Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: Tellus på søndag 11. februar 2018, klokken 20:44
«Not Needed in Norway» med fører jo riktighet. Ville ikke vært veldig bekymret om også 60kWh modellen manglet kjøling. Oppvarming (utover nødoppvarming) håper jeg i hvert fall Nissan kommer med.

Vel, det er ikke helt riktig. Leaf30 går på rødt om du kjørere hele dagen, been there done that. Teslabjørn har gjort det samme og sikkert mange andre har erfart at batteriet blir veldig varmt ved gjenntatte hurtigladinger. Nå tar det ikke skade av dette, det er over lang tid som har vært problemet.

Men spørsmålet blir om den nå også over lang tid tåler mye varme slik Nissan påstår.

Leaf60 får garantert kjøling, ingen tåler 150 kw ladefart uten kjøling...

mizzle


Beckern

Sitat fra: bjoris på søndag 11. februar 2018, klokken 20:58

Men spørsmålet blir om den nå også over lang tid tåler mye varme slik Nissan påstår.
Noe av det største problemet i varme strøk er vel at bilen fort blir stående på glohet alsfalt i timer. Man starter da med batteri som er over grensen.
Sitat
Leaf60 får garantert kjøling, ingen tåler 150 kw ladefart uten kjøling...

Er det oppleset og vedtatt. Jeg har hørt 100 og jeg har hørt at nissan ikke sier noe.

ProsjektX

Sitat
Sitat
Leaf60 får garantert kjøling, ingen tåler 150 kw ladefart uten kjøling...

Er det oppleset og vedtatt. Jeg har hørt 100 og jeg har hørt at nissan ikke sier noe.
Hva hjelper det med 100kW eller 150kW ladefart, når det mest sannsynlig ikke er noen ladestasjoner for Chademo som støtter dette...? Alle de 3 store konsortiene som bygger ut for stor ladefart støtter bare CCS.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Beckern

Sitat fra: ProsjektX på mandag 12. februar 2018, klokken 11:38
Sitat
Sitat
Leaf60 får garantert kjøling, ingen tåler 150 kw ladefart uten kjøling...

Er det oppleset og vedtatt. Jeg har hørt 100 og jeg har hørt at nissan ikke sier noe.
Hva hjelper det med 100kW eller 150kW ladefart, når det mest sannsynlig ikke er noen ladestasjoner for Chademo som støtter dette...? Alle de 3 store konsortiene som bygger ut for stor ladefart støtter bare CCS.
Javel, jeg mener jeg hørte at det også var chademo med, men det er bare vage minner.
Desuten vet jo ikke hva slags kontakt den nye kommer med.

Dag_Erik

På tide å få denne tråden på rett kjøl.
Jeg har nå hatt min leaf i 3 dager, og så langt ser forbuket slik ut;
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Det har bare vært småkjøring rundt omkring i vestfold i helgen, lav snittfart,
temperaturen har ligget på et par minusgrader. Jeg vil si rekkevidden er ca.15 mil i disse forholdene.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

Amex

->Tesla M3 reservert 01.04-16

steffeo

Det er vel uten Lading imellom? Så kaldt batteri og oppvarming av kupeen mellom hver/flere av turene?

Dag_Erik

Sitat fra: steffeo på tirsdag 13. februar 2018, klokken 06:56
Det er vel uten Lading imellom? Så kaldt batteri og oppvarming av kupeen mellom hver/flere av turene?

Det er korrekt. Så forhåpentligvis er dette noe av det mindre man får.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

tomrh

Forbruk har noe med kjørestil å gjøre også. Dette er din første elbil, Dag_Erik?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

steffeo

Syns faktisk det hørtes ganske så bra ut :)

Dag_Erik

Sitat fra: tomrh på tirsdag 13. februar 2018, klokken 07:38
Forbruk har noe med kjørestil å gjøre også. Dette er din første elbil, Dag_Erik?

Det er også korrekt.
Jeg skal til Oslo til helgen. Så det blir en bra test for Tønsberg - Oslo på motorvei.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

steffeo

Kult! Hold gjerne fartsgrensene eller over og rapporter forbruk :)

Dag_Erik

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

Bjoris

Fikk du brukt 34 kWh uten å lade, det høres lovende ut, hvor mange % hadde du igjen da? Ett tips er at en bør ikke til daglig kjøre bilen helt ned til 0%. Greit å lade når du ser at neste kjøretur vil gjøre at den kommer under 20%

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA