ut som en spesialcase:
1. Det er svært få som normalt vil ha et kjøremønster hvor man lader 6000km på bortelading.

Høh? 6000km er da ikke mye? Jeg kjører over 20.000km i året på strøm ladet andre steder. Foreløpig fordeler det seg ca. slik årlig:

9000km ladet hjemme
9000km sakteladet andre steder (f.eks på jobb de få gangene jeg kjører bil dit)
5000km hurtigladet på Tesla SC
7000km hurtigladet på CHAdeMO (i hovedsak Fortum)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. februar 2018, klokken 20:14
Sitat fra: Inge__1976 på torsdag 15. februar 2018, klokken 19:49Men altså hvor mange er det som har lengre enn 35 mil til hytta da? 0,1% av befolkningen? Eksemplet ditt er uten relevans for nesten alle potensielle kjøpere.
200-250 km til hytta og ingen lademulighet på hytta er nok til å ha behov for lading. Enda mindre om man har med seg henger eller bruker takboks. Det er nok flere enn du tror som vil ha behov for lading.

Jepp. 283km til hytta her, raskeste vei (som kun har CHAdeMO). Eller 332km via Lillehammer SC (men ca. samme tidsbruk pga. bedre vei og raskere lading). Ikke innlagt strøm på hytta, X75D og stadig bruk av henger betyr mye hurtiglading, begge veier. Riktignok får jeg ladet endel fra solcelleanlegget ca. 6-7 måneder pr. år, forutsatt at været er pent ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ulle

Sitat fra: Touring på torsdag 15. februar 2018, klokken 20:09
Har forresten laget egen tråd på Tesla X forumet så kan X sin fortreffelighet overfor  e-tron diskuteres der synes jeg.

Etter denne tråden å dømme kan det virke som om behovet for en «fanboys only»-tråd er større andre veien.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

Vegar Beider

#99
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. februar 2018, klokken 19:45
Sitat fra: Vegar Beider på torsdag 15. februar 2018, klokken 19:321) Fordi Tesla er alt for dyr
2) Fordi man ønsker å selge i volum
Bare så det er sagt - Tesla er ikke så dyr at de ikke får solgt i volum. De selger 100.000 Model S/X per år, som jo trolig er mer enn det som vil produseres av e-tron og i-Pace til sammen.

Sukk. Følg med her nå, vil du?
Tesla er dyr, sammenlignet med alt den kan sammenlignes med. Absurd dyr, om man ikke måler det i "kroner per aksellerasjon". Men bare amerikanere måler det på den måten.
At de selger godt er en sammensatt greie. Halvparten selges i hjemmemarkedet. Av det går majoriteten til California. Hva kjennetegner California? Jo, tech-geeks med masse penger, folk som er sykelig opptatt av innovasjon, og fokus på å redde klimaet. Drømmesituasjon for Tesla, altså.
Resten av volumet fordeler seg på i underkant av 30% til Europa (hvorav Norge står for 30% av dette!), resten til Kina. Mer eller mindre. Både Kina og Norge har to kjennetegn: God råd, kraftig subsidiering og større eller mindre restriksjoner på biler med forbrenningsmotor. Trekk ut disse markedene, og vi står tilbake med ca. 20.000 biler.
Videre er det ikke slik at det finnes noe alternativ. Skal man ha en elbil med størrelse og rekkevidde, ja så kan man velge? Nettopp. Og da blir priselastisiteten betydelig.
Jeg sier ikke at Tesla ikke selger av andre grunner, det gjør den selvsagt. Den er rask, velkjørende og kul, og har klart en viss "faktor". Men den er dyr, både å produsere og å kjøpe, det er et faktum vi ikke kommer bort fra. Tesla taper penger på å produsere bilene (jo, de gjør det, selv om regnskapene deres hevder en høy bruttomargin, men de jukser og plasserer enorme kostnader utenfor regnestykket) , mens Porsche har en nettofortjeneste på mer enn 130.000 Kr. per bil.
Tesla selger altså biler med tap, på tross av at de er svindyre. Kan det være at de ikke er særlig kostnadseffektive? Ikke helt utenkelig, siden de er en ny produsent uten særlig erfaring.
I så fall er det overveiende sannsynlig at Audi klarer å produsere den samme bilen mer effektivt, altså billigere. Det må de nesten, om de skal kunne selge 2,5 ganger mer enn Tesla i Europa, om kort tid. Da er vi på fabrikkens kapasitet. For å få til det holder det ikke at de er litt billigere enn Tesla, de må være et godt alternativ til tradisjonelle biler. Jeg sier det igjen, forsøk å la det synke inn: Det er ikke Tesla som er hovedkonkurrenten. Det er alle de andre alternativene. Derfor bryr ikke Audi seg om prisen på Tesla, den er ikke relevant for dem.


Espen Hugaas Andersen

Kan godt hende du har rett i at Audi må en del ned i pris for å se tilsvarende etterspørsel som Tesla. Tiden vil vise. Om den er for billig så vil du ende opp med åresvis med ventetid.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vegar Beider

Sitat fra: Djur1 på torsdag 15. februar 2018, klokken 15:14
Tesla har sjuke marginer! Har hørt 25 til 30  pct.

Ja, de har syke marginer. Sykt negative.

Regnskapsmessig hadde de riktignok nær 25 prosent bruttomargin i fjor, men det er juks i forhold til hvordan resten av bilbransjen fører regnskapene sine. De måler det nemlig uten å ta med annet enn de direkte kostnadene til produksjonen. De tar ikke med noen kostnader forbundet med salg, ettermarked (utsalgsstedene), markedsføring, drift av sjappa. Tar de med dette går de svakt minus, altså negativ driftsmargin. På toppen kommer utviklingskostnadene (inkl. R&D), som de også utelater fra regnestykket. Det er ikke normal praksis.   

Så bunnen av regnestykket gir følgende resultat pr. bil:
Tesla: - 130.000,- Kr.
Porsche + 130.000,- Kr.

Sånn omtrent.  :)

Espen Hugaas Andersen

Bruttomarginen til Tesla var 27,9% i Q2 2017, i henhold til GAAP regning. Dette er den regnskapsstandarden alle følger i USA.

Dette har falt i Q3/Q4 (18,9% i Q4), fordi produksjonen av Model 3 begynte, og da begynner nedskrivingen av produksjonsutstyr o.l. Det vil ikke ta seg opp igjen før produksjonstakten av Model 3 står i stil til produksjonsapparatet. Kanskje i området Q3 2018.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

Gross margin i Q4 var vel drøye 13% for Tesla. Forøvrig med linje med f.eks. GM. Er usikker på om Tesla og GM regner gross margin på samme måte. Porsche har ligget langt langt høyere.

EBIT margin (operating margin) er vel det som faktisk er interessant. Her rapporterer Tesla deprimerende tall.

Gross margin hensyntar ikke alle investeringer som er gjort for å utvikle en bil samt alle investeringer som er gjort for å faktisk kunne produsere bilen. Gross margin er derfor et ubrukelig tall for en lavvolumprodusent som Tesla.

Espen Hugaas Andersen

#104
Sitat fra: Tellus på fredag 16. februar 2018, klokken 07:35Gross margin i Q4 var vel drøye 13% for Tesla.
Det var non-GAAP. 18,9% i henhold til GAAP. (Tesla velger å se bort fra salg av ZEV-kreditter i non-GAAP, da dette er subsidier som kan forsvinne, GAAP anser alle penger som gode penger.)

Men det er ikke noen tvil om at Tesla fortsatt taper penger. De vil ikke gå med profitt før senere i år, i henhold til planen. Det handler om at Tesla må bli et stort nok selskap til å klare å bære alle kostnadene. Det er masse kostnader som ikke vokser betydelig med størrelsen på selskapet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA