Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

ThomasEL

Sitat fra: jman76 på fredag 23. november 2018, klokken 10:46
Da har jeg gjennomført ilddåpen som elbilist. Lillehammer - Gøteborg t/r med lading over natten i Gøteborg.

Konklusjon; fullt mulig hvis man henger etter trailerne på E6 og henger med trailersjåførene på Trailer Club på CircleK.

Fem ladestopp hver vei (hadde holdt med fire med litt mer tolmodighet på laderne). Fem minutter i ladekø på en gratis hurtiglader i Sverige, ellers ledig ved alle ladere. Bruker ikke Leaf Spy.

To raske ladinger hver vei, så ble det ganske tregt (laveste 26 kW). Cirka 1.t 20 min lading hver vei. Temperaturer fra minus fem til noen plussgrader i Østfold og Sverige.

Grei tur alene, men gjentar nok ikke samme tur med barn uten overnatting på halvveien :)

Takk for at du deler erfaring :-)
Vi snakker da ca 46 mil..?
Fem ladestopp hørtes utrolig mye ut. Burde jo teoretisk gå med to. Og iallfall med tre. Men det avhenger selvsagt veldig av forbruk (fart) og hvor lenge man vil lade hver gang.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

jman76

#376
Sitat fra: ThomasEL på fredag 23. november 2018, klokken 10:52
Sitat fra: jman76 på fredag 23. november 2018, klokken 10:46
Da har jeg gjennomført ilddåpen som elbilist. Lillehammer - Gøteborg t/r med lading over natten i Gøteborg.

Konklusjon; fullt mulig hvis man henger etter trailerne på E6 og henger med trailersjåførene på Trailer Club på CircleK.

Fem ladestopp hver vei (hadde holdt med fire med litt mer tolmodighet på laderne). Fem minutter i ladekø på en gratis hurtiglader i Sverige, ellers ledig ved alle ladere. Bruker ikke Leaf Spy.

To raske ladinger hver vei, så ble det ganske tregt (laveste 26 kW). Cirka 1.t 20 min lading hver vei. Temperaturer fra minus fem til noen plussgrader i Østfold og Sverige.

Grei tur alene, men gjentar nok ikke samme tur med barn uten overnatting på halvveien :)

Takk for at du deler erfaring :-)
Vi snakker da ca 46 mil..?
Fem ladestopp hørtes utrolig mye ut. Burde jo teoretisk gå med to. Og iallfall med tre. Men det avhenger selvsagt veldig av forbruk (fart) og hvor lenge man vil lade hver gang.

Jeg kunne ikke kjørt mye saktere på E6, strategien var raske ladinger mellom 20 pst og 70 pst for å unngå altfor rask overoppheting. Men det er ikke så lett å time når man er i ukjent område.

Tre ladestopp kan kanskje være mulig på sommeren, men da må man lade til mer enn 70 pst og mister mye av ladefarten. Kjørte for øvrig med piggdekk, så det spiste nok litt av effektiviteten, men ikke voldsomt. Snitt på 15,3. i computeren.

Min erfaring etter et halvt års erfaring er at Leafen liker motorvei ganske dårlig. Men den er perfekt for innlandsveier med mye 70-90 km/t.

For min del setter jeg nok grensa på 30-35 mil per dag hvis jeg kun skal kjøre motorvei.

MrOtto

Sitat fra: Joltus på fredag 16. november 2018, klokken 20:32
Eg kjører heldigvis ikke så ofte i tunneler som ikke er på kartet. har heller ikke testet dette. Sa bare at slik funker det hvertfall når den regner ut snittfarten, og eg kan ikke fatte noe annet enn at den bruker GPS for å finne denne snitthastigheten. Hva annet skal den bruke?

Den bruker hvertfall ikke hjula.

Målte en langtur med GPS i frontrute og kjørecomputer. GPS viste 240,7km med lengste snarveien i Hagantunnelen, kanskje 100m. Kjørecomputer viste 247,9km. Om begge bruker GPS kan det umulig stemme. Jeg sjekket tracket nøye på mobilen. De fulgte veien på kartet ganske nøyemed unntak av to tunneler. Google maps sier 241km. Trip computer bruker hjulene.

MrOtto

Ellers kommer jeg til å satse på to kortere ladestopp fremover enn et fra "bare streker", 45 Gids til 400 gids. Da når man må lade til 85% GOC bruker man en time. Heller fylle for 80km på 42kW to ganger, enn bruke tid på 15kW lading. Selv med å kjøre av veien, koble til lading og kjøre på veien igjen tror jeg at det spares 15-20min.

Joltus

Sitat fra: MrOtto på mandag 26. november 2018, klokken 07:20
Sitat fra: Joltus på fredag 16. november 2018, klokken 20:32
Eg kjører heldigvis ikke så ofte i tunneler som ikke er på kartet. har heller ikke testet dette. Sa bare at slik funker det hvertfall når den regner ut snittfarten, og eg kan ikke fatte noe annet enn at den bruker GPS for å finne denne snitthastigheten. Hva annet skal den bruke?

Den bruker hvertfall ikke hjula.

Målte en langtur med GPS i frontrute og kjørecomputer. GPS viste 240,7km med lengste snarveien i Hagantunnelen, kanskje 100m. Kjørecomputer viste 247,9km. Om begge bruker GPS kan det umulig stemme. Jeg sjekket tracket nøye på mobilen. De fulgte veien på kartet ganske nøyemed unntak av to tunneler. Google maps sier 241km. Trip computer bruker hjulene.
Ikke på snitthastighet nei. For snitthastigheten stemmer overens med gps.

Ta en tur på motorveien. Ligg på cruise uten biler som bremser, mål hastighet med Gps og reset trip computer. Når de er får første tallet ser du at om du har ligget i 90 vil snitthastigheten være lavere, hos meg var den nøyaktig lik det gps sa hastigheten var.

Men distanse kan godt hende den bruker hjula.

Bare husk at Google maps tar ferje strekninger med i km..... Så en tur hjem for meg med to ferjer betyr alltid en del km mindre i distanse kjørt enn maps sier.

Å få en bilgps til å måle riktig i en tunnel er forøvrig nada problem. Da bruker man diverse akselerometer og kjent hastighet inn i tunnel.

Trond.m

Sitat fra: jman76 på fredag 23. november 2018, klokken 10:46
To raske ladinger hver vei, så ble det ganske tregt (laveste 26 kW). Cirka 1.t 20 min lading hver vei. Temperaturer fra minus fem til noen plussgrader i Østfold og Sverige.
Så lav utetemperatur er heller ikke nok til å hindre at batteriet blir varmt ?
For det var vel ikke lav temperatur på batteriet som ga så lav ladefart som 26 kw ?

hemi

jeg traff thermal sperra på vei til fjellet i fjor med -10 -15? jevnt og rolig kjøring, lav SOC er egentlig syndern så lærte meg jobbe med det, og ikke mot.

MrOtto

Nei. Alle elbiler, ikke bare Leaf, senker hastigheten på hurtiglading mot og over 80%. Når man starter med -8 på batteriet, da har man nytte av varme i batteriet for optimal utnyttelse av den lagrede energien. Hurtigladet i 60min, temperaturen var under 40 grader, 38, om jeg husker riktig. -10 lufttemperatur ved lading.

MrOtto

Det var forbruket jeg kommenterte, det beregnes fra tilbakelagt avstand, derav kWh/100km, ikke snitthastighet. Bilen bruker som jeg har testet og du kan lese, ikke GPS for tilbakelagt avstand. Hvor ble det av 7km? Google og min GPS-tracking stemmer overens.

MrOtto

Mens forbruket for 482km var 15,8 i følge bilen, var det i realiteten 16,3.

sylwester

Sitat fra: TM på mandag 26. november 2018, klokken 20:57
Sitat fra: jman76 på fredag 23. november 2018, klokken 10:46
To raske ladinger hver vei, så ble det ganske tregt (laveste 26 kW). Cirka 1.t 20 min lading hver vei. Temperaturer fra minus fem til noen plussgrader i Østfold og Sverige.
Så lav utetemperatur er heller ikke nok til å hindre at batteriet blir varmt ?
For det var vel ikke lav temperatur på batteriet som ga så lav ladefart som 26 kw ?

Batteripakka på Leafen min hadde +3,5 igår. Hvis jeg kjører som om du har stjålet bilen og bruker 200Wh/km kommer jeg 14 mil ned til 9% og batteriet vil være ca. 13 grader. Da vil det lønne seg å stoppe og starte hurtiglading etter 10-15 minutter når den når 20 grader i LeafSpy.

Du vil fortsatt få for høy temperatur med høy hastighet og hurtiglading selv om det er kaldt så når du har nådd 20 bør man ikke kjøre over 90km/t hvis man skal langt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

ThomasEL

Sitat fra: sylwester på tirsdag 27. november 2018, klokken 12:31
Sitat fra: TM på mandag 26. november 2018, klokken 20:57
Sitat fra: jman76 på fredag 23. november 2018, klokken 10:46
To raske ladinger hver vei, så ble det ganske tregt (laveste 26 kW). Cirka 1.t 20 min lading hver vei. Temperaturer fra minus fem til noen plussgrader i Østfold og Sverige.
Så lav utetemperatur er heller ikke nok til å hindre at batteriet blir varmt ?
For det var vel ikke lav temperatur på batteriet som ga så lav ladefart som 26 kw ?

Batteripakka på Leafen min hadde +3,5 igår. Hvis jeg kjører som om du har stjålet bilen og bruker 200Wh/km kommer jeg 14 mil ned til 9% og batteriet vil være ca. 13 grader. Da vil det lønne seg å stoppe og starte hurtiglading etter 10-15 minutter når den når 20 grader i LeafSpy.

Du vil fortsatt få for høy temperatur med høy hastighet og hurtiglading selv om det er kaldt så når du har nådd 20 bør man ikke kjøre over 90km/t hvis man skal langt.

Så det er fortsatt slik (som på generasjon 1) at ladeeffekten ikke vil øke selv om batteriet nærmer seg ideell temperatur..? Slik at hvis man starter hurtiglading med en batteritemp på la oss si +5 grader, så vil ikke effekten øke selv når batteriet når 20-25 grader? Man må altså plugge ut og inn igjen for å få maks effekt (ca 45kW) da?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

hemi

Korrekt, det kan både være en bra ting, og en dårlig ting, kommer du inn med varmt batteri, men ikke supervarmt, får du ladet raskere enn om den hadde justert mens den ladet.

Motsatt med kaldt, da kan og vil det stortsett lønne seg stoppe og starte lading.

Protokoller og ladere støtter det dynamisk, er bilen som velger det

jman76

Sitat fra: TM på mandag 26. november 2018, klokken 20:57
Sitat fra: jman76 på fredag 23. november 2018, klokken 10:46
To raske ladinger hver vei, så ble det ganske tregt (laveste 26 kW). Cirka 1.t 20 min lading hver vei. Temperaturer fra minus fem til noen plussgrader i Østfold og Sverige.
Så lav utetemperatur er heller ikke nok til å hindre at batteriet blir varmt ?
For det var vel ikke lav temperatur på batteriet som ga så lav ladefart som 26 kw ?
Nei, det var høy batteritemperatur som strupet ladefarten. Skal sies at jeg på vei hjem tok av E6 ved Minnesund og kjørte rv. 33 om Gjøvik. Da var det rundt fem minus og tempmåleren i bilen sank noe. Ladet kjapt på Gjøvik, men rakk ikke å sjekke ladefarten på siste lading, da var andre behov mer prekære :)

Joltus


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA