Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen sklir avgårde i PARK

Startet av Seigmann, mandag 05. februar 2018, klokken 09:26

« forrige - neste »

Seigmann

Hei.

Tenkte bare å dele opplevelsen min i går, som en liten advarsel. Parkerte i småbratt oppkjørsel i går kveld, rygget opp. Da jeg holdt bilen på bremsene stod den fint. Regner med alle hjul låser da. Men da jeg satte den i park og slapp bremsen etter 5 sekunder, begynte bilen å skli. Syntes det var rart, og kjørte litt fram igjen og gjentok prosedyren, men samme sak skjedde. Virker som den bare låser bakhjulene i park. Mulig den hadde stått bedre hvis bilen stod med fronten øverst, men prøvde ikke det. Skal sies det var glatt, men det var litt småskummelt å tro at den stod fint med bremsene inne, for så å plutselig skli avgårde i park.. (bakhjulene var låst da den skled..

Jonce

Er jo akkurat som så og si alle andre biler det. håndbrekk går bare på bakhjul. Ja 4x4 kan låse litt på forhjulene ved at bilen står i gir/park men håndbrekk er kun bakhjul

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Muffinman

Dette er ikke Tesla-spesifikt. Jeg har ikke hørt om biler med parkbrems på alle fire. Er det ikke en del av føreropplæringen at man må forsikre seg om at parkbremshjulene har tilstrekkelig grep?

jlan

#4
Som diskutert i andre tråder, fossilbiler med senterdiff eller forhjulstrekk vil ha en viss bremseeffekt på forhjulene når de står i P, eller for manuelle når de står i 1. gir med motoren stanset.

E-Golf skal i følge @Råde ha P lås på forhjulene og parkbrems på bakhjulene. Det burde Tesla hatt også.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37931.msg653061#msg653061
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

alda

Sitat fra: Muffinman på mandag 05. februar 2018, klokken 11:35
Dette er ikke Tesla-spesifikt. Jeg har ikke hørt om biler med parkbrems på alle fire. Er det ikke en del av føreropplæringen at man må forsikre seg om at parkbremshjulene har tilstrekkelig grep?
Blir ju lite Tesla-spesifikt när bilen väger 2 ton +++... Jag har aldrig ägt en så tung bil förr, och den tappar helt klart greppet mycket enklare på glatt före i bratt bakke än andra bilar jag haft.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Lynet

Dette er helt feil. En tyngre bil mister ikke grepet lettere. Det er friksjonkoeffisienten mellom underlag og dekk som er vesentlig.
Den vesentlige forskjellen mange opplever er at de kommer fra en forhjultrekker med parkbrems på bakhjulene. Man har da driverket/motoren som holder igjen forhjulene og parkbremsen holder bakhjulene, altså "brems" på alle fire hjul.
En bakhjultrekker som Tesla bremser kun på bakhjulene i park. Ergo må du ha dobbelt så høy friksjon for at den ikke skal seile avgårde med låste bakhjul.
Man må over på lastebil med trykkluftbremser for å få parkbrems på flere akslinger.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

alda

Sitat fra: Lynet på mandag 05. februar 2018, klokken 15:37
Dette er helt feil. En tyngre bil mister ikke grepet lettere. Det er friksjonkoeffisienten mellom underlag og dekk som er vesentlig.
Den vesentlige forskjellen mange opplever er at de kommer fra en forhjultrekker med parkbrems på bakhjulene. Man har da driverket/motoren som holder igjen forhjulene og parkbremsen holder bakhjulene, altså "brems" på alle fire hjul.
En bakhjultrekker som Tesla bremser kun på bakhjulene i park. Ergo må du ha dobbelt så høy friksjon for at den ikke skal seile avgårde med låste bakhjul.
Man må over på lastebil med trykkluftbremser for å få parkbrems på flere akslinger.
OK, då har jag väl drömt hele greia da...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

ChrML

Det står i manualen at den bare låser på bakhjulene (som alle andre biler egentlig). Men den er det nok ingen som har lest.

cairnz

Hvis du parkerer inntil fortauskant eller annen kant, så kan du vri hjulet slik at det går i kanten. Da bør du ikke skli.
Elbilist

pez d spencer

Sitat fra: cairnz på mandag 05. februar 2018, klokken 19:29
Hvis du parkerer inntil fortauskant eller annen kant, så kan du vri hjulet slik at det går i kanten. Da bør du ikke skli.

Godt tips det  :+1:

Om bilen uansett bare låser på bakhjulene i park - hva er forskjellen på Park der man bare trykker lett inn knappen, og den funksjonen hvor man holder inne Park-knappen og man får opp ett "Park" symbol i displayet?
2019 100D LR

Tuxedo

Når man holder inne park-knappen aktiverer man en "nødbrems", dvs at parkbremsen griper selv om bilen er i fart.

pez d spencer

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 06. februar 2018, klokken 09:58
Når man holder inne park-knappen aktiverer man en "nødbrems", dvs at parkbremsen griper selv om bilen er i fart.

I see

Så når bilen allerede står stille, er det ingen forskjell?
2019 100D LR

Tuxedo

Sitat fra: pez d spencer på tirsdag 06. februar 2018, klokken 10:26
Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 06. februar 2018, klokken 09:58
Når man holder inne park-knappen aktiverer man en "nødbrems", dvs at parkbremsen griper selv om bilen er i fart.

I see

Så når bilen allerede står stille, er det ingen forskjell?
Stemmer.

BMW850

Har opplevd det samme. Andre biler setter du jo gjerne i gir eller Park når du parkerer i en helning og det er glatt. Så det er en ganske relevant forskjell i forhold til Tesla som kun låser bakhjula.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA