Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

Joltus


Troald

Sitat fra: tomrh på torsdag 12. april 2018, klokken 23:05
Hvor mye sløser epedal da? Snakker vi 10%?

Fikk utlevert min LE på fredag. Jeg viste til kommentarer her på forumet, men selger påstod hardnakket at e-pedal var å foretrekke og ikke brukte mer strøm. Han kjørte konsekvent med e-pedal. Men hva vet en selger?
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Joltus

Var en bruker her eller på face som hvertfall hadde varme bremser etter kjøring med e pedal, uten at han hadde noen indikasjon på at bremser skulle vært brukt.

leafnor

Sitat fra: Troald på søndag 15. april 2018, klokken 09:03
Sitat fra: tomrh på torsdag 12. april 2018, klokken 23:05
Hvor mye sløser epedal da? Snakker vi 10%?

Fikk utlevert min LE på fredag. Jeg viste til kommentarer her på forumet, men selger påstod hardnakket at e-pedal var å foretrekke og ikke brukte mer strøm. Han kjørte konsekvent med e-pedal. Men hva vet en selger?
::), stort sett waste of time å spørre bilselgere om noe ut over hva som står i salgannonser.
Ta f.eks batteriet som omtales som Ekspertbatteri.
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf/rekkevidde-lading.html
Det er jo riktig, batteriet er ekspert på å holde den interne temperaturen under kontroll, med bl.a å strøype ladeeffekt. Simply Amazing, brilliant billig og driftssikker løsning.

At e-Pedal engasjerer de mekaniske bremsene er jo nødvendig. Vi vet, Nissan vet, bilselgeren forteller ikke, at regen er svært variabel med SOC og temperaturen i batteriet.
For å sikre lik opplevelse av e-pedel uavhengig av om bilen er kald, varm, lite eller mye ladet, så må de mekaniske bremsene trå til.
Uten at jeg vet, men legger litt tro i det, så tror jeg e-Pedal vil påvirke kjørestilen så det blir mer kjør/brems, fremfor kjør/seil når hastighet skal tilpasses omgivelsene. Det i seg selv øker forbruk.

Trolig er forbruket med SOC over 65% er større enn forbruket på SOC under 65% ved bruk av e-Pedal.
Nettopp ut fra at bilen ikke kan regenerere like mye over SOC 65% som under.

Om noen med en 40kWt i eie skulle ha et lite granskende gen i seg, så ville resultatet fra to testrunder der en starter på 100% SOC og kjører med e-Pedal, og så samme runde med SOC under 60% gi et spennende resultat.
Forbruket på første runde bør være høyere enn runde to på SOC under 60%. Er det samme forbruk, ja da har 40kWt en #brakegate i tillegg til #rapidgate.


Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Sitat fra: Løve på søndag 15. april 2018, klokken 06:00
Sitat fra: emurof på søndag 15. april 2018, klokken 02:27
Det er synd man ikke kan få 16-tommere til dyrere utgaver da. Hva gjør man ikke for å klemme ut litt ekstra rekkevidde, mener jeg...  :D

At en ikke får Tekna med 16 tommers hjul og uten Bose ( som stjeler bagasjeromsplass) er rett og slett litt teit.
Forøvrig interessant at du og andre klager over 17". Fra fossilbilverdenen er jo større felger regnet som «bedre» i betydning mer presist veigrep og styring samt bedre utseende. Sånn sett naturlig at en toppmodell har dette. Kanskje rekkeviddeelskende elbilister etterhvert kommer til å snu felgtrenden?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

emurof

Ja, det er litt utdatert å basere seg på hva man legger vekt på i fossilbilverdenen. For min del vil rekkevidde være noe av det viktigste, i det minste når det er såpass "begrenset" som med Leaf. (Ja, jeg vet at Leaf er blant de ledende nå, men jeg trenger likevel å klemme ut det jeg kan få av rekkevidde.)

Pneg

Synes det hadde vært riktig og ryddig av BNH og opplyse om at 17 har noe høyere forbruk enn 16. Slik at kjøper kunne velge hva han vektlegger mest, utseende eller rekkevidde.

Jeg spurte selger spesifikkt om dette rett før jeg hentet bilen. Han var helt uforstående til dette og mente det var det samme...

Mitt forbruk har ligget på 1.41 i snitt med vinterdekk. La på sommer hjul i går så får jeg se.
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

emurof

Ja, får man egentlig noe som har særlig praktisk betydning med de to dyrere utgavene? ProPilot er noe jeg ikke er interessert i. LED-lys ville kanskje vært en fordel, men er det verdt prisen og den kortere rekkevidden? Lydsystemet bryr jeg meg ikke noe om.

tomrh

#203
Er jo bare å kjøpe et sett tredjeparts 16" da, og evt legge ut 17"-settet på finn. ;)

Det er ikke 17" i seg selv som øker forbruket men at de er vesentlig tyngre og har 1 cm bredere dekk som øker luftmotstanden noe. Tyngden gjør at treghetsmomentet øker: det skal merkbart mer kraft til å aksellerere et tungt hjul og også mer kraft til å bremse det opp. Sistnevnte får man i stor grad tilbake ved regenerering, men ikke ved høy SOC eller kaldt batteri. Man kan kompensere ved å kjøre jevnere. I tillegg kan man velge smalere dekk, 205/55R17, slik som DannyRS, og selge originaldekka på finn.

(Kan jo nevne at vi kjører med lette 15" på vår 2012 Leaf med 195 dekkbredde. For å skvise ut mer rekkevidde..)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

17" bidrar og til større masse totalt. Jo tyngre bil, jo større forbruk. Mest utgjør treghetsmoment vil jeg tro.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)


Løve

Sitat fra: emurof på søndag 15. april 2018, klokken 13:07
Ja, får man egentlig noe som har særlig praktisk betydning med de to dyrere utgavene? ProPilot er noe jeg ikke er interessert i. LED-lys ville kanskje vært en fordel, men er det verdt prisen og den kortere rekkevidden? Lydsystemet bryr jeg meg ikke noe om.

ProPilot er jo det som gjør bilen latterlig gøy å kjøre! ( I alle fall for min del).

emurof

Hva liker du med ProPilot da, Løve? Hvis du klarer å overbevise meg og jeg ender opp med en Leaf skal du ikke se bort ifra at jeg skaffer det selv  8)

Løve

Sitat fra: emurof på søndag 15. april 2018, klokken 19:42
Hva liker du med ProPilot da, Løve? Hvis du klarer å overbevise meg og jeg ender opp med en Leaf skal du ikke se bort ifra at jeg skaffer det selv  8)
At den assisterer ved kjøring. Holder fart, holder avstand, hjelper til med å holde fil. At den varsler når du kommer for nær noe fremfor deg. Den kjører IKKE for deg, men den kommer med så mye nyttig informasjon og hjelper til med så mye at det er en fryd å kjøre med. Den er på konstant i min bil. Bruker den fra 30 til 110km/t.

elhansen

Da var helga over og jeg Kjørte idag turen tilbake fra ål og til Drammen. Var oppom liatoppen og fikk oppleve at oppoverbakker kan suge en del strøm. Startet på 98% og brukte 8% fra bånn i ål og 11 km til topps. Minus 1 grad og 500 høydemeter på 6 km, til dels gjørmete grus. Kjørte ned igjen og fikk 3% tilbake. Kjørte etter dette til Drammen og hadde 23% igjen ved ankomst 205 km senere. Holdt fartsgrensen hele veien og hadde en fin tur. Bilen er meget god å kjøre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA