Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

Joltus

Hemi greier 120.... Mens du klare lett 200....

Hvem har rett?

1000kwh

Prøvekjørte Leaf 40 i går og kjørte 36km og forbrukte 21% av batteriet. Det skulle bli noe sånt som 171km rekkevidde til 0. Bilen var vel og merke varm da jeg startet.

1-2 grader, sludd og 28 km i 100-110km/t (CC satt til 113 for det meste). 22 grader i kupe og cruisekontroll. Ikke noe «eco» knapp eller kjøring..


1000kwh

Og tilbake igjen; 36km og 22% brukt. 0 grader, slaps. Noen av de værste forholdene jeg vet om. Mener det er værre enn -10, men kjenner ikke Leafen godt nok til noen konklusjon.

28 km på motorvei, denne gangen holdt jeg venstre felt med CC rundt 114km/t.

Konklusjon 163km til tomt. MEN, idiotisk nok så er ikke prosentene lineære og det er jo sannsynlig med 37km til ut fra jeg har lest og sett på nettet.

1000kwh


Tiger123

Jeg kjørte 105km totalt, tur retur Oslo i nesten hele fjor vinter(og hele fjor sommer). Startet på 100% hver morgen, og hadde igjen 30 og noe. På sommer var det over 40 igjen. Mener å huske jeg var over 50 noen få ganger også, men som Hemi skriver så gikk det litt vel mye strøm når man passerer 100kmt.

hemi

% er IKKE linjær sompåpekt, sykt noia når du bikker 1/2 og 1/4 igjen.

hemi

sustained 3 siffra som dreper den haaaardt, faller dempen øker jo motstanden også og det er enda mer gøy , har pendlet mye oslo vest, moss , det var håpløst i leaf40, måtte lusekjøre for å klare det uten lading. Hadde også mange turer ned til sarpsborg, da måtte jeg lade ved ås på vei tilbake, med 2-4% (ikke vinter) måtte også tailgate trailere. Hadde en dag med dårlig tid, kø ved tusenfryd, pissregn og jeg måtte koste på innenfor lappen grensen, ankom med <20% igjen én vei, dette er IKKE mange mil.

Kjørte mye av samme mønster med i3 94ah før den, og i3 120ah etter leaf40. i3 er ganske trist på motorvei, men selv den var bedre enn leafen. Helt seriøst styr unna å kjøpe brukt, leaf 40 innfrir ikke på noen måte på rekkevidde, så har du mangel på justering av ratt, dårlige stoler, elendig app og oppfølgning av nissan... for å ikke nevne rapidgate!!! rocka 2x KW mye.

Per nov 2019 får man MYE annet spennende.

nye Zoe, og e-up hadde stått høyere på lista, evnt bare "gammel" i3 94ah.

Nissan leaf var tidlig ute, viste vei, var bra, men leaf40 og 60 er bare... trist.

1000kwh

Lusekjøring er 110, vanlig kjøring er 180?  :laugh:

Jaja, du får mene hva du vil, men at i3 og Zoe er bedre biler sliter jeg litt med. Leafen er jo en spesielt stille bil, har plass og masse utstyr.

Synes ikke forbruket var avskrekkende. Bedre enn en TMS 75D.

erikoe

Er 62 kW Leaf like ille på forbruk som 40 kW når man passerer 90 km/h ?
Har sel 40 kW, pent forbruk under 90 km/h, men passerer man 90 km/h faller rekevvidden som en stein.

hemi

Hhusk at leaf 40 også har betydelig feilvisning, mer enn noen annen moderne bil jeg har hatt iaf, ref speedo vs GPS.

Joltus

#475
Min viser 3kmt feil i 100 med sommerdekk, 7 med vinterdekk. På sommerdekk akkurat likt som ALLE andre biler eg har hatt.

Mondeoen har eg ikke testet hva som skjer om eg setter på mindre felger enn på ene settet. Men kan ikke fatte at speedometeret gjør noe med det. Så man vil jo få feilvisning da....
Det som er rart er at det virker som at 17 er et utgangspunkt på leaf som ikke gjøres noe med om man bestiller med to 16 toms sett....

Snittfarten på kjørecomputer viser uansett en hastighet uten denne feilvisning en. Gps regner eg med. Dette ser man om man legger seg i 90 på motorvei og resette kjørecomputer i fart. Da legger den seg nøyaktig på kmt med feilvisningen eg har målt...

Jossemosse

Kjørte nylig til Drammen-Oslo Lufthavn, og det gikk akkurat. Kom hjem med 5% kapasitet etter Leafspy, dvs at bilen hadde vist - - siden Liertoppen!
Bilen holdt da pinlig nøyaktig 20mil. 20 grader i kupé, ca 3 gr ute til, 6gr ute retur. Prøvde å holde mest mulig 100 km/h på strekningen. Alene i bilen, men med ca 25kg bagasje
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

hemi

og du holdt 100 på speedo eller gps? 100 på speedo er litt mer 94 på gps.

tenk om den holdt de 378 den skulle! :D

Jossemosse

100 på speedometer, så ja, mest sannsynlig litt over 90
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

amstray

Synes rekkevidden på Leaf 40 er mer enn brukbar, så lenge man holder seg unna motorveier. Kjørte min fra Oslo til Nordkapp og tilbake uten stress. Langt verre da jeg kjørte den på autobahn til Amsterdam... Rapidgate all the way!
2024: VW ID4
2020: Tesla Modell 3 SR+ - solgt
2018: Nissan Leaf  40kw - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA