Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

hemi

Førstemann til kjøben, vi pleier ligge 130-150.

elhansen

Ang rekkevidde og praktisk erfaring. Synes denne er interessant. Er leaf+  i praktisk testing mot andre el biler. Leafen kommer ikke galt ut i forhold til en del av de andre her. https://youtu.be/ZH7V2tU3iFc. Interessant med temperatur og hvor det kjøres.

EV-FTW

Sitat fra: Frissy på torsdag 23. januar 2020, klokken 06:49
Ang rekkevidde og praktisk erfaring. Synes denne er interessant. Er leaf+  i praktisk testing mot andre el biler. Leafen kommer ikke galt ut i forhold til en del av de andre her. https://youtu.be/ZH7V2tU3iFc. Interessant med temperatur og hvor det kjøres.

Enig at den testen er litt artig, problemet er at den ikke gjenspeiler virkeligheten. Leaf er den bilen som varsler lavt batteri først , eller nest først av dem. Da får normalt folk panikk, og vil lade. Men så kan en kjøre flere mil til, etter at bilen viser 0 prosent og alt lyser mot deg. Den har en ganske stor buffer i bunn der. Men det er svært få som våger å kjøre så langt, med andre ord er det urealistisk rekkevidde på Leafen. Slik jeg ser det!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

chriso89

på min 40 kwh batteri. hvor langt kommer jeg i 100 kmt drammen mot stavanger?

Dudi

#484
Sitat fra: chriso89 på onsdag 29. januar 2020, klokken 14:50
på min 40 kwh batteri. hvor langt kommer jeg i 100 kmt drammen mot stavanger?

Du sparer enormt mye på å legge deg litt lavere i hastighet. Luftmotstanden utgjør mye over 80Km/t. Har erfaring fra mc. Samme gjør kjørestilen. Med litt margin klarer du sikkert 18mil med den temperaturen vi har for tiden. Lader du 2 ganger underveis klarer du dine 50mil.

EV-FTW

Sitat fra: Dudi på onsdag 29. januar 2020, klokken 15:14
Sitat fra: chriso89 på onsdag 29. januar 2020, klokken 14:50
på min 40 kwh batteri. hvor langt kommer jeg i 100 kmt drammen mot stavanger?

Du sparer enormt mye på å legge deg litt lavere i hastighet. Luftmotstanden utgjør mye over 80Km/t. Har erfaring fra mc. Samme gjør kjørestilen. Med litt margin klarer du sikkert 18mil med den temperaturen vi har for tiden. Lader du 2 ganger underveis klarer du dine 50mil.

Med andre ord må du holde Leaf fart ( ble sagt i en test, som betegnelse på de som kjørte 10-20 under fartsgrensene). Leaf bruker mye strøm når du nærmer der 100 km/t. Så hold deg rundt 80 km/t. 2 ladinger skal være innen rekkevidde, er redd det blir 3. Faren da er at du rapidgater på lading nummer 3.

Dette var da samlet grunnene til at jeg kjøpte Ioniq 28 kWt. Utrolig effektiv, så kan holde høyere fart. Aktiv kjøling av batteri, lader enormt raskt og rapidgater ikke!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

sylwester

@Øyst1 En annen ting er jo at 62kWh viser LBW ved 3% i dash som sikkert er ved 7kWh som 40kWh eller høyere.
De kjører da av motorveien og du kan kjøre ganske mye lengre på 7kWh i 40km/t i sirkler på en parkeringsplass enn på motorveien så de burde ha visst at bilen kunne gå vesentlig lengre og holdt seg på motorveien ihvertfall frem til alt forsvant av tilbakemeldinger i dash.

Motor gjorde en liknende test, men forsto det som om de brukte NAF til å transportere bilen til ladepunkt etter at den hadde stoppa og da har de nok ikke kjørt sakte den siste tiden som den andre testen. Her var 62kWH Leaf 77% av WLTP og ikke 80% som i testen med sakte kjøring fra 3% dash.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Leaf1Kris

Liten testkjøring av 40kw Leaf siden vår 30kw er på verksted for å bytte PTC varmeelement.

Opplett, nesten tør vei og 1-5 grader i luften. Varme i kupe satt til 20 grader, CC satt 5 over fartsgrensen for det meste 70 og 80 sone.
Startet med 100% batteri, kald bil og kaldt batteri. (Par minus om natten) Kjørte 110,4km tur-retur Åsane(området) - Dale, 50% batteri igjen. Burde tilsvare 230-240km til 0%, ikke så dårlig på lett kuperte vestlandsveier. Og ganske realistiske forhold for store deler av landet som ikke har 110 soner. Burde være mulig å kjøre Bergen -Oslo på 2 relativt kjappe ladinger, men lengre enn det vil vel ladehastighet gjøre det trasig.
Har hatt 800km på en dag med 30kw Leafen som riktig nok blir varm etter gjentatte ladinger i sommervarme, men aldri opplevd at hastigheten går ned nevneverdig. Tviler på at vi bytter bort «rask» lading mot 8-10kw mer batteri. 30kw Leafen vår lader fra 10-90% på ca 30min. Ser frem til å prøve 62kw versjonen for å sammenligne

hemi

"rekkevidde test" uten å kjøre ned til 0% er .. 0 verdt , gjettometeret til leaf 40 er bekymringsverdig lite linjært.

Leaf1Kris

Nå er jo dette batteriprosent og ikke gom. Alle ser jo ut til å rapportere at det er mer igjen etter null så reell rekkevidde er nok lengre. Har aldri sett noe om at det skulle være mindre igjen siste 50% enn første?

Men de fleste har vel fått med seg din mening, bedre om du kunne bidra men noe data heller enn bare spy galle. La resultat ut for at folk som lurer på å kjøpe kan se real life tall og ikke bli skuffet av uærlige selgere.

hemi

#490
igjen, batteri % er ikke linjær. <50% faller den raskere, og bruker du leafspy ser du det er ganske mye ledig kapasitet på 0% vist.

Du gir ikke "realworld tall", du gir en kort tur, kjør til den viser 0%, så ser du.

Veldig mange som forsvarer sitt kjøp blindt og ikke evner å se grove problemer med bilene og rekkevidden.

Min mening er vesentlig mer faktabasert, og mindre fanboi basert.

EV-FTW

Sitat fra: hemi på tirsdag 03. mars 2020, klokken 14:27
igjen, batteri % er ikke linjær. <50% faller den raskere, og bruker du leafspy ser du det er ganske mye ledig kapasitet på 0% vist.

Du gir ikke "realworld tall", du gir en kort tur, kjør til den viser 0%, så ser du.

Veldig mange som forsvarer sitt kjøp blindt og ikke evner å se grove problemer med bilene og rekkevidden.

Min mening er vesentlig mer faktabasert, og mindre fanboi basert.

Nå har jeg vært i hardt vær på dette forumet for å kritisere Leaf litt vel mye, så jeg ser den med fanboys osv. Når det er sagt opplever jeg nok deg også som å være litt vel mye ensidig negativ, slik at det tenderer til useriøsitet.

Det er viktig å få frem alle sider ved en bil, men du fokuserer utelukkende på det negative, og blir dermed ikke tatt seriøst.
Det er mye negativt med Leaf, men det er jammen mye positivt også!

Og det aller mest positive, udiskutabelt, er at bilene har god kvalitet! Kjedelige, trauste, joda, men god kvalitet.

Noe også en mengde tester og undersøkelse viser.
Ja, en finner alltid noen biler med problem, men på det jevne er Leaf langt bedre enn sine rivaler!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

hemi

Emnet og svaret var til rekkevidde, ikke byggkvalitet.

Leaf har uten tvil bra byggkvalitet på det de har laget og lite feil, om det de har laget er bra er en annen diskusjon.


Thomas Parsli

Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 03. mars 2020, klokken 15:16
Og det aller mest positive, udiskutabelt, er at bilene har god kvalitet! Kjedelige, trauste, joda, men god kvalitet.

Seriøst?

Har du skrudd på en Leaf?
Har du sett kapasitetstapet på batteriene etter 5-7 år?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Tiger123

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 03. mars 2020, klokken 15:31
Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 03. mars 2020, klokken 15:16
Og det aller mest positive, udiskutabelt, er at bilene har god kvalitet! Kjedelige, trauste, joda, men god kvalitet.

Seriøst?

Har du skrudd på en Leaf?
Har du sett kapasitetstapet på batteriene etter 5-7 år?

Har du skrudd på mange gamle Leafer? Interessert i å høre hva tapet er etter 7 år, i snitt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA