Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

e-Stig

Sitat fra: Frissy på torsdag 12. april 2018, klokken 20:598-9% misvisning.

Ikke uvanlig at speedometeret viser 10% feil, alt etter hvilke dekk man kjører med. Det ville spare medtrafikanter for mye irritasjon hvis alle tok seg tid til å sjekke hvor mye feil speedometeret viser. De fleste kjører rundt med en GPS (eller lett tilgjengelig gps-app til mobilen) og kan fort sjekke og justere farten slik at den blir riktig. Problemet med misvisningen er at den alltid går feil vei; man kjører for sakte og irriterer andre.

Dette gjelder selvfølgelig alle biler, men ikke minst elbilsjåfører som har en tendens til å sinke trafikken.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

hemi


tomrh

Hvor mye sløser epedal da? Snakker vi 10%?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elhansen

Epedal er digg i bykjøring, men bruker det aldri ellers

snhansen

Vil man ha god rekkevidde så er det øko som gjelder. Man kan og ha den i normal mode og kjøre med egg mellom fot og pedal, det er veldig effektivt, men krever fokus for å få god rekkevidde. E pedal, er for bykjøring/ køkjøring. Alle moduser fungerer meget bra til sitt bruk, men når det kommer til rekkevidde så er det vel øko som fungerer best for de fleste :-) Synes bilen leverer som bare pokker når det kommer til rekkevidde, meget fornøyd!
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

MrOtto

Men det må vel veksles mellom nøytral(seiling) og B-modus, for å avstemme retardasjon mot trafikk, røde lys og avkjøringer sammen med Eco for å komme opp i rekkeviddelovnadene. Det er min erfaring for å kunne komme ned i forbrukstall oppgitt. Alle triks må brukes.

DannyRS

Har kjørt ca 3000 km med den nye Leafen nå.

På en tur fra Fredrikstad og oppover E6 og tilbake samme dag, var forbruket 1,61 kWh/mil.
Til sammen ca 300 km. Sakteladet før retur.
Temperaturen var rundt 0 grader med fint vær, så var bare på retur at varmeapparatet jobbet noe særlig. Kjørte i fartsgrensa hele veien, inkl 110-soner.

205/55/17 conti vinterdekk.
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

elhansen

Har passert 3000 med leafen nå. Bare hatt småkjøring og fikk idag min første langtur. Kjørte fra oslo sentrum til ål. Kjørte i fartsgrensen og hadde 3 forbikjøringer i forbindelse med doble kjørefelt. Total distanse 199 km. Forbruk 73%. Temp var 6-10 grader. Alene i bilen men med en del bagasje. godt fornøyd.

Beckern

Sitat fra: DannyRS på fredag 13. april 2018, klokken 10:40
Kjørte i fartsgrensa hele veien, inkl 110-soner.

Iht speedometer eller virkeligheten? Det er vel nærmere 10km/t feilvisning i den farten

emurof

Kan det stemme at rekkevidden er bedre på de billigere utgavene av Leaf 2018?

leafnor

Sitat fra: emurof på lørdag 14. april 2018, klokken 01:04
Kan det stemme at rekkevidden er bedre på de billigere utgavene av Leaf 2018?
I utgangspunktet ikke, men opplest og vedtatt at 16-tommers hjul som står på billigste modell bruker mindre energi enn Leaf som triller rundt på 17 tommer hjul. Og 17-tommers hjul er de på de dyreste. Noe annet kan og være vekten av ekstra snacks som kommer med de dyrere, men det er snakk om "gram" så særdeles marginalt.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

DannyRS

Sitat fra: Beckern på lørdag 14. april 2018, klokken 00:16
Sitat fra: DannyRS på fredag 13. april 2018, klokken 10:40
Kjørte i fartsgrensa hele veien, inkl 110-soner.

Iht speedometer eller virkeligheten? Det er vel nærmere 10km/t feilvisning i den farten

Faktisk hastighet, sjekket mot GPS.
Det er mindre avvik med 205/55/17, ca 5%.
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

emurof

Det er synd man ikke kan få 16-tommere til dyrere utgaver da. Hva gjør man ikke for å klemme ut litt ekstra rekkevidde, mener jeg...  :D

Løve

Sitat fra: emurof på søndag 15. april 2018, klokken 02:27
Det er synd man ikke kan få 16-tommere til dyrere utgaver da. Hva gjør man ikke for å klemme ut litt ekstra rekkevidde, mener jeg...  :D

At en ikke får Tekna med 16 tommers hjul og uten Bose ( som stjeler bagasjeromsplass) er rett og slett litt teit.

tomrh

Tja, hvorfor ikke bare kjøpe Acenta da?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA