Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

AC Kompressor bytte

Startet av Andreas Henriksen, mandag 05. februar 2018, klokken 13:30

« forrige - neste »

Andreas Henriksen

Hei,

Forrige uke fikk jeg skilpaddelyset på min iMiev. Fikk den inn på Motorforum og de forteller meg at det er AC Kompressoren som har kortsluttet. Ca 30 laken vil de ha for å bytte den. Jeg finner AC kompressorer på diverse høggere, men det er litt ulike delenummer. Min er en 2011 modell, og delenummer 7813A699. Mens jeg finner mange med delenummer 7813A520 og 7813A271. Men det er ingen som kan fortelle meg om disse vil fungere på min bil. Finnes det ikke kompabilitetslister på disse delene? Noen som kan hjelpe meg her inne?

Andreas Henriksen

Hei. For info til andre som får dette problemet: Jeg fant et verksted som kjøpte inn en brukt AC kompressor fra en i-Miev 2016 modell (min er 2011 modell). Delen ble byttet og bilen virker knirkefritt. Delenummer som forhandler får opp i sitt system er ikke nødvendigvis samme nummer som står fysisk på delen. Forhandler er gjerne ikke villig til å informere om dette eller gi info om delenummer er kompatible med hverandre.
Jeg sparte over 20000 på dette.

elekTrond

Takk, kjære broder. For dette skal du få din lønn i himmelen. :+1: :angel:
'13 Mjau

Rune Berget

#3
Dette hørtes strålende ut.
Da tar jeg en sjans på å kjøpe en med annet delenummer hos hoggeri, og krysser fingre på at den vil fungere. :)

Edit: Usikker på om du har sett det, men kompressoren ser faktisk helt annerledes ut på -16 mod vs -11mod? Er du helt siker på at det var fra en så nyere bil de satte inn på din? - ble litt usikker her altså.



kaiat

Frem til mars 2012 er delenummeret for kompressoren 7813A699. For senere biler er delenummeret 7813A585. Om det er noen større forskjell, er det nok bare Mitsubishi selv som vet. Tydeligvis er de kompatible.

Delenummerene 7813A520 og 7813A271 har jeg ikke klart å finne i delekatalogen, så det er ikke rart at forhandler ikke kunne svare på om det passet.

mkaut

Sitat fra: Andreas Henriksen på onsdag 14. februar 2018, klokken 09:48
Hei. For info til andre som får dette problemet: Jeg fant et verksted som kjøpte inn en brukt AC kompressor fra en i-Miev 2016 modell (min er 2011 modell). Delen ble byttet og bilen virker knirkefritt. Delenummer som forhandler får opp i sitt system er ikke nødvendigvis samme nummer som står fysisk på delen. Forhandler er gjerne ikke villig til å informere om dette eller gi info om delenummer er kompatible med hverandre.
Jeg sparte over 20000 på dette.

Hei, hvilket delenummer har du kjøpt til slutt?

Vi er i samme situasjon: vår 2011 C-Zero plutselig sluttet å funke og verkstedet sier at det vil koste over 20000 for en ny AC kompressor.

Sitat fra: kaiat på onsdag 14. februar 2018, klokken 14:26
Frem til mars 2012 er delenummeret for kompressoren 7813A699. For senere biler er delenummeret 7813A585. Om det er noen større forskjell, er det nok bare Mitsubishi selv som vet. Tydeligvis er de kompatible.

Delenummerene 7813A520 og 7813A271 har jeg ikke klart å finne i delekatalogen, så det er ikke rart at forhandler ikke kunne svare på om det passet.

Jeg regner med at det er samme deler for C-Zero, ikke sant?
Siden vår er fra 2011, søkte jeg for 7813A699 og fant https://www.delebil.no/p/Mitsubishi-36/Mits_I-miev-946/Varme_o_AC-78/Varme_ac_kompressor-885/HA555328, hvor det står at "originalnummeret" er 7813A699, mens "visuellt originalnr", definert som det som står på delen, er 7813A271 .. så det forklarer det ene ukjente nummeret.
Og denne https://finndel.no/delinfo.aspx?f=x59&dnr=52437 kaller kaller kompressoren for 7813A585 mens det står 7813A520 på et av bildene, så det er sannsynligvis tilsvarende for disse to.

Uansett, det over er den eneste plassen jeg fant 7813A699, og de vil ha 14 000 kr for den, mens jeg finner flere plasser som har 7813A520/7813A585 for under 5000 kr, så jeg håper virkelig at det funker med disse...
VW e-Golf 2017

offpist

Hva er bakgrunnen til at bilen ikke vil gå om AC er defekt?
Er den kritisk for kjøling av motor og batteri?
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

TB

AC benyttes til kjøling av batteri ved hurtiglading.

Mener det fungerer å ta ut kabel til AC, slik at det ikke er noen feilmelding på AC. Da vil bilen fungere, men uten hurtiglading.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

offpist

Ja riktig, hvis motoren er kortsluttet så kan jeg forstå den gir feilmelding.
Så da er det kanskje et tips til Mkaut om at du kan fortsette å bruke bilen om du kobler bort pluggen til AC motoren.
Kanskje dekke til pluggen(e) med noe så det ikke kommer vann til, den er jo montert slik at det vil komme vann til der om man kjører i regnvær.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

mkaut

Sitat fra: offpist på onsdag 29. juli 2020, klokken 16:01
Ja riktig, hvis motoren er kortsluttet så kan jeg forstå den gir feilmelding.
Så da er det kanskje et tips til Mkaut om at du kan fortsette å bruke bilen om du kobler bort pluggen til AC motoren.
Kanskje dekke til pluggen(e) med noe så det ikke kommer vann til, den er jo montert slik at det vil komme vann til der om man kjører i regnvær.

Takk for forslaget - dette har de faktisk gjort på verkstedet allerede (til og med gratis!) .. så jeg fikk bilen tilbake, så jeg kan tenke meg om jeg vil investere ca. 25000 som det ville koste å sette inn en ny kompressor. Det er derfor jeg ser på alternativene...

De sa forresten ingenting om at utkoblet AC skulle ha noe å si for hurtiglading. Mener dere at det blir umulig å hurtiglade, eller bare at det kommer til å gå saktere, siden batteriet blir for varmt (som i Leaf)?
VW e-Golf 2017

mkaut

Fra verkstedet fikk jeg forresten enda et delenummer å se etter: 1611082580. Men de sa også at det egentlig ikke hjelper med delenummeret og at jeg skal heller sende dem chassisnummeret av bilen kompressoren kom fra, så de kan sjekke om den passer i vår bil...
VW e-Golf 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA