Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

thomasski

Men hvor mye reserve er det egentlig? Slikt burde vært lett tilgjengelig info, mener de ellers at alle kjøpere av Leaf skal behandles som uvitende barn?

leafnor

Sitat fra: thomasski på tirsdag 03. april 2018, klokken 15:32
Men hvor mye reserve er det egentlig? Slikt burde vært lett tilgjengelig info, mener de ellers at alle kjøpere av Leaf skal behandles som uvitende barn?
Ut fra ulike "kilder" (YouTube + blogger etc) virker det å være sånn omtrent 3,5 kWh ved 0%. Alt etter kjøreforhold er det da 15-25km.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Bondeknøl

Sitat fra: thomasski på tirsdag 03. april 2018, klokken 15:32
Men hvor mye reserve er det egentlig? Slikt burde vært lett tilgjengelig info, mener de ellers at alle kjøpere av Leaf skal behandles som uvitende barn?
Men hvordan ville det væry hvis det stod endel Leafer etter veiene tomme for strøm? Dårlig reklame og sure sjåfører. Selvfølgelig legger bilprodusentene opp til at vi ikke skal gå tomme og legger da opp en buffer i bånn.

OAndersen

Rekkevidde er en relativ ting med mange variabler. Men har nå hatt tre Leaf'er, den første Euro-leaf med 24Kw, 30Kw og nå den nye LE. Bor nord i Oslo og har hytte på Vegglifjell i Numedal. Alle tre bilene har nå vært på "hyttetur" - en strekning som i utgangspunktet kun er snaue 17 mil, hvorav de siste 10 km er kraftig stigning fra bygda opp på fjellet.

Med Euro leaf'en var den turen absolutt gjenstand for rekkeviddeangst. Ikke minst fordi den siste hurtigladeren var på Kongsberg. Normalt sett endte vi på ett sted rundt 15-18% igjen på batteriet når vi kom til Kongsberg. Der måtte det hurtiglades så mye som mulig for å ha mulighet å komme frem, helst 95% eller mer. Var det kaldt, kunne vi glemme det, samtidig som vi måtte kjøre veldig pent fra Kongsberg og opp, helst 10km under fartsgrensa. En gang måtte vi stoppe på vertshuset i bygda, strekke en kabel gjennom ett vindu å låne strøm mens vi spiste middag - for i det hele tatt komme opp. Flere ganger har vi hatt to streker -- på batteriet siste kilometeren og hjertet i halsen. Hjem måtte vi stoppe og lade ved Hokksund og nesten til 95% der også for å rekke hjem.

Med 30Kw versjonen ble det bedre. Vi kom til Kongsberg, stort sett med 25-30% igjen. Men måtte fortsatt lade godt på Kongsberg og var fremdeles litt forsiktige oppover dalen. Men sum var at vi generelt følte oss sikrere. Så kom det hurtiglader på Kiwi på Lampeland, som hjalp betraktelig på tryggheten. Hjemover stoppet vi fortsatt ved veikroa utenfor Hokksund og ladet. Riktignok med mer strøm igjen enn på 24KW'en men vi måtte fremdeles lade til min 80% for å rekke hjem.

Nå har vi riktignok kun vært på èn tur med nye LE, men til gjengjeld med fullastet påskebil. Vi kjørte uten å tenke på fart og kjøreøkonomi. Vel vitende om at det nå også var kommet en hurtiglader på Veggli, valgte vi å ikke lade i Kongsberg - selv om vi stoppet for en handletur. Når vi kom til bygda, hadde vi 18-19% igjen. Mao en enorm forbedring fra tidligere. Litt usikre på hvor mye som evt gikk med de siste 10 km opp på fjellet, tok vi en ladestopp, ikke minst for å sikre at vi hadde nok strøm til å komme ned igjen - dersom noe uforesett skulle skje. Men jeg tror vi hadde kommet opp, selv uten ladestopp. Selv om det da kun hadde vært 5-8 % igjen. På retur kjørte vi uten ladestopp og kom hjem med ca 18% og med god margin - uten å føle at vi måtte holde igjen. Kort sagt en enorm forbedring fra de to foregående modellene!

For oss, er det rett og slett hva vi håpet på. Ser alt for mange henger seg opp i antall km uten å ha noen referanser. Her kunne jeg ha blitt skuffa over at vi "kun" får 170km ut av bilen og forventet minimum 200 - men på den annen side så er det kupert terreng og en del motorvei - og bilen parkerer fullstendig egenskapene til de to forrige bilene. Ikke bare på rekkevidde - men bilen er sterkt forbedret på alle områder! De irriterende dårlige vindusviskerne er byttet ut med fungerende viskere (wow), veldig god støydemping, aktivt bruk av kameraer og parkerings sensorer, flere tekniske forbedringer som løfter inntrykketmange hakk - selv om propilot bærer preg av å være første generasjon. Når en blir kjent med effektiv bruk av både e-pedal og propilot systemet og hvor det fungerer (og ikke) er ihvertfall jeg solgt. Veldig fornøyd så langt!

Amex

Rapport fra road trip Trondheim - Storlien - Byneset - Trondheim.

-Tørre forhold. Mellom en til seks grader.
-Kraftig stigning fra Meråker etter 8 mil, til Storlien 10 mil, som ligger 600 MOH

Start Trondheim, 100%.
Ved Meråker (8mil) 63%.
Storlien (10mil) 45%
Ladet opp til 88%
Meråker ca 84%
Trondheim ca 53%
Byneset
Trondheim 35%

Storlien - Byneset - Trondheim (145km). Start 88%, hjemme35%

Kunne da i prinsippet kjørt Trondheim - Storlien tur retur uten å lade. Dette er en distanse på 21 mil, med Storlien på 600 moh.

Total distanse på 250km, snittforbruk 1,45kwh 100km. Ganske fornøyd!
->Tesla M3 reservert 01.04-16

leafnor

For sammenligningens del, gjorde jeg nesten samme tur i 2012 Leaf i dag tidlig:

-Fuktig forhold, ikke regn. Mellom en til tre grader.

Jakobsli - Meråker  71km     1,75 kWh/mil
Meråker - Storlien  27km     2,41
Storlien - Meråker 27km     0,60
Meråker - Stjørdal 43km    1,37
Stjørdal - Jakobsli 29km     1,68

Samlet forbruk med varmeapparat, 1,69 kWt/mil.
Varmeapparat brukte 2,62 kWt, så netto forbruk på bilen 1,46 kWt/mil
Snittfart på aktiv kjøretid, 66 km/t
Total hurtigladetid 43 minutter, hvorav 11 minutter på Storlien.
Gjennomsnitt ladeeffekt 31,2 kW.

Batteriet startet på 3,6 grader, endte på 26,2 grader.
Hadde ikke nådd Storlien uten å lade i Meråker. Bilen lader til 44% av en ny 2018 40kWh Leaf.

Konklusjon: 6 år gammel 24kWt Leaf er til sammenligning med ny 40 kWt en lokal by-bil.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

e-Stig

Sitat fra: Amex på søndag 08. april 2018, klokken 00:25Total distanse på 250 km, snittforbruk 1,45kwh

Leser mye om prosenter og kilowattimer, men savner ofte opplysninger om tiden man har brukt fra A til B. Altså når man satte seg i bilen hjemme og hvilket tidspunkt man kom frem på. 25 mil kjører man vanligvis uten stopp på 3,5 timer med en fossilbil. Da er det interessant hvor mye ekstra tid man må regne med når man kjører elbil.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

tuono

Kommer jo an på ladeegenskapene til bilen......

Tomma

Ikke glem kø ved laderen eller feil på laderen! Tror jeg kan telle på en hånd de gangene det har gått helt smertefritt å bruke hurtiglader. Verste tilfellene mine har vært strandet uten strøm i -18 (grunnet defekt lader) eller 6 TIMER på 18 mil (grunnet laaang kø). Alle med småbarn. Så det var veldig gøy :P

Sorry for avsporingen!
Nissan Leaf 2014 Tekna

EV-FTW

Sitat fra: Tomma på torsdag 12. april 2018, klokken 10:07
Ikke glem kø ved laderen eller feil på laderen! Tror jeg kan telle på en hånd de gangene det har gått helt smertefritt å bruke hurtiglader. Verste tilfellene mine har vært strandet uten strøm i -18 (grunnet defekt lader) eller 6 TIMER på 18 mil (grunnet laaang kø). Alle med småbarn. Så det var veldig gøy :P

Sorry for avsporingen!

Hmmm.
Uheldig du.

Jeg lader vel på hurtigladere I gjennomsnitt kanskje 2 ganger i mnd. Har gjort dette i 2,5 år nå. Kan telle på en hånd de gangene det har vært feil på lader, og to hender de gangene det har vært kø.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

hsa77

Sitat fra: thomasski på tirsdag 27. mars 2018, klokken 13:26
En ting er irritasjon fra andre, men å ligge særlig under 100 på motorveien kan vel rett og slett skape farlige situasjoner?


På 2-feltsveg bør man følge trafikken og unngå å lage kø, men på 4-feltsveg er det da ingen problemer for de som har det travelt å kjøre forbi. Trailere er sperret på 90, så det er bare å legge seg i høyrefeltet bak en trailer! Dersom du vil ligge i 90-100 må du til stadighet legge deg i venstrefil for å kjøre forbi trailere, da må du akselerere til 110+ for ikke  å hisse på deg dem som ligger i venstrefila hele tiden - slike forbikjøringer tar mye batteri!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Agmuns

Sitat fra: hsa77 på torsdag 12. april 2018, klokken 10:27
På 2-feltsveg bør man følge trafikken og unngå å lage kø, men på 4-feltsveg er det da ingen problemer for de som har det travelt å kjøre forbi. Trailere er sperret på 90, så det er bare å legge seg i høyrefeltet bak en trailer! Dersom du vil ligge i 90-100 må du til stadighet legge deg i venstrefil for å kjøre forbi trailere, da må du akselerere til 110+ for ikke  å hisse på deg dem som ligger i venstrefila hele tiden - slike forbikjøringer tar mye batteri!
Egentlig ikke. Du slipper jo gasspedalen igjen når du har kommet forbi, så den lille ekstra energien du bruker på å komme opp i hastighet får du nesten tilbake hvis du triller tilbake til hastigheten du lå i. Du triller tross alt et stykke før bilen har kommet ned fra 110 km/t til 90 km/t. Regnskapet går ikke i null, men så lenge ikke all kjøring består av den type forbikjøring, så er ikke det merkbart i særlig grad på forbruket.

Det er et større problem at 90 km/t i en Leaf er så sakte at lastebilene kjører forbi deg. Lastebilene går i 90-92 km/t og har et mye mer presist speedometer enn en Leaf. Til sammenligning: i går lå jeg i 110 km/t på ACC og ble forbikjørt av en Leaf i 130 km/t (på speedometeret som er veldig synlig fra utsiden). Det var så vidt det gikk fortere enn min bil. Det var nesten av typen lastebil som kjører forbi en annen lastebil på motorveien.

elhansen

Leafen jeg har,har 8-9%misvisning. Dvs 100 på speedometer var 92 km/t på GPS

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Joltus


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA