Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

Jossemosse

Nå har NAF kjørt en ny rekkeviddetest, denne gangen på sommeren. Her påstår de faktisk å ha kjørt hele 305km før leafen viser 0% (og da altså har cirka 10% igjen) !! og dette med "normal" kjøring.
https://www.dinside.no/motor/alle-gar-lenger-enn-oppgitt/72572005

305 km tilsvarer et forbruk på ca 120 wh/km.

Dette er ikke i nærheten av min erfaring, på cirka 200km maks. Da riktignok med ganske normal hastighet som følger trafikken, men det burde jo også testen til NAF ha om det skal være en test for reell rekkevidde.

Noen andre som har et så lavt forbruk / god rekkevidde?
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

unik42

Har klart 12,9 en gang i normale forhold. Ellers ligger det på rundt 15-18 i dette fine været...
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Tiger123


Nå var det vel 30 varmegrader under testen. Det og egg under pedalen gjør noe med rekkevidden.

Jossemosse

Så lenge en ikke bruker varmeanlegget, så er det vel ikke noen stor fordel med 30 grader vs 20.. Mer AC
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

chriso89

jeg ligger stort sett på 13 -14 kwh  er det ok?

TJV

Sitat fra: chriso89 på onsdag 17. juni 2020, klokken 13:06
jeg ligger stort sett på 13 -14 kwh  er det ok?

Jeg også bruker det, rettere sagt vi ifølge appen hittil i varmen no i juni.
Bor på Vestlandet og gjennomsnittshastigheten er nok mye lavere enn folk som pendler på E18, så kanskje deler av forklaringen er der?
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

FroBe

Appen viser at i mai lå jeg på 157 kW/km, i juni 137 kW/km.
Pendler 80km om dagen, snittfart nærmere 80, undersjøiske tunneler og litt motorvei.
Bruker mye cruisekontroll og har ikke hatt behov for å kjøre økonomisk. Periodisk køkjøring.

I regnvær og med stappfull bil brukte vi 50% av batteriet på en 108 km lang tur til Haugesund.
Leaf Tekna 2019 40 kWh
Volvo XC70 2012 D5

TJV

Det lengste jeg har kjørt uten lading var noen måneder etter bilen var ny. Kjørte fra Kongeparken utenfor Stavanger til Kristiansand. Litt over 20 grader, følgte trafikken på tørre veier med fullastet bil. Startet med 100%, kjørte 209km og ankom Kristiansand med 25% på batteriet. Ac på hele veien. Føler bilen og rekkevidde svarer til forventningene vi hadde når vi kjøpte bilen.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

jman76

#533
Hadde en 4-5 milstur forrige helg med fire personer i bilen. Typisk trafikkert landevei i 80 km/t. Appen sier 1,2 kwh per mil. Uten motorvei er 1,2-1,3 fullt mulig i disse dager. Jeg er veldig fornøyd med rekkevidden etter å ha eid bilen i over to år. Merker i praksis ingen forskjell fra da den var ny. 

Pew

Sitat fra: Jossemosse på tirsdag 16. juni 2020, klokken 10:46
Dette er ikke i nærheten av min erfaring, på cirka 200km maks. Da riktignok med ganske normal hastighet som følger trafikken, men det burde jo også testen til NAF ha om det skal være en test for reell rekkevidde.

Noen andre som har et så lavt forbruk / god rekkevidde?

200 maks? Da lurer jeg på hva du mener med normal hastighet. Det er ikke vanskelig å få 27-28 mil med min, men 30 har jeg ikke klart enda.

Jossemosse

Gjennomsnittshastighet er jeg usikker på, men er store strekninger mellom 90-100,forsøker å ikke ligge over 100. Forbruket ligger for det meste på 140 wh/km.
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

4x4diesel

Hei, ny på forumet her og har foreløpig ikke el-bil. Skal muligens bytte jobb til høsten og ønsker deres mening om 62 kwt Leaf holder for meg. Det er 110 km hver vei. Stort sett 110 sone og jeg kjører normalt 120-130 (så kanskje 120 reell hastighet. ) ikke lademulighet på jobb. Klarer 62 kwt dette uten lading? Hele året? Og er det greit å lade opp igjen mellom øktene hjemme. Har greie kurser med 15/16 A på industrikontakt og 25 A 230 V 3-fas i garasjen. Å redusere hastigheten er selvfølgelig en mulighet, men bruker ca 10 min lenger per 10 km reduksjon i hastighet hver dag. Vurderer å beholde diesel bil, da denne sannsynligvis har et lavere verditap enn en nyere bil og veier opp for sparte penger i forbruk.

leafnor

Sitat fra: 4x4diesel på lørdag 18. juli 2020, klokken 12:02
Hei, ny på forumet her og har foreløpig ikke el-bil. Skal muligens bytte jobb til høsten og ønsker deres mening om 62 kwt Leaf holder for meg. Det er 110 km hver vei. Stort sett 110 sone og jeg kjører normalt 120-130 (så kanskje 120 reell hastighet. ) ikke lademulighet på jobb. Klarer 62 kwt dette uten lading? Hele året? Og er det greit å lade opp igjen mellom øktene hjemme. Har greie kurser med 15/16 A på industrikontakt og 25 A 230 V 3-fas i garasjen. Å redusere hastigheten er selvfølgelig en mulighet, men bruker ca 10 min lenger per 10 km reduksjon i hastighet hver dag. Vurderer å beholde diesel bil, da denne sannsynligvis har et lavere verditap enn en nyere bil og veier opp for sparte penger i forbruk.
Se denne, og gjør deg opp din konlusjon.
https://www.youtube.com/watch?v=0NUEvgI_VOA
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

automat

Legg inn ruta i abetterrouteplanner.com og juster på hastighet, vind-, nedbør- og føreforhold ned til det som er "worst case". 120 km/t gir høyt forbruk på elbiler. Man vinner mye ved å justere ned hastigheten de verste dagene. Om vinteren må man ha ekstra strøm til å varme opp bilen igjen før returreisen, typisk tilsvarende en mil eller to med rekkevidde. Og så må du vurdere hvor liten margin du er komfortabel med å komme hjem med om kvelden.

16A lading blir for snaut til å lade opp batteriet over natten, med så mye kjøring. Jeg ville gått for 32A ladestasjon.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

4x4diesel

Takk for gode svar. Blir nok elbil på meg snart. Vet bare ikke helt hvilken enda.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA