Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

hemi

snittfart 48... og litt over 20 mil range? :o

Joltus

Ja man skal ikke stå lenge i ro før snittfarten faller hemi......

To ferjer her. Tipper han har hatt bilen på.

Joggamann

Hei,

Ja, hadde bilen på til Jørpeland, som er ca 15 min og deler av strekket over til Stavanger igjen fra tau. Så snitt fart og kjøretid lyver litt.

Vil nok tro jeg kunne kjørt 25 mil, da hadde den nok vært rimelig tom  :+1:

in

Sitat fra: Bjoris på fredag 09. februar 2018, klokken 10:22
Teslaene fungerer mye bedre i kulden mtp rekkevidden siden batteritemp justeres med oppvarming, det har ikke Nissan kostet på seg

Tesla har kapasitetsproblem, jeg var en av dem som hadde bilen min på Kokstad i 2 mnd, laderen røyk. Nå er bilen solgt og vi snobber ned til Leaf en stund:) MYE penger spart i det minste, men er fortsatt Telsa fan, fantastiske biler...
Teslaer fantastiske biler??? Teslaer har ikke varmepumpe --- hvorfor har ikke disse luksusbilene kostet på seg det? De har et enormt forbruk når de sammenlignes med ande el-biler.
Nissan LEAF 2018

Øyvind.h

Sitat fra: in på fredag 01. mars 2019, klokken 10:19
De har et enormt forbruk når de sammenlignes med ande el-biler.
Vis gjerne den testen som konkluderer med at Model 3 har enormt forbruk sammenlignet med eksempelvis Nissan Leaf på langtur. Les evt elbil.no sin samletest på vinter med Leaf.

Tips: E-Tron har varmepumpe. Allikevel har den høyere forbruk enn den langt større Model X :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

thomasski

Bruker bilen mer strøm i B-modus? Hvor mye mer bruker den med e-pedal aktivert?

MrOtto

Bilen bruker ikke mer strøm i B eller e-pedalmodus. Energiregnskapet blir bedre med regen enn trilling nedover f.eks, fordi du taper energi ved høyere hastighet enn du bevarer energien pga. økende luftmotstand. Så konstant hastighet med cruise control er optimalt ved kjøring nedover. Problemet med regen kontra seiling er at du kan ende opp med dårlig styring av wattpedalen at du retarderer for mye og må bruke wattpedalen igjen, men kontrollert styring av wattpedalen, jevn retardasjon, vil du regenere helt opp til punktet du skal seile, f.eks igjennom en sving. Jeg har kjørt 26000 km nesten alltid med e-pedal.(den har f.eks ingen funksjon om du kjører med cruise control) Det er veldig få ganger den kutter regen og bruker bremsene i stedet. Ellers gir e-pedal mer regen for samme wattpedalposisjon enn kun med f.eks B. Fordelen en elbil har er å omgjøre kinetisk energi til elektroner i batteriet ditt. Jeg planlegger fremover og ender nesten alltid opp med å starte regen på riktig tidspunkt så jeg ikke ender opp med å bruke bremseskivene eller å starte regen for tidlig så man må bruke wattpedalen for å komme frem til svingen/stopplyset. Det er en treningssak som alle bør kunne bli vant med.

MrOtto

To sykler på taket øker forbruket nærmere 15% i sommertemperaturer, på strekningen med stort sett 70 og 80 km/t. Har kjørt fire turer, ca. 900 km. Akkurat hvor mye økning er vanskelig å anslå da bilen kan ha forbruk som varierer 25% i følge Leafspy fra dag til dag, på samme strekning, med samme kjørestil.

geear

Kjørte Leaf 2 40kWh (lånebil) fra Sandnes til Setesdal i helga. Startet fulladet og med 290 km eller så på telleren. Kjørte som jeg alltid gjør, som med fossilbil. 87-90ish på nåla i 80-en, som er ganske normalt for trafikken oppover Hunnedalen. 1-2 forbikjøringer. Ved Sinnes i Sirdal, 550 moh (?) etter noe sånt som ni mil hadde den 50% igjen, og stigning til 1050 meter de neste seks mil, og med det vanvittige forbruket våget jeg ikke annet enn å lade litt. Kjørte avgårde med 80%, og kom frem i Setesdal med 54%, så det var tydelig at den likte mye bedre den lavere farten siste seks mil (svært svingete) og mye regen. Brukte allikevel altså 76% på 15 mil, og hadde ikke klart 20 mil engang fra 100-0%, med 205/55-16", 20 grader og bil som hadde gått 2000km. Den brukte nesten likt som Model X med 275-lefser på 20" felger! Kjørte med e-pedal og ikke i eco, hadde aldri trodd det var noe å tenke på engang på 15 mil...

Den øker heller ikke kilometer eller prosent med regen, i motsetning til alle andre elbiler jeg har prøvd?

Tiger123

#444
Stemmer med min erfaring dette gr. Jeg pendla med den litt under ett år. Ca 18 mil rekkevidde på sommeren, 13-15 på vinteren.. Jeg kjørte mye motorvei. Prøvde å måle i fjor sommer, og på en dag med 30 grader, som det var mange av i fjor, så fikk jeg ut 27 mil, og da hadde jeg igjen 1 eller 2%. Kjørte kun landevei.

En del Leaf går i Oslo som Taxier. Må jo være mye mer slitsom å kjøre enn X, som det begynner å bli mange (Taxier) av.

ThomasEL

Kjørte Stavanger-Kristiansand 25 mil forrige helg. Fem personer i bilen pluss stufullt med bagasje. Gikk problemfritt uten lading det.
Men selvsagt ikke like mange høydemeter opp og ned der.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

geear

I helgekøen på e39 er vel snittet noe sånt som 65km/t, og med fordel av dragsuget fra bilen foran, neppe særlig med forbikjøringer heller med full bil, da kan jeg nok tro på det, men har lite tro på at det hadde gått med lett inspirert og effektiv fossilkjøring, type +10 +/- pi og noen forbikjøringer..

Noe av det som har imponert mest med e-Niro er at den er veldig realistisk på rekkevidden, mens både e-Golf, og tydeligvis også Leaf, for meg er helt på tur. Tesla klarer det heller ikke, om enn bedre enn de to sistnevnte. Skjønner at mye handler om kjørestil, men jeg gidder ikke gi opp å KJØRE bil selv om jeg skal ha elbil. Med unntak av at venstre a-stolpe er i veien for å se veibanen i mange av svingene over brokke-suleskar, så kjører jo Leafen greit, så det var ikke der det stoppet.

Ellers må jeg innrømme at jeg er glad det er madammen som kjører Leafen i det daglige, for jeg blir klin kokos av alle plinge og dingelydene. Selv når en åpner førerdøra kommer den opp med WARNING! Og en animasjon som viser at førerdøra er åpen, i displayet, som om jeg skulle klare å sette meg inn i bilen uten å åpne døra...  :P

steffeo

Sitat fra: in på fredag 01. mars 2019, klokken 10:19
Sitat fra: Bjoris på fredag 09. februar 2018, klokken 10:22
Teslaene fungerer mye bedre i kulden mtp rekkevidden siden batteritemp justeres med oppvarming, det har ikke Nissan kostet på seg

Tesla har kapasitetsproblem, jeg var en av dem som hadde bilen min på Kokstad i 2 mnd, laderen røyk. Nå er bilen solgt og vi snobber ned til Leaf en stund:) MYE penger spart i det minste, men er fortsatt Telsa fan, fantastiske biler...
Teslaer fantastiske biler??? Teslaer har ikke varmepumpe --- hvorfor har ikke disse luksusbilene kostet på seg det? De har et enormt forbruk når de sammenlignes med ande el-biler.

Når det er kaldt nærmer forbruket til leaf'en seg Model X. Nuff said.

EV-FTW

Ny test av TeslaBjørn.

På ny rapidgater Leaf.

Det er idiotisk at den bilen ikke leveres med aktiv kjøling av batteriet, og CCS!

https://youtu.be/Ps8hwnxzk4c
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Cowboystrekk

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. mars 2019, klokken 10:26
Sitat fra: in på fredag 01. mars 2019, klokken 10:19
De har et enormt forbruk når de sammenlignes med ande el-biler.
Vis gjerne den testen som konkluderer med at Model 3 har enormt forbruk sammenlignet med eksempelvis Nissan Leaf på langtur. Les evt elbil.no sin samletest på vinter med Leaf.

Tips: E-Tron har varmepumpe. Allikevel har den høyere forbruk enn den langt større Model X :)
Etron er tyngre enn Model X og har ineffektive motorer. Jeg har kjørt mye Model S, litt X og 3 samt mye med Leaf med og uten varmepumpe og Kia Soul\Kona. Spørsmålet er hva merforbruk klimaanlegget gir. Merforbruket i Tesla med 18C i kupe (jeg liker å ha det ganske kjølig) er typisk 2-3kW i 0 til -5C. I Leaf uten varmepumpe er det og ca 2-3kW, i Leaf 2013 med VP legger forbruket seg på ca 1kW etter noen minutter på ca 3kW, altså betydelig lavere. Soul\Kona er enda bedre og forbruket her ligger i snitt på 0,8kW i -5C på 18C klima. For de som ikke ser nytten av varmepumpe se testen Teslabjørn la ut mellom Kia Soul og Model 3, i snitt brukte Kia Soul 0,5kW vs 1,5kW på Model 3. Testa f.eks Kia Soul 10 mil i 75km\t i snitt i 0 til -5C mot min Model S. Begge kjørt i samme temp med og uten klima på. Uten klima endte Soul på 1.55, Model S på 1.6, med klima på endte Soul på 1.63 mens Model S endte på 1.85, merforbruk 5% vs 15%.

Tesla har svært effektive biler med tanke på aerodynamikk, motorer (spesielt siste gen S og X samt 3 med permamagnet), men klimaanlegget er Achilleshælen, det er ikke effektivt sammenligna med konkurrentene.

En må og se på temperatur, spesielt mellom 10C og ned til -5C er varmepumpe svært energisparende vs "hårføner" som Tesla bruker. Enkelte biler som BMW i3 har en dårlig implementering, men Nissan, VW og Kia\Hyndai har mestra VP bra i sine. Et problem hva Tesla angår er at man bruker AC til kjørevæska og en VP er enkelt fortalt en AC i revers, noe som gjør systemet med batterikjøling\varming og samtidig kupekjøling\varming litt kompleks, men Jaguar og Audi har løst dette greit. Med Nissan er det enklere da de ikke har væskekjøling av batteri så hele VP-systemet blir mye enklere enn i biler med væskekjølte batteri.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA