Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

CLIO med Thunder sky batterier

Startet av PLUTO, lørdag 31. juli 2010, klokken 15:25

« forrige - neste »

PLUTO

I natt kom min "nye" Clio med LiFeYPO4 batterier.
Datablad her: http://www.thunder-sky.com/pdf/2010723131240.pdf
Jeg får nok ikke registrert den inn før i slutten av august og har derfor lite å si annet enn at det er et meget pent arbeid som "Julle" i Sverige har gjort.

Blokkene er satt sammen i spesiallagde aluminiumskasser som er lett tilgjengelige ovenfra. Kassene er isolerte og har 220V varming for å holde dem ved en god temperatur om vinteren. En egen BMS overvåker hver blokk på mV nivå. Denne er også koblet opp mot bilens opprinnelige computer slik at denne tror at det sitter vanlige NiCd blokker i bilen. Dette medfører at alle instrumenter virker og at den originale laderen kan brukes. Det er også et eget display til denne BMS, men dette er enda ikke helt ferdig.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Gratulerer.

Ser bra ut. Kjekt at disse bilene får nytt liv på en slik måte.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

Nå er BMS og dekslene under montert slik at bilen nå er helt flat under!
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

PLUTO

Jeg har nå kjørt bilen et par måneder (etter at biltilsynet tok laaaaang tid med å gi meg skiltene). Erfaringene er gode. Selv om Clio fra før er en nok så sprek elbil, har den forhøyede spenningen gjørt at man uten problemer følger trafikken, selv i oppoverbakke. Det at Li batteriene ikke synker så mye i spenning under strømtrekk er også klart merkbart i effekt. Jeg har en 90Ah pakke og kommer over 10 mil på en lading så jeg er temmelig fornøyd. Når jeg logger batteripakken er den temmelig jevn på de 40 cellene som er i bilen.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Hyggelig å høre at det løsner for å få registrert biler som har foretatt bytte av batterikjemi.

Har du noen tips om hva som skal til? Dersom trikset er en tur utenlands er ikke det det værste; i alle fall ikke så lenge det er nullsats på reimport. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

Jeg opplever at det å gå til biltilsynet er som å spille i lotto. All makt er lagt til kontrolløren. Så noen tips har jeg ikke.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Så sant så sant.

Og en av grunnene til at jeg har så mange biler. Kjøper de jeg syntes er kule, men bare noen få går gjennom nåløyet hos biltilsynet.

De som ikke går gjennom må enten slaktes for deler, eller reexportes.

Venter nå på dom på 2004 Berlingo'en, mens på en Saxo er konklusjonen uklar og på en C1 blir jeg stadig spurt om mer dokumentasjon. Saxo'en har heldigvis kunnet fungere som delebil, mens den har venten på skilt i over 1 år.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA