Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilken Kia skal jeg kjøpe?

Startet av MHA, tirsdag 06. februar 2018, klokken 11:42

« forrige - neste »

MHA

Hei! Håper jeg har lagt innlegget mitt på riktig sted i forumet.

Jeg håper på noen råd fra noen smarte Kia-folk? Jeg er på en eviglang venteliste for TM3, som jeg ikke engang vet om jeg vil ønske når er klar siden jeg ikke kjenner prisen. Men uansett så trenger jeg en ventebil, og jeg hører veldig mye godt om Kia Soul electric.

Har lyst til å kjøpe en brukt Soul, men lurer på om har noen gode råd angående hvilken årsmodell jeg burde kjøpte. Det er jo ofte store forskjeller på elbil-generasjoner, men når det kommer til Kia har jeg slitt litt med å finne av dette.

Noen gode tips til hvilken årsmodell som kan være et greit bruktkjøp?

Jeg er for ordens skyld helt fersk både hva gjelder bil og elbil.

Vollis47

Det er ikke store forskjeller på årsmodellene før vi kommer til sommeren 2017 da kom 2018 modellen med litt større batteri enn tidligere, 30 kWh mot tidligere 27 kWh.

Valg av hvilken årsmodell du skal gå for avhenger mye av din økonomi og forventet kjørelengdebehov i det daglige. Har du lademulighet hjemme og/eller på jobb?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

MHA

#2
Sitat fra: Vollis47 på tirsdag 06. februar 2018, klokken 13:05
Det er ikke store forskjeller på årsmodellene før vi kommer til sommeren 2017 da kom 2018 modellen med litt større batteri enn tidligere, 30 kWh mot tidligere 27 kWh.

Valg av hvilken årsmodell du skal gå for avhenger mye av din økonomi og forventet kjørelengdebehov i det daglige. Har du lademulighet hjemme og/eller på jobb?

Hei! Nei det er bypendling for det meste, og lademuligheter på jobben. Har også en parkeringsplass ved borettslaget der hver plass har en ladestasjon, men usikre på om alle elbiler kan lade ved de?

Den lengste strekningen jeg vil måtte kjøre er vel ca 8 mil, men da til en hytte der det i det minste finnes noen stikkontakter som kan tilby langsom lading (for det går vel an med stikkontakt til nød også?).

Så skal jeg gå utifra at alle modellene før 2018 har ca samme rekkevidde? Vet du om det går noen skiller utifra multimedia/teknologien som er verdt å merke seg ved de forskjellige modellene da? Ser nemlig at 2014, 2015 og 2016-modellene er ganske likt priset.

Charlzhen

#3
Sitat fra: MHA på tirsdag 06. februar 2018, klokken 14:14
Sitat fra: Vollis47 på tirsdag 06. februar 2018, klokken 13:05
Det er ikke store forskjeller på årsmodellene før vi kommer til sommeren 2017 da kom 2018 modellen med litt større batteri enn tidligere, 30 kWh mot tidligere 27 kWh.

Valg av hvilken årsmodell du skal gå for avhenger mye av din økonomi og forventet kjørelengdebehov i det daglige. Har du lademulighet hjemme og/eller på jobb?

Hei! Nei det er bypendling for det meste, og lademuligheter på jobben. Har også en parkeringsplass ved borettslaget der hver plass har en ladestasjon, men usikre på om alle elbiler kan lade ved de?

Den lengste strekningen jeg vil måtte kjøre er vel ca 8 mil, men da til en hytte der det i det minste finnes noen stikkontakter som kan tilby langsom lading (for det går vel an med stikkontakt til nød også?).

Så skal jeg gå utifra at alle modellene før 2018 har ca samme rekkevidde? Vet du om det går noen skiller utifra multimedia/teknologien som er verdt å merke seg ved de forskjellige modellene da? Ser nemlig at 2014, 2015 og 2016-modellene er ganske likt priset.
Du klarer 10mil om vinteren med en 2014-2017modell (minste batteriet) ved normal kjøring, dvs ikke over 85km/t. Den bruker ca 14timer på lade opp til 100% fra ca 10% med den medfølgende kladden i vanlig stikkontakt.

Småkjøring vil bruke mer strøm enn langkjøring. I tillegg pleier den å være litt pessimistisk når den anslår rekkevidde. (egen erfaring, gjelder langkjøring)

Sent fra min S via Tapatalk

hsa77

Spørsmålet er vel om det i det hele tatt lønner seg å kjøpe brukt? 70k i prisforskjell på helt ny bil og en som er 3 år gammel og har gått over 50k....
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

MHA

Sitat fra: Charlzhen på tirsdag 06. februar 2018, klokken 18:11
Du klarer 10mil om vinteren med en 2014-2017modell (minste batteriet) ved normal kjøring, dvs ikke over 85km/t. Den bruker ca 14timer på lade opp til 100% fra ca 10% med den medfølgende kladden i vanlig stikkontakt.

Småkjøring vil bruke mer strøm enn langkjøring. I tillegg pleier den å være litt pessimistisk når den anslår rekkevidde. (egen erfaring, gjelder langkjøring)

Supert, takk for veldig godt svar! Men sikkert litt kulere utstyr tilgjengelig jo nyere den er da?

Sitat fra: hsa77 på tirsdag 06. februar 2018, klokken 19:07
Spørsmålet er vel om det i det hele tatt lønner seg å kjøpe brukt? 70k i prisforskjell på helt ny bil og en som er 3 år gammel og har gått over 50k....

Ja det er sant, men de har så utrolig lang venteliste de fleste og jeg trenger bil før de fleste kan leveres. Unntaket er vel faktisk BMW i3, som jeg kan få noen prosent firmarabatt på også. Men den er dyr og jeg frykter den "rekkevidde-kategorien" vil kunne ta et kraftig verdifall snart, mens de som koster ca 150 vil kunne holde seg stabilt i pris... eller?

hsa77

Å spå bilpriser 3-4 år frem i tid er vel vanskeligere enn noen sinne, så det skal ikke jeg begi meg ut på!

Kommer det mange flere elbiler på markedet med større batteri til fornuftige priser kan det bety at prisene på gamle biler med små batteri faller. På den andre side, dersom elbiler blir stadig mer populære også i utlandet kan det oppstå et underskudd av biler i markedet og lange leveringstider på nye biler, da kan bruktprisene bli høye. Og så kan vi legge til usikkerheten rundt økonomien i Norge og resten av verden og sikkert en haug andre variabler!

Kjøp den bilen du har lyst på og som oppfyller ditt behov innenfor ditt budsjett. Bil er vel aldri noen god investering uansett.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

MHA

Sitat fra: hsa77 på onsdag 07. februar 2018, klokken 21:00
Å spå bilpriser 3-4 år frem i tid er vel vanskeligere enn noen sinne, så det skal ikke jeg begi meg ut på!

Ja det er sant det, og skulle jeg hatt den i 3-4 år så ville jeg kjøpt en med god rekkevidde, men håper jeg bare trenger den i ett år. Nå bare prøver jeg å gjette hvor lenge jeg må vente på Model 3, og håper det ikke blir så lenge...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA