Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

System failure og Charging fault

Startet av HHF, søndag 07. oktober 2007, klokken 13:49

« forrige - neste »

hens

Det er bare å beklage at manglende kompetanse på bilverksteder forårsaker unødige utgifter for elbiileiere, men slik er det nå engang.

Feilaktig vannfyllingsprosedyre har gjentagne ganger forårsaket "jordfeil" med påfølgende storutlegg for eieren, -helt unødig

Det er vanligvis ikke nødvendig å ta ut batteripakken for å vekke en død utladet pakke, men det avhenger av situasjonen og kunnskap.

Moralen må være, legg ut spørsmålet på "elbil" før du tar en avgjørelse i noentusenkronerklassen.

Og når vi først er i gang, det er fullt mulig å montere volt og amperemeter og koble disse til i inspeksjonsluken. så slipper en å kjøre batteriet i blinde.

H
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

HHF

Dersom jeg kan få noe slikt på plass som kan hjelpe meg med å følge med på batteriene og tilstanden der, vil jeg forsøke å få til dette en gang jeg skal ha noe gjort hos noen som kan. Tviler på det er noe jeg skal forsøke meg på. Er helt med på å at et spørsmål her inne er smart, men denne gangen var det ikke noen som kunne hjelpe med denne litt spesielle situasjonen. Når det ble konstatert at batteriene var helt flate osv var bilen allerede på verkstedet.

Jeg får vel bare håpe at den holder en stund nå som jeg får den igjen og at ikke utgiftene bare fortsetter å strømme på. 
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

PLUTO

#32
Julle i Sverige (han med bilde av en lama) selger et apparat som sjekker alle batteriene i bilen hele tiden. Den gir visst et signal så fort en blokk oppfører seg unormalt. Den fungerer visst både for blybatterier og NiCd. Noe kobling av ledninger er det jo, men virker som en grei sak for å følge med på batteriene
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Boogie

Det finnes også en innretning som heter Paktrakr.

http://www.paktrakr.com/

Jeg holder på å teste ut en slik. Jeg har hatt endel oppstartsproblemer, men det er en fin innretning.

Er faktisk ikke sikker på at den egner seg for vårt formål. Den er utviklet for blybatterier, og får driftsspenningen fra de batteriene den måler på. Det viser seg å være et problem ved at spenningen ofte faller for lavt når du er ute å kjører dersom batteriene er begynnt å bli dårlige. Vet ikke helt hvor grensegangen går.

Min versjon er stilt om til å fungere for NiCd.

Det fine er at du kan få ut data som kan gjøres om til en belastningskurve for hver blok. Da er det lett å se hvilke blokker som ikke følger med.

Det kan se ut på netstedet deres som at de kun leverer til 4x6 blokker. Det stemmer ikke. De leverer også 8 blokk systemer. Da kan man overvåke 32 blokker!

Skal komme tilbake med mer.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

Hallo Boogie

Veldig interresant sak. Skulle til å bestille, men vil vente på din erfaring. Kunne kanskje vært en ide å lage en ny Pakatrak diskusjonsavsnitt.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HHF

Nå har jeg hentet Think'en og jeg spurte så hvorfor man hadde tatt ut batteriene for ladingen og ikke bare brukt den løsningen som er foreslått her. Årsaken var at den nevnte lademuligheten kun fungerer på de første Thinkene eller rettere sagt på biler som har HV-boks av den gamle typen. Min hadde ny type og da var det ikke mulig å gjøre det slik. Jeg fikk et veldig godt inntrykk av han jeg snakket med og må si jeg stoler på at dette stemmer.

Takker for interessen rundt temaet og håper andre slipper å få gåen HV-boks...   :)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Lynet

Leste ut feilkoder på Thinken i dag, fikk følgende feilmeldinger:

På motorstyringa: hovedrele=defekt

På lader: KSL vifte

begge var tidligere feil, og bilen går som ei klokke, men har vist feil i displayet noen ganger ved start.

Er det noen som har oversikt over feilkodene slik at man kan finne ut hva man skal se etter?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

#37
KSL betyr kortslutning på ladervifte og hoved rele defekt betyr at HV boks har feilet en gang. Som HHF erfarer hvis ikke HV boks rele ikke kobler fra og varme apparat  er på da kan strøm trekkes fra traksjonsbatteri. SKRU AV VARMEAPPARAT NÅR MAN FORLATER BILEN. Man slippe å tømme batteri helt ned med HV boks feil.

Jeg var innom en bil som hadde lav spenning i dag, under 85 volt. I2 volts batteri var dårlig og bilen ikke ville ta imot lading. En isolasjonsfeil var registrert og en mulig batteri eksplosjon er mistenkt. En slags timeout på laderen var også lest ut.
Han er innstilt på å senke batteripakken men hva er den beste framgangsmåte  i saken her. Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lynet

Er det noen som er i nærheten av Ås / Ski som har systemtester for Think?
Har en bil som ikke går, og viser system failure.
Skulle fått lest ut feilkoden.......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

Han over fikk ned batteripakken og registrert at en blokk hadde jordfeil, mot kjølesystem tror jeg. Mulig feil i plasten eller sprekking.

Jeg ville ha sjekket et par ting som 12volts batterispenning og traksjonbatteri spenning hvis måleren viser 0%
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lynet

Forumet er en ren fornøyelse  :)

Fikk hjelp omtrent umiddelbart, og feilkoder blir lest ut i dag :)

Flott med tips om feil også :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA