Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

Jossemosse

Nå har jeg vært på en "ordentlig" kjøretur med Leaf-40 i sommer med familie. 2 voksne, 2 barn, bagasjerommet fult, og en bagasjeboks på hengerfestet. Erfaringene mine er et forbruk på 140 Wh/km, og en reell rekkevidde på 230 km. (0% kommer tidligere enn dette, så må ha is i magen eller LeafSpy.)
Kjører da ganske så pent, og ikke over 90 km/h. Holder meg mest mulig på 80 km/h.
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

hemi


Jossemosse

Jeg har økt dekk-dimensjon, så det er faktisk bare 2 km/h avvik ved 90 km/h. Nå er det jo ikke slik at jeg lå klin nøyaktig på hastigheten hele tiden, så noen km over og under avhengig av veien ble det jo.
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

Joltus

Samme her. Minimalt avvik på rundt 90kmh på sommerdekk hos meg.

Vinteren er en annen sak 🙈

Jossemosse

Kjøpte nye vinterdekk også, det hjalp like mye der   ;)
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

Dudi

#545
Vi kjører av og til 18mil fra Strømmen til Nordseter og har igjen ca 3-6 mil ved ankomst. Holder ca farten på motorveien. Slik har vært siden vi fikk bilen for 2 år siden. Ingen endring. Tilbake/nedover er det en helt annen positiv sak.  :)

Har ikke hatt noe som helst av problemer med denne bilen. En service til 2500,- . Dette er ren og skjær økonomi. Lader slow på jobben gratis. Hurtigladet 2 ganger.

Leaf1Kris

#546
Rekkeviddetest 62kwh

Ute temperatur ca 11 grader, bil forvarmert 10-15min før avreise.
Dekk Continental IceContact 3 piggdekk med 2,5bar.
Start 100% batteri, stopp 5%. Kjørt distanse 330,3km, 20km gjenstående rekkevidde.
For det meste 70km/t og 80km/t sone, men noe kortere strekk 50km/t og 60km/t sone innimellom. 3-5km/t over på spedometer. Kjørerute vedlagt.
En ca 30 minutters stopp for en kjapp matbit i Odda(første elbiltur med behov for mat uten lading😂), og ca 1,5 timer stopp for å gå tur til Bondhusvatnet, samt ca 30 min venting på fergen så noe ekstra forbruk for å varme opp bil igjen, men neppe ekstremt siden temperatur var +\- 11 grader hele veien.


erikoe

Flott bil, og ved 0% går den enda 3-4 mil😀 Har faktisk aldri hatt behov for hurtiglading på min 62 kWh.

Leaf1Kris

Ja, må si meg godt fornøyd med bilen.

Det har vært mye fokus på de negative tingene med nye Leaf, men til sitt bruk er den meget bra.
Ja bilen er bygd på den samme gamle ramme, men oppdateringer på motor og controller, dempere, lydisolering, exteriør og interiør gjør at den har fått ett stort løft.
Bilen har selvsagt en del mangler som begrenset fart på hurtiglading og mangel på batterikjøling, men flere av de er av liten betydning for veldig mange. Men bilen er ikke for alle, har man behov for å kjøre lange strekk i 120km/t med gjentagende hurtiglading så er det ikke rett bil.

Noe jeg synest får lite oppmerksomhet er bagasjerommet, ny bakluke samt fjerning av kassene ved hjulbuene har gjort det enda bedre, å det var alt langt bedre enn mange av konkurrentene.

Men nok om det, poenget med tråden var vel å dele "real life" info om rekkevidde så folk kan gjøre seg opp egen mening om det er en bil for de.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA