Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

thomasski

Hva er riktig dekktrykk når man kjører med 1 person i bilen og lite bagasje?

Beckern

Sitat fra: thomasski på tirsdag 27. mars 2018, klokken 13:26
En ting er irritasjon fra andre, men å ligge særlig under 100 på motorveien kan vel rett og slett skape farlige situasjoner?


Da skaper isåfall alle vogntog også farlige situasjoner. Tror de ligger oppunder 90 på fartssperre så du ligger rett under 100 på speedometer. Å ligge litt langsommere enn vogntogene derimot, det skaper mye røre og potensiale for farlige situasjoner.  Skal du spare ekstra og ikke er redd stainsprut kan du legge deg rett bak en av dem. :)

hemi

vogntog er sperra i 90 ja, derfor forslaget, som beckern sier, legg deg bak, IKKE forran. ikke vær sperra, ligg og spar strøm og kjør autopilot bak ;)

hemi

skal til beitostølen (217km fra bærum) på torsdag morgen, vurderer å prøve ta det i 1 jafs. er jo noen ladere på vei opp om det kniper.

prøvde finne ut om radisson hadde destinasjons lading, dog uten hell

Amatøren

#139
Nes i Ådal ("toppen" av Sperillen) litt vel tidlig for deg ut fra planene som du presenterer. Derimot passer bra med kaffepause på kroken. To ladere.

Så er det på Circle K i Bagn. Der er det bare en lader!

Så har du "nye" Kiwi (samme bygg som Elkjøp - flyttet fra Fagernes) på Leira. To ladere.

Skal også være på Fagernes. Ikke sjekket ut eksakt plassering eller antall. Der er Fortum i nærheten av Varmefag som også er hyttebutikk samt Valdres Energi nesten på samme sted, men nærmere ned mot vannet i følge lade App.

Så skal vist Fortum ha en hurtiglader på Beitostølen.

Du kjenner vel til disse allerede, men nevner det allikevel.

Kjørte selv opp i Øystre Slidre i vinterferien med e-Golf. - Jeg er nybegynner med elbil.......
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

EV-FTW

Sitat fra: Beckern på tirsdag 27. mars 2018, klokken 20:01
Sitat fra: thomasski på tirsdag 27. mars 2018, klokken 13:26
En ting er irritasjon fra andre, men å ligge særlig under 100 på motorveien kan vel rett og slett skape farlige situasjoner?


Da skaper isåfall alle vogntog også farlige situasjoner. Tror de ligger oppunder 90 på fartssperre så du ligger rett under 100 på speedometer. Å ligge litt langsommere enn vogntogene derimot, det skaper mye røre og potensiale for farlige situasjoner.  Skal du spare ekstra og ikke er redd stainsprut kan du legge deg rett bak en av dem. :)

Men vogntog er jo akkurat det, irriterende og skaper mange farlige situasjoner. Skjer ikke en eneste gang når jeg kjører på langtur fra Sandnes til Kristiansand , at vogntogene ikke skaper kø!

Sist kjørte jeg selv nøyaktig i fartsgrensen på GPS, da ca 10 over på bilens speedometer, og ble konstant forbikjørt av andre biler. Skal jeg følge trafikken ligger den stort sett 5-10 over fartsgrensene i følge GPS, så i 80 sone, må jeg ligge i 100 på bilens speedometer for å holde trafikken.
Ligger jeg i 85 f.eks på bilens speedometer, lager jeg den køen, og må kjøre til siden stadig for å slippe folk forbi.

Så jeg lader heller en gang mer, og holder trafikken, en å sparekjøre, og lage dårlig stemning og farlige situasjoner!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Hanz

Litt "åff-tåpik" dette; men jeg tror vi må bedrive litt voksenopplæring overfor "elbil-skeptikerne" (eller "elbilhaterne"?) når vi er ut å kjører "små" elbiler!
Dette tiltaket forutsetter at du har plenty strøm på batteriet på denne turen:
->  Kjør litt mer "bøllete"! Gi gass og kjør forbi , la folk merke at elbilen din faktisk HAR fartsressurser! Vær først ut av lyskrysset, kjør forbi en BMW på motorveien !
Grunnen til at jeg sier dette er at jeg har merket meg at jeg får "kjøre i fred" når jeg kjører min Audi Allroad i fartsgrensehastighet på motorvei. Hvis jeg kjører samme vei, på samme tid, i samme hastighet med min Leaf#1, så er det alltid et "tog" av Audi'er og BMW'er som MÅ forbi. Det virker som om de ikke tror på sitt eget speedometer hvis de får en Leaf foran seg i 110-120...
( vel...nå ER det faktisk mange Leaf'er som kjøres som sniler, så hvis noen gidder å gi litt gass av og til så kan kanskje dette "imaget" forbedres?)
2011 Leaf
2019 i-Pace

Dag_Erik

Sitat fra: Øystein K på onsdag 28. mars 2018, klokken 08:05
Sitat fra: Beckern på tirsdag 27. mars 2018, klokken 20:01
Sitat fra: thomasski på tirsdag 27. mars 2018, klokken 13:26
En ting er irritasjon fra andre, men å ligge særlig under 100 på motorveien kan vel rett og slett skape farlige situasjoner?


Da skaper isåfall alle vogntog også farlige situasjoner. Tror de ligger oppunder 90 på fartssperre så du ligger rett under 100 på speedometer. Å ligge litt langsommere enn vogntogene derimot, det skaper mye røre og potensiale for farlige situasjoner.  Skal du spare ekstra og ikke er redd stainsprut kan du legge deg rett bak en av dem. :)

Men vogntog er jo akkurat det, irriterende og skaper mange farlige situasjoner. Skjer ikke en eneste gang når jeg kjører på langtur fra Sandnes til Kristiansand , at vogntogene ikke skaper kø!

Sist kjørte jeg selv nøyaktig i fartsgrensen på GPS, da ca 10 over på bilens speedometer, og ble konstant forbikjørt av andre biler. Skal jeg følge trafikken ligger den stort sett 5-10 over fartsgrensene i følge GPS, så i 80 sone, må jeg ligge i 100 på bilens speedometer for å holde trafikken.
Ligger jeg i 85 f.eks på bilens speedometer, lager jeg den køen, og må kjøre til siden stadig for å slippe folk forbi.

Så jeg lader heller en gang mer, og holder trafikken, en å sparekjøre, og lage dårlig stemning og farlige situasjoner!

Godt å høre!
Jeg er fersk, og er klar over at elbilinteressen på dette forumet er over gjennomsnittet. Men når jeg leser om å ligge bak vogntog, skru ned varmeapparat, redusere hastighet, så tenker jeg enkelt og greit; Da er ikke bilen lagd for formålet. Da er det ikke godt nok. Og tror ikke jeg er alene om å tenke slik som fersk elbileier.

Enn så lenge så liker Leaf 40Kw kulde (under -10C) svært dårlig. Så da er det jo typisk at bilen utleveres i perioder hvor man har ekstremkulde over store deler av landet  ;).

Rekkevidden kan bare bli bedre herfra :+1:
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

EV-FTW

Sitat fra: Dag_Erik på onsdag 28. mars 2018, klokken 08:54
Sitat fra: Øystein K på onsdag 28. mars 2018, klokken 08:05
Sitat fra: Beckern på tirsdag 27. mars 2018, klokken 20:01
Sitat fra: thomasski på tirsdag 27. mars 2018, klokken 13:26
En ting er irritasjon fra andre, men å ligge særlig under 100 på motorveien kan vel rett og slett skape farlige situasjoner?


Da skaper isåfall alle vogntog også farlige situasjoner. Tror de ligger oppunder 90 på fartssperre så du ligger rett under 100 på speedometer. Å ligge litt langsommere enn vogntogene derimot, det skaper mye røre og potensiale for farlige situasjoner.  Skal du spare ekstra og ikke er redd stainsprut kan du legge deg rett bak en av dem. :)

Men vogntog er jo akkurat det, irriterende og skaper mange farlige situasjoner. Skjer ikke en eneste gang når jeg kjører på langtur fra Sandnes til Kristiansand , at vogntogene ikke skaper kø!

Sist kjørte jeg selv nøyaktig i fartsgrensen på GPS, da ca 10 over på bilens speedometer, og ble konstant forbikjørt av andre biler. Skal jeg følge trafikken ligger den stort sett 5-10 over fartsgrensene i følge GPS, så i 80 sone, må jeg ligge i 100 på bilens speedometer for å holde trafikken.
Ligger jeg i 85 f.eks på bilens speedometer, lager jeg den køen, og må kjøre til siden stadig for å slippe folk forbi.

Så jeg lader heller en gang mer, og holder trafikken, en å sparekjøre, og lage dårlig stemning og farlige situasjoner!

Godt å høre!
Jeg er fersk, og er klar over at elbilinteressen på dette forumet er over gjennomsnittet. Men når jeg leser om å ligge bak vogntog, skru ned varmeapparat, redusere hastighet, så tenker jeg enkelt og greit; Da er ikke bilen lagd for formålet. Da er det ikke godt nok. Og tror ikke jeg er alene om å tenke slik som fersk elbileier.

Enn så lenge så liker Leaf 40Kw kulde (under -10C) svært dårlig. Så da er det jo typisk at bilen utleveres i perioder hvor man har ekstremkulde over store deler av landet  ;).

Rekkevidden kan bare bli bedre herfra :+1:

Der er jeg helt enig.
Jeg skal ha det komfortabelt på tur, og ikke være i veien for andre.
Når folk begynner å snakke om å kjøre med varme av, radio av, ligge bak trailere, eller litt under fartsgrensene, for å klare å komme seg de 24 milene de skal, da blir jeg litt oppgitt.

Da er det feil bil, for deres bruk. Da må de ha en elbil faktisk klarer den rekkevidden.

Nye Leaf er flott den, men stopp heller en gang på en rask lading, og følg trafikk, men varme og musikk, istedenfor å være et hinder i trafikken, skape frustrasjon og irritasjon.

Greit nok på motorveier med dobbelt kjørefelt, hvor det er greit å ta forbi, men stort sett er ikke dette mulig på E39 og mange andre veier.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

leafnor

Gjorde beregning en gang (Finnes i en tråd på forumet en plass) på at 95 km/t er optimal hastighet for å komme raskest frem i etapper på 60km mellom hver lading for min 24kWt gen1 Leaf.

For 40kWt Leaf med dobbelt så stort batteri blir det lading hver 12 mil til 65%.

Finnes grunner til å kjøre sakte, og det er at en må "tyne" rekkevidde fordi det ikke er lademulighet eller en vet at det er kø eller svært sannsynlig at hurtiglader er opptatt og derfor tyner.
Til sist, en grunn kan være en skal spare noen kroner på ladetid.


Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Beckern

Sitat fra: Øystein K på onsdag 28. mars 2018, klokken 10:52

Der er jeg helt enig.
Jeg skal ha det komfortabelt på tur, og ikke være i veien for andre.
Når folk begynner å snakke om å kjøre med varme av, radio av, ligge bak trailere, eller litt under fartsgrensene, for å klare å komme seg de 24 milene de skal, da blir jeg litt oppgitt.

Da er det feil bil, for deres bruk. Da må de ha en elbil faktisk klarer den rekkevidden.


Det er ikke du som definerer hva som er rett bil. Er man villig til å ofre komfort for rekkevidde har ikke vi noe med det å gjøre. Ikke i det hele tatt.
Sitat
Nye Leaf er flott den, men stopp heller en gang på en rask lading, og følg trafikk, men varme og musikk, istedenfor å være et hinder i trafikken, skape frustrasjon og irritasjon.

Greit nok på motorveier med dobbelt kjørefelt, hvor det er greit å ta forbi, men stort sett er ikke dette mulig på E39 og mange andre veier.

Der er vi enige, grensen går helt klart ved å være til hinder for andre. Det er ikke kosher.
(lurer på om noen med bobil leser her. HØRER DERE!)

Løve

Den som ikke ligger reelt minst på fartsgrensen på veier som ikke er 4-felts motorveier er og blir en trafikkbølle. Da har en satt sitt eget egoistiske behov over alle andre på veien sitt behov. At du har en elbil som må lades ofte er IKKE andre sitt problem.

EV-FTW

Sitat fra: Beckern på torsdag 29. mars 2018, klokken 00:52
Sitat fra: Øystein K på onsdag 28. mars 2018, klokken 10:52

Der er jeg helt enig.
Jeg skal ha det komfortabelt på tur, og ikke være i veien for andre.
Når folk begynner å snakke om å kjøre med varme av, radio av, ligge bak trailere, eller litt under fartsgrensene, for å klare å komme seg de 24 milene de skal, da blir jeg litt oppgitt.

Da er det feil bil, for deres bruk. Da må de ha en elbil faktisk klarer den rekkevidden.


Det er ikke du som definerer hva som er rett bil. Er man villig til å ofre komfort for rekkevidde har ikke vi noe med det å gjøre. Ikke i det hele tatt.
Sitat

Å ofre komfort er en ting. Men jeg skrev og at mange legger seg under fartsgrensene for å på død og liv skulle klare de milene sine. Da blir de et hinder i trafikken. Og får enten få seg en bil med mer rekkevidde, eller kjøre normalt, og lade!

Og argumentet med å kjøre litt senere for å slippe en lading, for å spare noen kroner. Det er bare tull og egoisme. Og skaper ikke noe positivt bilde av oss elbileiere. Sneglene på veien, som lager kø.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Beckern

Sitat fra: Øystein K på onsdag 28. mars 2018, klokken 08:05
Sitat fra: Beckern på tirsdag 27. mars 2018, klokken 20:01
Sitat fra: thomasski på tirsdag 27. mars 2018, klokken 13:26
En ting er irritasjon fra andre, men å ligge særlig under 100 på motorveien kan vel rett og slett skape farlige situasjoner?


Da skaper isåfall alle vogntog også farlige situasjoner. Tror de ligger oppunder 90 på fartssperre så du ligger rett under 100 på speedometer. Å ligge litt langsommere enn vogntogene derimot, det skaper mye røre og potensiale for farlige situasjoner.  Skal du spare ekstra og ikke er redd stainsprut kan du legge deg rett bak en av dem. :)

Men vogntog er jo akkurat det, irriterende og skaper mange farlige situasjoner. Skjer ikke en eneste gang når jeg kjører på langtur fra Sandnes til Kristiansand , at vogntogene ikke skaper kø!

Sist kjørte jeg selv nøyaktig i fartsgrensen på GPS, da ca 10 over på bilens speedometer, og ble konstant forbikjørt av andre biler. Skal jeg følge trafikken ligger den stort sett 5-10 over fartsgrensene i følge GPS, så i 80 sone, må jeg ligge i 100 på bilens speedometer for å holde trafikken.
Ligger jeg i 85 f.eks på bilens speedometer, lager jeg den køen, og må kjøre til siden stadig for å slippe folk forbi.

Så jeg lader heller en gang mer, og holder trafikken, en å sparekjøre, og lage dårlig stemning og farlige situasjoner!
Når fartsgrensen er over 80 er det i 99 av 100 tilfeller på firefelts vei i dag. Jeg ser ikke problemet med å ligge i høyre felt i samme fart som vogntogene der. De som lager fartsrelaterte situasjoner der er de som skal kjøre forbi i + 1 km/t  og bruke noen kilometer på å komme forbi ett vogntog.
Om farten på landevei generelt ligger ti over hos deg har man en helt annen kjørekultur enn her på østlandet. Her blir man alltid liggende i en kø i eller under fartgrensen og trafikken er som oftest for stor til at det noe vits i å forsøke forbikjøringer. Man havner bare i neste kø noen hundre meter lenger frem. Landevei på tur er for meg lik 70 km/t, 65 i snitt over tid.
Motorvei er det jeg føler er relevant når man snakker om hastighter over 90 og da er det helt kurant å legge seg bak et vogntog.
Selvsagt er det ett og annet østeuropeisk vogntog som går treget på landeveien, men det er jo ikke dem jeg snakker om men de som ligger i fartssperre hele tiden.

Beckern

Sitat fra: Løve på torsdag 29. mars 2018, klokken 10:32
Den som ikke ligger reelt minst på fartsgrensen på veier som ikke er 4-felts motorveier er og blir en trafikkbølle. Da har en satt sitt eget egoistiske behov over alle andre på veien sitt behov. At du har en elbil som må lades ofte er IKKE andre sitt problem.

Jeg tar for gitt at det ble en skrivefeil der og at det skal stå maks og ikke minst?
Å kjøre over fartsgrensen er noe jeg gjør stadig vekk men jeg hverken kan eller vil forvente at andre gjøre det. Har man en bil som viser gansek nære fartgrensen forventer jeg heller ikke at de til enhver tid skal legg på missvisningen.
Så vannvittig ego er jeg tross alt ikke.
Jeg setter pris på at de ligger tett opptil og ikke bremser unødig før svingene men pr i dag er bortskjemt med i3 og MC så forbikjøring er noe som skjer stadig vekk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA