Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris!

Startet av Hammerholt, onsdag 07. februar 2018, klokken 19:05

« forrige - neste »

Vegar Beider

Sitat fra: Tellus på fredag 09. februar 2018, klokken 18:01
1. Mars regner jeg med Jaguar Lanserer innstegsmodellen I-Pace S til rundt 630.000 kr. Det er derfor ikke usannsynlig at innstegsmodellen E-Tron med 75kWh starter et sted rundt 575.000. Tipper den kan bli en fin Model 3 dødare.
Tror mange i Norge vil foretrekke en strippet Audi SUV fremfor en stashet sedan. Time will tell.

Hvorfor mener du det kommer en innstegsmodell av e-tron? Noen sikre kilder?

Jeg tror ikke det kommer noe sånt, altså i form av en med lite batteri, færre motorer og/eller mindre effekt.
Grunnen er at det ikke gir mening i et scenarie der Audi ønsker å subsidiere prisen for å få opp volumet. Og det er et scenarie jeg anser som svært sannsynlig. Om jeg tar feil kan det godt hende du får rett, men jeg håper ikke det. For det vil bety lavere adopsjonstakt og lavere volum. Ville vært en tapt mulighet.


Tellus

Innstegsmodell betyr i denne sammenheng den billigste konfigurasjonen når normalt salg starter (Dvs etter spesielle launch salgvarianter som Jaguar holder på med i øyeblikket)

Vegar Beider

Ja, men hvorfor, og hvorfor mindre batteri?

Kan det ikke like godt hende at de nøyer seg med én? I alle fall de første par årene?
Jeg tenker de bare har én grunnversjon som er fet nok, så kan man tilpasse denne med utstyr etter ønske. Hvorfor ikke?
Joda, det kommer nok "spesialversjoner" etter hvert, det er sannsynlig. Men dette med en "normalversjon" på rundt 95 kWh og en "kjip versjon" med 75kWh og ev. bare to motorer, det ser jeg ikke helt poenget med, og har vanskelig for å tro på.

Touring

Håper de kommer med info snart.  Greit å slippe katta ut av sekken  så potensielle kunder  slipper å spekulere så mye. Må man vente for lenge  mister man litt interessen føler jeg

samotholt

Sitat fra: Vegar Beider på fredag 09. februar 2018, klokken 21:52
Ja, men hvorfor, og hvorfor mindre batteri?

Kan det ikke like godt hende at de nøyer seg med én? I alle fall de første par årene?
Jeg tenker de bare har én grunnversjon som er fet nok, så kan man tilpasse denne med utstyr etter ønske. Hvorfor ikke?
Joda, det kommer nok "spesialversjoner" etter hvert, det er sannsynlig. Men dette med en "normalversjon" på rundt 95 kWh og en "kjip versjon" med 75kWh og ev. bare to motorer, det ser jeg ikke helt poenget med, og har vanskelig for å tro på.

Hvorfor har man flere ulike motorer på en fossilbil? Hvorfor har ikke alle AWD? Det enkleste hadde jo vært å levere toppmodellen (evt. ta en i midten). Alle hadde jo da blitt fornøyd (ironi).

Man starter lavt i pris og tar penger for alt over minimum. Det er Audi m.fl. rimelig gode på. Hvorfor har de lagt seg på denne strategien tro?

Jeg tror (fortsatt - surprise ;) at Audi tar så mye som de tror de kan få for bilene. Spørsmålet er da hvor de tror lista ligger...
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Vegar Beider

#50
Forskjellen tror jeg er at vi snakker om et etablert marked når det gjelder biler med forbrenningsmotor. Der er segmenteringen innen hver modell finjustert etter mange år og mye erfaring. Der er det et marked for ulike prissegmenter innen hver modell. Dessuten er det tilpasning til ulike geografiske markeder med ulik etterspørsel på grunn av lokal forhold som skatter, avgifter og forsikringksklasser. Det er i liten grad snakk om ulike kostnader ved å utvikle ulike alternativer av samme motor.

Når det gjelder e-tron er det en annen historie. Man skal inn med noe helt nytt, og etablere seg mest mulig solid i et ikke-eksisterende segment. Man skal i utgangspunktet selge med tap. Hvorfor komplisere det med flere modeller, når man ikke kjenner markedet? Det kan jo godt være bedre totaløkonomi i å bare ha én modell. Audi har gjort det før, mange ganger. Den opprinnelige Audi quattro kom i én versjon. TT kom i én versjon, senere i et par andre. Alle S og RS modeller kommer i én versjon, med mindre unntak som en "Performance" eller "Plus" litt senere med noe mer effekt.

Poenget er bare at e-tron er en ganske spesiell versjon som skal selges i et forholdsvis lavt volum hvor grunnene til å lage flere varianter kan være borte. Det vet vi ikke ennå, men jeg tror det er sannsynlig. Det viktigste argumentet er at mindre batteri og to motorer i stedet for tre vil kutte prisen. Men betyr det at det er mest lønnsomt totalt sett? Hva om de kjipe versjonene sørger for at Audi får lavere score i test og omdømme enn de ønsker seg? Hva om det er viktigst av alt at denne modellen får toppscore over alt, at den virkelig leverer, kompromissløst? Da vil en "kjip versjon" bare ødelegge opplegget. Sånn var det med den opprinnelige quattro; én kompromissløs versjon, og bare det. Den ble en fantastisk suksess, og grunnla eventyret og legenden Audi quattro, som Audi har tjent absurde summer på senere.
De sier at det er samme årsak til at e-tron bare heter e-tron. Den er "ur e-tron", stamtreet til en hel suksessfamilie i fremtiden, på samme måte som quattro ble til "ur-quattro". Hvis dette er tanken, hvilket de sier rett ut at det er, så gir det liten mening å lansere mindreverdige varianter. Det bare vanner ut konseptet og budskapet. Jeg tror ikke de vil det med denne modellen.   

Tellus

#51
Grunnen til at vi drar frem denne 75kWh varianten er fordi det har vært en del rykter/spekulasjoner om det. Hvis den ikke kommer så vil vi selvfølgelig prisen starte høyere. Hva som måtte være riktig eller galt for Audi å gjøre overlater jeg til Audi å finne ut av. Å selge en 95kWh E-tron med tre motorer for 500K som noen ser ut til å drømme om har jeg ingen tro på. Hvorfor i alle dager skal Audi gjøre dette ?

Jeg kan se logikken in en 75kWh to motorsutgave som underminerer både innstegsmodellene Tesla S og Tesla X. Jeg tror likevel at 95kWh versjonene lanseres først. Den tipper etterhvert vil koste fra ca 650K.

Djur1


650000= 86000 euro fra pris.

Hvor mye selger de da i Tyskland? ser blant annet at audi q7 starter fra ca 60 000 euro. Jeg skjønner det er lett å se på de norske prisene og sette prisen. Skal de selge denne bilen i Tyskland må prisen ligge på rundt 60-65 000 euro.
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

jamez

Regner med det er mange som står på venteliste og tenker at det er greit å står der og evt kjøpe gitt at prisen blir lav nok. Spesifikasjoner og sånt teller også, men det  som mest av alt er prisen.
Jo dyrere den blir jo flere vil hoppe av. Og så kommer det i tillegg det at endel kunder vurderer andre merker/modeller også.

Hvis de kan selge en 75kWh utgave som koster betydelig mindre kan bilen nå et større marked og de kan få produsert flere biler. Og jeg nekter og tro at de ikke er interessert i å holde bestillingslistene lange, fabrikken i mest mulig kontinuerlig drift og melke kua så mye som mulig.
Så er det også noe med psykologien i det å ha en billigere modell. Kalles vel price anchoring og er vel hyppig benyttet for å dytte folk over på en modell som er dyrere enn opprinnelig budsjett...

ludwig_holberg

Hvis man ser til Tesla, så ser man at poenget med en 75Kwh ikke så mye er å presse ned prisen, men å gi rom for å melke den største batterivarianten i større grad.

Så det er bedre om Audi gjør som Jaguar; lag én batterivariant som gir tilstrekkelig med rekkevidde.

Heller det enn å lage en alminnelig priset bil med snau rekkevidde, og å overprise den varianten som har god rekkevidde. For i praksis ligger det ikke mye besparelser på å kutte 15 kwh i batteri-kapasitet. Priser man dette etter reelle kostnader vil bortimot samtlige velge den store batteripakken.

Hasse79

Ja, for over et år siden påstod Tesla at de var under 190 USD i kost per kWh. Med en kurs på ca 8 gir det kr 38.000 i økt kost for ektra 25 kWh batteri.

Så kommer det sikkert andre kostnader i tillegg til kun battericellene, men hvis en f.eks. ser på prisforskjell 75 og 100 hos Tesla, så er jo denne gigantisk i forhold ...
2018 Tesla Model S 75D
2015 BMW i3

Trond.m

Det stemmer nok, men det er markedet som bestemmer prisdifferansen, ikke produksjonskostnad  ;)

Hasse79

Ja, unikt produkt = unik pris. Men dette er nå i ferd med å endre seg. Derfor ble jeg veldig skuffet over prisingen av I-PACE. Hvis ikke e-tron endrer dette, vil endringen definitivt komme i 2019/2020 når bl.a. MB, VW, Skoda m.m. også kommer på banen.
2018 Tesla Model S 75D
2015 BMW i3

ludwig_holberg

Trodde du I-Pace skulle ligge vesentlig under prisnivået til Tesla, standardforskjell tatt i betraktning?

Per i dag ligger den noe under prisnivået etter min mening - litt bob bob om I-Pace skal sammenlignes mot S eller X, og hvorvidt 90Kwh bør måles mot 100 eller 75. Sammenligner man mot X100D (som blir mest treffende for de som har komboen suv, hengerfeste og rekkevidde som gjør langturer komfortable som de viktigste kriteriene) så ligger jo I-Pace ikke bare litt, men veldig mye under, Tesla i pris.

Knut Røe

Ja det virker som med Tesla er folk villig til å gi hva som helst, folk betaler gladelig 800- 1.2 for en slik en.
Men Jaguar og Audi til 650-750, nei det blir alt for dyrt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA