Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris!

Startet av Hammerholt, onsdag 07. februar 2018, klokken 19:05

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Ionity hadde nok vært greit nok for mine behov ved slutten av 2019. Jeg kunne fått det til å fungere.

Men alt kommer an på om de klarer å få opp alle punktene som er på kartet. Det er veldig lett å tegne ett kart med masse prikker på. Det er verre å navigere byråkratiet i alle landene, inngå avtaler med konkrete virksomheter med nærhet til bra infrastruktur for strøm, få til avtaler med entreprenører, få produsert opp tilstrekkelig kraftelektronikk med riktig ytelse og pålitelighet, få på plass driftsavtaler, avtaler for snørydding, osv.

Her er f.eks det Tesla lovet å ha klart til slutten av 2014: https://www.torquenews.com/1075/tesla-pledges-european-supercharger-coverage-several-whole-countries-end-2014

Det er først i disse dager at det er mulig å kjøre til Portugal. Det er en forsinkelse på ca 4 år. Mest trolig vil det også bli forskjeller på hva Ionity faktisk setter opp også. Kanskje store forskjeller. Superladerne tilbyr en løsning som jeg *vet* fungerer *i dag*. Ionity tilbyr en løsning som *kanskje* fungerer *i fremtiden*.

Når det er sagt, alle får vurdere sine egne behov, og e-tron ser ut til å bli en bra bil. Jeg betalte 900k for en X100D, og kan man få noe med hengerfeste, nesten like god rekkevidde og nesten like god plass, til 600-800k, så er det ikke noe galt i det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 15. februar 2018, klokken 10:23
Særlig dette med at ladehastigheten er 100KW stabilt, helt opp til 80%.
Ladehastigheten til Jaguar er altså lavere opp til 55% (sammenlignet med S90D) og opp til 65-70% for S100D).
Typisk snitteffekt for en ladesesjon med S90D er gjerne oppunder 100kW. For en S100D er den fort over 100kW.

Virker relativt likt som Jaguar, men noe raskere lading med Tesla. Kanskje bittelitt lavere med S75D.

Blir spennende å følge med på Ionity nettverket. Håper de følger Teslas modell og smeller opp 20-30-40 plasser per lokasjon og flere lokasjoner mellom storbyer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ludwig_holberg

Ifølge denne artikkelen passerer I-Pace en 90D ved ca. 30%: https://seekingalpha.com/article/4143292-tesla-shocked-jaguars-charging-advantage

Uansett; ser på stabil lading CCS som bedre enn Supercharger. Kanskje marginelt, hvis det er først på 50-60% CCS'en overtar, men lademulighetene blir samlet sett mye bedre på CCS i Norge. (kanskje litt avhengig av akkurat hvor i Norge du bor, og betyr jo dessverre at man må betale, da).

Espen Hugaas Andersen

#78
90D er ikke lengre i salg, så det er kanskje ikke så relevant å sammenligne med den. Jeg får ett snitt på ca 110 kW når jeg lader fra 10% til 60%. Som regel kjører jeg videre til neste superlader når effekten faller under 90-100 kW, om jeg har kommet tilbake til bilen og er klar. Da er det jo bedre å lade med 115 kW på neste superlader.

Effektmessig kan de nye CCS-punktene med 100-350 kW anses som tilnærmet like gode som superladerne, så fremt man ikke har batteripakke med mer enn 400V. Det kan være litt i favør av superlader, og det kan være litt i favør av CSS, men forskjellene er ganske ubetydelige.

Hovedforskjellen går på antall lokasjoner, og antall ladere per lokasjon. Der ligger CSS langt bak, men man får tro det vil endre seg over tid.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#79
Men når det gjelder pris - når man skal sammenligne med Tesla, så er det også greit å huske på prisen på lading. Vi vet ennå ikke prisene til Ionity, men det blir neppe billigere enn dagens CCS. Jeg sparer rundt 5000 kroner/år på gratis superlading i forhold til 50 kW CCS/CHAdeMO, når jeg kjører ~6000 km/år på superladernettverket.

Man får jo nesten håpe at 100-350 kW CCS er dyrere enn dagens CCS, slik at lavrekkevidde elbilene som kan lade på 25-50 kW holder seg unna. Det beste er kanskje at det er priset per minutt, ikke per kWh. Om det koster 5 kr/minutt så blir kWh-prisen ca lik som dagens CCS, om man får ladet med 100 kW (~3 kr/kWh).

Om man sparer 5000 kr/år i forhold til Ionity, så er det så klart ikke helt ekstremt mye, men litt utgjør det - spesielt hvis man har tenkt til å beholde bilen 10-20 år (som meg).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 15. februar 2018, klokken 11:48
Ifølge denne artikkelen passerer I-Pace en 90D ved ca. 30%: https://seekingalpha.com/article/4143292-tesla-shocked-jaguars-charging-advantage

Uansett; ser på stabil lading CCS som bedre enn Supercharger. Kanskje marginelt, hvis det er først på 50-60% CCS'en overtar, men lademulighetene blir samlet sett mye bedre på CCS i Norge. (kanskje litt avhengig av akkurat hvor i Norge du bor, og betyr jo dessverre at man må betale, da).

Husk at >90% av CCS-punktene i mange år fremover vil være 50kW maks da. På de samme stedene finnes det 50kW CHAdeMO som Tesla kan benytte, så samlet sett er nok hurtiglademulighetene fortsatt en del bedre med en Tesla.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ludwig_holberg

Prismessig for Audi så er jo spørsmålet om 75D eller 100D blir konkurrenten da. Og ladehastigheten er jo iallefall en helt annen på 75D. Selv 50 KW CCS er vel strengt tatt bedre enn ladehastigheten man får på 75D. Og da blir 100D den nærliggende konkurrenten.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 15. februar 2018, klokken 14:25Prismessig for Audi så er jo spørsmålet om 75D eller 100D blir konkurrenten da. Og ladehastigheten er jo iallefall en helt annen på 75D. Selv 50 KW CCS er vel strengt tatt bedre enn ladehastigheten man får på 75D.
Hva får deg til å konkudere det? 75D kan lades med 90-95 kW over en god del av SOC-området. Trolig litt dårligere enn i-Pace (og etron?), men fortsatt brukbart.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Djur1

Sitat fra: Inge__1976 på onsdag 14. februar 2018, klokken 22:12
De som drømmer om priser nede på 650 000 tallet kommer til å bli svært skuffet. Hvorfor skal man prise en bil som er i en helt annen divisjon enn Tesla så mye billigere?

Tesla har sjuke marginer! Har hørt 25 til 30  pct.
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Vegar Beider

Sitat fra: Clandrel på onsdag 14. februar 2018, klokken 23:41
Til info koster en i3 det samme som en 5-serie i Tyskland, så hva prisen blir for e-tron er nok mye høyere enn folk ønsker. Tipper 800-900.000,-

Det stemmer ikke. Billigste 5-serie koster 25% mer enn i3 i Tyskland.

Dessuten har det ikke noe med saken å gjøre. Audi kan velge å prise e-tron akkurat som de vil. Spørsmålet er om de priser den konkurransedyktig mot fossibiler for å få raskt volum (altså å subsidiere prisen for å kjøpe seg markedsandeler), eller om de velger å forsøke å tjene penger på den mens kostnadene synker og volumet muligens bygger seg opp gradvis. Forskjellen på de to scenariene er ganske stor; det første indikerer en pris på maks 60.000 euro, det siste sannsynligvis rundt 80.000 euro. Selvsagt minus moms og pluss utstyr.

BMW har nok valgt å forsøke å tjene penger, selv om i3 bare koster rundt 37.500 euro. Det er relativt kostbart i segmentet (mot fossilbiler), og salgstallene vitner om det. Ca 27.000 biler solgt totalt i 2017, av disse gikk over 5000 til Norge.

Audi har altså en hel fabrikk dedikert til å lage e-tron. De kan lage 110.000 biler i året av i3 størrelsen, noe mindre av en e-tron størrelse/type. La oss si 75.000 årlig, det er nok realistisk. Om de priser den på samme måte som BMW har priset i3 (relativt sett, selvfølgelig), så kommer de nok til å selge mindre enn i3, på grunn av prisnivået. Korriger for USA (de skal ikke produsere for USA markedet i år), så betyr det kanskje et salgsvolum på 15.000 biler, totalt første år. Altså skal fabrikken gå på tomgang 80% av tiden?

Ærlig talt, det tror jeg ikke på. Med så mye krutt Audi legger i e-tron vil den slags salgstall bety et gedigent mageplask, total fiasko. Det virker ikke på meg som om Audi planlegger for fiasko her, for å si det forsiktig.
Nei, det er overveiene sannsynlig at de priser den aggressivt. Å sammenligne med andre som ikke priser på den måten gir ikke mening.




turfsurf

Håper dette er riktig, men er jaggu ikke sikker. Ingen ting hadde vært bedre enn en aggressivt priset etron.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Inge__1976

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. februar 2018, klokken 12:55
Men når det gjelder pris - når man skal sammenligne med Tesla, så er det også greit å huske på prisen på lading. Vi vet ennå ikke prisene til Ionity, men det blir neppe billigere enn dagens CCS. Jeg sparer rundt 5000 kroner/år på gratis superlading i forhold til 50 kW CCS/CHAdeMO, når jeg kjører ~6000 km/år på superladernettverket.

Man får jo nesten håpe at 100-350 kW CCS er dyrere enn dagens CCS, slik at lavrekkevidde elbilene som kan lade på 25-50 kW holder seg unna. Det beste er kanskje at det er priset per minutt, ikke per kWh. Om det koster 5 kr/minutt så blir kWh-prisen ca lik som dagens CCS, om man får ladet med 100 kW (~3 kr/kWh).

Om man sparer 5000 kr/år i forhold til Ionity, så er det så klart ikke helt ekstremt mye, men litt utgjør det - spesielt hvis man har tenkt til å beholde bilen 10-20 år (som meg).

Du høres ut som en spesialcase:
1. Det er svært få som normalt vil ha et kjøremønster hvor man lader 6000km på bortelading.
2. Betydningen av superladerne til Tesla er svært oppskrytt og dessuten så vil det være godt bygd ut med alternative superladere om ikke så lenge.
3. 5000kr spart pr år er uansett for småpenger å regne i det store bilregnestykket.

Vegar Beider

Sitat fra: Inge__1976 på onsdag 14. februar 2018, klokken 22:12
De som drømmer om priser nede på 650 000 tallet kommer til å bli svært skuffet. Hvorfor skal man prise en bil som er i en helt annen divisjon enn Tesla så mye billigere?

1) Fordi Tesla er alt for dyr
2) Fordi man ønsker å selge i volum


Espen Hugaas Andersen

#89
Sitat fra: Inge__1976 på torsdag 15. februar 2018, klokken 19:24Du høres ut som en spesialcase:
1. Det er svært få som normalt vil ha et kjøremønster hvor man lader 6000km på bortelading.
Tja, så spesielt er det nok ikke. Lader man 50 kWh på vei til/fra hytta, så er det 30 turer i året. Og da er det ikke regnet med noen lengre ferieturer, svenskehandel, osv.

Sitat fra: Inge__1976 på torsdag 15. februar 2018, klokken 19:242. Betydningen av superladerne til Tesla er svært oppskrytt og dessuten så vil det være godt bygd ut med alternative superladere om ikke så lenge.
Jeg vil ikke kalle de oppskrytt. Så klart har folk forskjellige behov, men jeg hadde nok ikke kjøpt Tesla uten superladerne. Da er de *avgjørende*, ikke *oppskrytt*.

Sitat fra: Inge__1976 på torsdag 15. februar 2018, klokken 19:243. 5000kr spart pr år er uansett for småpenger å regne i det store bilregnestykket.
Over 10-20 år blir det 50.000-100.000 kroner. Og det kan være mer. Dette forutsetter 5 kr/min på hurtigladerne til Ionity. Denne prisen fungerer neppe på 350 kW ladere - da er man nede på 86 øre/kWh om man får makseffekten. Man kan risikere at man må betale 10-15 kr/min, selv om man har bil som ikke kan utnytte den fulle effekten. Da blir plutselig 50-100.000 kroner om til 100-300.000 kroner.

Men vi får håpe prisene blir lavere. De kan kanskje dele det inn, slik at i-Pace/e-tron og andre biler med 400V batteripakke betaler 5 kr/min, mens Mission-e og andre biler med 800V batteripakke betaler 15 kr/min. Eller kanskje de deler det inn på effekt, f.eks under 150 kW er 5 kr/min og over 150 kW er 15 kr/min. Vi får se.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA