Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

jman76

Sitat fra: Joltus på onsdag 28. november 2018, klokken 09:03
Bimmelim eller bommelom?

Kan si så mye at man får utnyttet kaffeavtalen så til de grader som elbilist ;)

Pew

Jeg er jo rimelig fersk på elbil, men lurer på om det er naturlig at ved bruk av varmeapparat så forsvinner så mye som 20% rekkevidde? Har f.eks. 266 km ved 100% og 220 km når jeg setter på varme. Er det slik på alle elbiler eller er Leaf dårligere enn andre på dette?

Joltus

Pleier å miste knappe 10km på gom når eg slår på klimaanlegget.

leafnor

Sitat fra: Pew på torsdag 29. november 2018, klokken 13:19
Jeg er jo rimelig fersk på elbil, men lurer på om det er naturlig at ved bruk av varmeapparat så forsvinner så mye som 20% rekkevidde? Har f.eks. 266 km ved 100% og 220 km når jeg setter på varme. Er det slik på alle elbiler eller er Leaf dårligere enn andre på dette?
Ja, dog kommer det en del ut på hvor varmt du vil ha det og hvor kaldt det er.
Når bilen prøver å vise hvor langt den kommer med varme på så har den ikke annen informasjon om effekt til varme enn hva som var omkring gjennomsnitt på siste kjøretur. Og er det så at en har korte turer som krever høy effekt for å få opp varme, så ser det kanskje værre ut enn i realiteten.
I ditt eksempel så er det 17% som går til varme. Hr du 36kWh i batteriet, så er det omlag 6 kWh da som beregnes som forbruk for å kjøre 220 km. Og med snitt 70 km/t er det 3 timer kjøring.
Dvs, 6/2= 2 kW til varme. Det kan du godt klare å bruke.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

sylwester

#394
Sitat fra: Joltus på torsdag 29. november 2018, klokken 20:48
Pleier å miste knappe 10km på gom når eg slår på klimaanlegget.
Komiske Ali finner på tall. Den er dårligere enn LeafSpy til å gjette gjenværende km og at den sier 200km uten og 190km med hjelper jo ikke når du har 50km igjen etter 100km.

Når det er sagt så syns kona bilen er topp siden hun aldri trenger å bekymre seg for rekkevidden på de turene hun gjør. Hun kjører aldri over 10 mil og kan finne på å forvarme bilen 3 ganger om dagen. På langtur har jeg planlagt på samme måte som medium lange turer med 24kWh.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Joltus

Nei selvsagt ikke Sylvester......

Men når eg er på lengre tur driter eg i gom i starten. Etterhvert blir gom ganske så korrekt og eg har tilgode å ikke kunne stole på den med mindre turen plutselig endrer karakter (les lang oppoverbakke på slutten, eller motorvei osv) og da slår den fortsatt bare av en ti femten km på det nokså relevante tallet. Eller mer korrekt, den legger til km når eg slår av klimaanlegget for å sjekke.kjører nå aldri uten det.

Men endring i kjøreprofil tar vel ikke så veldig mange andre goms hensyn til heller? Er vel noen som tar i bruk kart etc hvis man legger inn destinasjon? Men sånn utenom det er det jo ikke enkelt for bilen å vite om man plutselig endrer kjørekarakter.....

MrOtto

InsideEVs: We Test 6 Electric Cars To Find Out Which Goes Furthest Per Charge.
https://insideevs.com/electric-car-ev-range-test-rela-world/

211km med mye kjøring i lavere hastigheter og de sier de kjører bilene til de stopper. Overraskende kort sammenliknet med min erfaring. Kona gikk mer enn dobbelt så langt, 435 km. 211 km ville jeg kanskje trodd hvis de kjørte bilen til den ba om lading, f.eks når man mister all info om rekkevidde og batteristatus der Leaf gir altfor kort praktisk rekkevidde en virkelig rekkevidde, for folk flest. 211 km kan jeg kjøre i 70-80 km/t i minus 5 med varmepumpe på 16 grader.

hemi

Stemmer ganske bra med det jeg har fått, 211 fikk jeg kun om jeg kjørte ganske moderat, opptil 23 om farten var veldig lav og jeg ikke hadde varme, dårligste jeg fikk TR ett sted var vel 14 mil, men da hadde jeg dårlig tid og det gikk relativt radig

ebecker

Sitat fra: MrOtto på mandag 03. desember 2018, klokken 08:24
InsideEVs: We Test 6 Electric Cars To Find Out Which Goes Furthest Per Charge.
https://insideevs.com/electric-car-ev-range-test-rela-world/

Som vanlig er det en svært mangelfull test og tall som ikke henger på greip. Med det forbruket de oppnådde skulle Leaf gått ca.19 mil, Kona 48mil og I-Pace ca. 35

Nissan Leaf 211km ved 18.9kWh/100km i forbruk tilsier at de får ut 40kWh av batteriet.
Hyundai Kona 435km ved 13.1kWh/100km tilsier at de får ut bare 57kWh av batteriet
Jaguar I-Pace 315Km ved 23.91kWh/100km gir batteri på 75kWh

hemi

leaf har ganske stor buffer forbi 0, og de kjørte vel til stopp?

Joltus

Ja men leaf 40kwh har ikke 40kwh tilgjengelig selv til stopp......

MrOtto

#401
Viktig med at plasten er ekstra fin? Jeg synes den er helt ok. E-golf er en liten bil og passer bare for enkelte. Den koster 70k kr mer enn Leaf om man bare vil ha en bil, dvs at den har 5 seter, samme batteripakke osv. Ioniq er også en liten bil der 4-5 passasjerer får det trangt.
Leaf er støysvak, har god plass og kjører svinger plantet og selv med mer utstyr enn E-golf, endel billigere. Nesten 100l større bagasjerom enn begge . Ioniq er ikke engang godkjent for taklast, enda snevrere bruksområde. Fail for det norske markedet, de bør gjøre lekser.

tuono

#402
Ja...forbrukseffektivitet, ladehastighet, salgstallene, bruktpris, populariteten som drosje og ventelistene for Ioniq tyder på "fail" for det norske markedet...

Golf: Ja...se på salgshistorikk og popularitet. "Bare for enkelte"...?

Står ikke kvaliteten på Leaf godt nok på egen grunn, eller må du fundamentere den oppå andre modeller?

hemi

Kvaliteten på selve bilen er rett og slett bra, 2018 modellene har stortsett vært feilfrie.

Mangel på lukseriøse matrialer er ikke noe man kan si er feil, er jo en grunn til at den koster vesentlig mindre enn andre.

Det er innprogrammerte/konstruerte ting rundt som er mer tvilsomme, manglende AC i auto modus, manglende Thermal styring på batteri, wtf ikke justerbart ratt i praksis, seter du ikke får langt nok bak osv osv. Men det som er der, mesteparten av det som er der, virker som de har planlagt (unntak app), om det er optimalt og bra? nei.

Vil vi på sikt, kanskje mer i varmere land enn norge se mange 40KWH med batteriproblemer ala det man så på gen1 i usa? snurr konspirasjonsteori.

tuono

Dømt ut i fra antallet 1ste generasjon man ser rulle på veiene, og antall kilometer enkelte av dem etterhvert har under (sikkerhets) beltet, så er det ingen tvil om at dette er Datsun. Bare med den forskjellen at imens stamfaren var uslitelig teknisk, så smuldra selve bilen bort i rust. Virker ikke som det heller har vært en sak med Leaf?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA