Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

Joltus

#420
Min var ikke ferdigladet i går.

Skal se i kveld før hun drar.

Lader fullt ganske ofte. Gidder ikke holde på å tulle med det.

ThomasEL

#421
Da har jeg endelig fått prøvd Leafen opp Setesdalen, til Hovden. 200km med 850 høydemeter.
Jeg må egentlig si meg fornøyd med forbruket, temperatur, høydemeter og føreforhold tatt i betraktning.

Noen nøkkeltall:
Avstand: 200km
Høydemeter: 850
Temperatur: Fra -2 og ned til -16
Snittfart: 67km/t
Føre: Tørr asfalt ca 100km, deretter vekslende is- og snøføre
Forvarmet kupé

Energi brukt: 467GIDS = 36,2kWt
Snittforbruk: 36,2kWt/20mil = 1,8kWt/mil
Snittforbruk i display: 1,79kWt/mil

Jeg ladet 13 minutter underveis da ungene ville ha en stopp på Rysstad. Det hadde akkurat gått å komme frem uten lading. Jeg startet med 483 GIDS, fylte på 98GIDS på ladepausen, og kom frem med 114GIDS. Uten lading skulle jeg da kommet frem med 16 GIDS = 1,2kWt.

Syns bilen bestod «testen» for vårt bruk. 200km med 850 høydemeter, en del kuldegrader og delvis snø- og isføre, syns jeg er rimelig bra!  En rask ladepause i forbindelse med kaffepåfyll vinterstid er innafor, og noe jeg har kalkulert med hele tiden.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joggamann

Dette var imponerende tall, godt å få noen beroligende innlegg her nå som jeg skal kjøpe ny leaf.

Hvor mange var det i bilen sa du? Og hva stod av på?

ThomasEL

Sitat fra: Joggamann på fredag 14. desember 2018, klokken 21:56
Dette var imponerende tall, godt å få noen beroligende innlegg her nå som jeg skal kjøpe ny leaf.

Hvor mange var det i bilen sa du? Og hva stod av på?
Tre personer, noe bagasje. Varmeapparat på ca 20 grader
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joltus

De to siste gangene har den ligget på 485gids ladet.

Joggamann

Sitat fra: ThomasEL på fredag 14. desember 2018, klokken 22:11
Sitat fra: Joggamann på fredag 14. desember 2018, klokken 21:56
Dette var imponerende tall, godt å få noen beroligende innlegg her nå som jeg skal kjøpe ny leaf.

Hvor mange var det i bilen sa du? Og hva stod av på?
Tre personer, noe bagasje. Varmeapparat på ca 20 grader

Pent!

roger1111

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 12. desember 2018, klokken 08:59
Ser at Joltus bil lader til 487 GIDS og 98,6% SOC....

Jeg blir ikke helt klok på hva som bestemmer hvor høyt bilen lader på 2018-modellen. På 2015 modellen var det en direkte sammenheng med SOH og hvor mange GIDS den ville lade. Hadde man 100% SOH, ja så fikk man 280 GIDS (som var maks på 24kWt-batteriet)
Kan ikke dette være avhengig av spenningen på enkeltceller? Det er jo små forskjeller på spenningen mellom cellene, og for ikke å skade de som har høyest spenning stopper ladingen før batteriet er "fullt".

Joggamann

Tur fra Sandnes til Flekkefjord:

- 0 til -1 grader i luften
- Delvis snø og slaps eller våte veier
- 2.8 Bar i alle dekk
- Propilot og varme på 23 med viftehastighet 2
- Bilen er kjørt ca 30 mil så trenger nok litt innkjøring

Joggamann

Da var første langtur fra Sandnes - Flekkefjord - Kristiansand utført!

Samme forhold som i posten min over. Sakteladet hos en kunde i Flekkefjord ca 1 time og gikk fra 45% til 70%, ankom KRS med ca 16% i rest.

Må si jeg var veldig skeptisk før jeg tok ut bilen om jeg hadde gjort et feil valg - Det kan jeg mer eller mindre avkrefte nå etter å ha lest her på forumet samt kjørt den selv. Største feilen en kan gjøre er å lese tester i diverse blad/nettaviser om Leaf - Da blir nok mange avskremt selv om det er norges mest solgte bil.
Tror vi alle kan lære disse journalistene noe om kjøring  :police:

Bilen er definitivt en oppgradering fra vår eksisterende 2011 modell Leaf, samt 03 modell Vectra. Må si meg meget fornøyd så langt med bilen og hvordan den oppleves. Sist jeg var i KRS hadde jeg Vectraen, da kjente jeg fort ved ankomst at jeg er veldig ør og trøtt av støy fra bilen samt mer 'sliten' av den konstante giringen og oppmerksomheten en må ha på veien. Ved ankomst nå er jeg mye mer pigg og mer avslappet enn før, kjennes deilig  8)

Har kalkulert inn en lading ved vinterstid slik som nå til KRS, og det er helt innafor med mitt bruk.

I morgen bærer det avgårde på flere kundemøter så spennende å se med mindre langkjøring og flere stopp hvordan det påvirker forbruket.

Så totalt sett er jeg meeeeget fornøyd med min Leaf :)


Joggamann

Bombarderer denne tråden igjen med litt kjøredata fra dagens kjøretur:

- Fulladet bil og forvarmet 15 min med kabel satt til 25c
- 2 Personer i bilen
- Rundt 3 minus grader og mye snø i veibanen
- Kjørte med Heat, 21c og viftenivå 1 på 80% av turen (resten uten) samt vekselvis varme i ratt og seter

Nå finner jeg ikke høydemeter i google maps (tips?), men turen har gått fra KRS sentrum til Grimstad, retur KRS på 2 møter og tur/retur Birkeland. Her er det gode bakker og tuneller, så føler jeg har fått testet bilen en god del.
Med disse tallene kunne jeg klart 20 mil uten å vært helt fanatisk på slutten tenker jeg  :police:


EV-FTW

#430
Det viser ikke farten du har kjørt i. KRS - Grimstad er 100 sone. Kjørte du begge veier med autopilot? Hva satt du farten på? GPS fart, ikke speedometer, da det viser en god del feil.

Regner med du ikke ladet når du var på møtene?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joggamann

Sitat fra: Øystein K på onsdag 23. januar 2019, klokken 00:55
Det viser ikke farten dubhar kjørt i. KRS - Grimstad er 100 sone. Kjørte du begge veier med autopilot? Hva satt du farten på? GPS fart, ikke speedomete, da det viser en god del feil.

Regner med du ikke ladet når du var på møtene?

Beklager!
Lå i 85 på speedometer, så 77 ish på gps? Propilot hele veien uten noe lading.

MrOtto

Vi kjørte to i bilen med bagasje og en skibag på taket. Det var -7 til -9 lett snøvær, men ganske tørr og stort sett ingen saltsnø på veien på RV4 fra Oslo mot Gjøvik og Lillehammer. Vi startet med 100% og 465 Gids. Batteritemp 11 grader fra garasjen. Varmeapparat stod på laveste mulige innstilling, 16 grader og vifte på 1 og det brukte stort sett 950-1000W opp mot 1100 i -9 og 85 km/t. Selvfølgelig B og Eco. Lå fem km/t over fartsgrensen på cruise, men aldri høyere enn 95 km/t. 420 Gids er praktisk rekkevidde og det ga ca. 195 km rekkevidde. Vi hadde brukt mer enn 210 Gids etter 100 km actual distanse, men da er de fleste høydemeter tilbakelagt. Computer viser ca. 2,7% for lang distanse og beregner for lavt forbruk. 420 Gids er praktisk rekkevidde for å kjøre ned mot 45 Gids med bare streker i displayet er ikke moro. Da har man svært liten margin.

JonasMF

Har nylig fått meg bilen. Så har ikke så mye praktisk eraring med den enda.
Legger ved bilde det jeg har notert ned.

Joggamann

Hei,

Da var det dags for langtur ifb jobb, legger ved litt info og bilder under:

Startet hjemmefra med 100% og forvarmet i 20 min på 21 grader i kupetemp.
Har følgt fartsgrensen + 10km ekstra for å kompensere for en del misvisning per speedometer.
Været var tørft og fine veier, startet med 2 grader og opp i 7 grader og sol - Litt vind.

Turen gikk fra Sandnes, Jørpeland, Tau, sørskår, retur Jørpeland, retur tau og ferje over til Stavanger. Videre til Finnøy og retur Sandnes. Sistnevnte strekke har 3 ganske heftige undersjøiske tunneler som suger en god del strøm.

Alt i alt, meget fornøyd, trodde jeg måtte lade 5-10 min for å være sikker, men leafspy er gull å ha :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA