Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteri problemer med nye Leaf?

Startet av sølv-pilen, tirsdag 06. februar 2018, klokken 16:13

« forrige - neste »

sølv-pilen

I følge denne karen kan det virke som om Nissan har større problemer med batteriene til nye Leaf. Har noen fått mulighet å sjekke om dette gjelder Leaf som r6ller ut fra England også?

https://youtu.be/L5zvHNDc784
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

hsa77

Er det forskjell på Leaf bygget i England og Japan?

Spennende å se om 60kwh versjonen får aktiv kjøling av batteriet, det er vel en forutsetning for å takle hurtiglading fra 10-80% ....
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Bjoris

Tipper dette batteriet oppførere seg ganske likt som 30 batteriet, det blir fort 8 streker, men så kan du lade ganske mye før det går over på rødt. Jeg har på min sett 8 streker allerede etter første lading.

Jeg forventer at dette batteriet som er større, men ikke får mer lading enn det gml klarer å kjøre noe lengre før temp problemet blir like stort...

Noen som fant linken til denne personen som hadde testet dette litt mer vitenskapelig enn denne karen her?

Men det er som mange har sagt før, veldig rart at de ikke i det minste har luftkjøling på batteriet med en vifte... Det er vel slik på Ionic og Soul f.eks?

hsa77

Sitat fra: bjoris
Men det er som mange har sagt før, veldig rart at de ikke i det minste har luftkjøling på batteriet med en vifte... Det er vel slik på Ionic og Soul f.eks?
Og på ZOE, selv om den kun lader på 22kw. Høy temperatur kan skade batteriet, så rart at dette ikke er på plass i ny Leaf. Det er vel lov å håpe at 60kwh batteriet har kjøling? Eller må vi vente helt til neste generasjon Zoe/Leaf som skal bygges på en helt ny Nissan/Renault ev plattform fra 2020?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Knut Røe

Ioniq har væskekjølt batteri med aktiv kjøling og varming ved forvarming og DCFC.
Leaf har ingen verdens ting. Passivt kjølt, med kun et varmeteppe som slår inn ved -17 og slår ut ved -10, brukes helt til soc går ned til 30%.

Bjoris

Sitat fra: hsa77 på tirsdag 06. februar 2018, klokken 17:29
Er det forskjell på Leaf bygget i England og Japan?

Spennende å se om 60kwh versjonen får aktiv kjøling av batteriet, det er vel en forutsetning for å takle hurtiglading fra 10-80% ....

Det er nok utelukket at England og Japan bilene er forskjellige, iallfall forskjellige slik at dette med varmgang blir ordnet. Da må en nok vente på 60en...

Jeg likte ikke det jeg så her selv, men hadde regnet med at det ikke ble noe bedre på denne. Men som jeg skal forklare, jeg tror nok problemet likevel er mindre på 40 enn 30... Noe Batterygate er dette neppe.

Nissan har selvsagt vurdert dette nøye og det er jo viden kjent at de har slitt med dette på både 24 og 30 kwh batteriene i varme deler av verden. Likevel ser det på dette som "small usage case", sjekk vidoen nedenfor fra 10:00 minutter!

https://www.youtube.com/watch?v=oU60JA_LpX0

Det nevnes flere ganger at det er over "long" time at varme skader batteriet, det må forstås slik at det ikke er skadelig at temperaturen går opp mot rødt en kortere perioder som ved hurtiglading, bare det ikke er så varmt at batteriet har høy temp over lang tid. Det er jo erfaringen til nå også at batteriene blir varme på langkjøring og eg nå jo innrømme at Leafene ikke er ideelle å kjøre med en hel dag f.eks

Utfra videoen denne James har lagt ut så ligger batteriet her på ca 8 av 12 streker. En Leaf30 kommer fort opp på 8 streker, normalt ikke etter første hurtiglading, det har jeg bare sett en gang, men etter to ladinger er du der og der blir du på gml Leaf.

Her er min erfaring da vår Leaf30 var helt ny, som en ser har jeg påpekt manglende kjøling og varmt batteri allerede da. Det var påfallende mer varme i Leaf30 enn 1. generasjon Leaf24. Jeg tror det har både med batterikjemi å gjøre, men også selvsagt fordi det tillates vesentlig mer ladefart på 30 enn 24. Nissan kom i 2015 med batterier som skal tåle mer varme og da skrudde de også opp ladefarten som jo er veldig praktisk, det er jo grusomt å lade en gml 24...

http://elbil.no/1-468-kilometer-med-nye-nissan-leaf/

I James sin video har han ca 8 streker av 12 om vi sammenligner med gml Leaf. Som sagt fikk ikke Leaf30 8 streker normalt på første lading, men fra 2. lading var det standard.

Ser vi på antall kilometer kjørt så har han her kjørt 240 km og en Leaf 30 hadde vært på sin 2. lading på 240 km normalt om en ikke kjører helt ned. Det er derfor røfflig likt.

Det som gjenstår å se er om påstanden i videoen overfor at kjøring vil kjøle batteriet bedre enn på den gml Leafen. Min erfaring med Leaf 30 er at du får ikke temperaturen nevneverdig ned selv ved rolig kjøring. Jamens nevner at batteriet hadde lav temp når han startet ladingen, om det stemmer så kan det tyde på at kjølingen er bedre under kjøring enn før, men at ladingen gir samme type varmgang som tidligere.

Vel, min rapport var fra mars 2016, temperaturen ute har ikke så mye å si er min erfaring, vi kjørte røfflig samme tur om sommeren 2016  og varmgangen var ganske lik, du spretter fort opp i 8-9 streker, men vi kjørte ganske heftig tilbake til vestlandet før vi klarte å få 11 streker og rødt (det skjedde i Ål i Hallingdalen). Der var den i 10 minutter, etter 8 timers kjøring, før den la seg ned på 10 streker igjen, men tempen gikk heller ikke særlig ned etter det, vi hadde 9 streker når vi hadde kjørt over Hardangevidda og kom til Eidfjord, der ladet vi litt igjen for å rekke Odda og da fikk vi 10 streker igjen...

Trekkoppbil

Etter 8 minutter begynner han å snakke om batteri og temp, men jeg forstod ikke om han snakka om 24, 30 eller 40kwh.

Jeg har mistanke om at 30kwt sliter med høye temperaturer, og at batteriet har halvparten så lang levetid som 24kwt-batteriet.  Fordelen med 30kwt er 8 års garanti, så det er nok lagt opp til at man bare bytter batteriet fortløpende den tida.
Det blir spennende å se i framtida hva 40- og 60-kwt vil tåle.


  • 24kwt-batteriet har beskyttelse mot høy temp.Når man har lada opp til ca 50-60% SOC, begynner ladestrømmen å gå gradvis ned, og man får lyst til å reise videre til neste ladestasjon. Hvis man lader videre opp til f.eks 80%, så er strømmen strupa så batteriet blir ikke så varmt.
  • Teslabjørn testa 30kwt-batteriet. Ut fra videon hans, tolker jeg det som at det er mulig å kjøre batteriet svært varmt, siden det mangler struping av strømmen: Det er opp til bilisten å velge mellom å avbryte ladinga i tide, eller å mishandle batteriet ved å hurtiglade til høy SOC: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=29724.0
24kwt's batteriet gikk gjennom en læringskurve, der det kom forbedringer i 2013 og 2014 som gjorde batteriet mer robust.
2016 30kwt, ser ut til å miste barene svært fort, ut fra bilder jeg har sett: http://mmsc400.manheim.com/MABEL/ECR2I.PGM?CLIENT=SIMUC&CONFIGID=BUYER&ECRTYPE=**&SAUCI=NASH&SWO=2806175



Bjoris

https://www.youtube.com/watch?v=OBV7xzMwg_k

Interessant artikkel om det nye batteriet, Nissan hevder at batteriet nå ikke har magnesium og dermed ikke er så utsatt for kapasitetstap som følge av varme...

Vel, dette har vi vel hørt før, men det er lov å håpe:)

As we discovered at the start of the month in Tokyo at the official 2018 Nissan LEAF launch event, Nissan engineers have not only declined to give the second-generation LEAF active thermal management for its battery pack but say it's not needed, citing a brand-new battery chemistry that's far more durable than the previous LEAF's various battery pack options

Bjoris

https://www.youtube.com/watch?v=6600yKxNpoI

Interessant, by fare den beste videoen av dette problemet så langt. Temperaturen holdes rimelig i sjakk, good news og som jeg hadde ett håp om er at det ser ut som temperaturen går mer ned når du kjører enn på 30kwh.

MEN, ladehastigheter er tragisk, Vi får bare håpe bilen ikke er slik, isåfall blir det noen lange stopp på hurtigladerene... Ikke engang på første ladingen fikk han mer enn 40 kw, kan ikke tro det er så ille...


leafnor

Må jo være laderne som er begrenset der i UK. 22 kW er jo ikke hurtiglading.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

steffeo

Dette kan sjekkes ut veldig lett; er vel flere på forumet her nå som har fått bil. 22kw lading, _om_ det er en hurtiglader som klarer 50kw han har testet på, er det i så fall en feil ett sted på bilen eller laderen; Nissan har ikke gått ut med til 80% på 40 minutt i reklamen hvis de hadde hatt slike problemer.

Joltus

Står i kommentarene at det var forventet opp mot 50kW så var nok chademo hurtiglader han benyttet.

jsa061

Begynner man på langturen med 100% batteri, kjører til det er ca tomt og hurtiglader til 80 %, så bør man klare i alle fall 40 mil.

Når man har kommet så langt så er det gode sjanser for at de neste ladningene vil gå sakte på grunn av varme i batteriet. Er det egentlig verdens undergang?


steffeo

Nei, syns ikke det er noe stort problem; langturene jeg ville funnet på å ta med leaf'en; når jeg en vakker dag får den, kommer nok til å begrense seg til rundt en hurtig-lading. Er jo ikke en grand tourer vi snakker om heller.

oprytz

Hva tror dere lønner seg med tanke på å begrense temperaturen, mange korte hurtigladinger, eller noen få lange?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA