Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2011 Leaf vil ikke starte. Dashbordet blinker.

Startet av Aspiranten, søndag 04. februar 2018, klokken 16:54

« forrige - neste »

Aspiranten

Se video her.

https://www.dropbox.com/s/uiafl3q37hsgfnl/received_10159822136495386.mp4?dl=0

Vet noen hva dette kan være? Fungerte helt fint i går. Parkerte med nesten fullt batteri.

12v batterier er nylig byttet etter at det gamle sluttet å fungere.
Nissan Leaf

trondhla

Biler i dag er som kjent en datamaskin på hjul, har du prøvd å ta kople av 12V batteri ca. 15 min for så å kople på igjen?
De på kontoret kaller dette for å bruke "svenskeknappen".

Aspiranten

Skal ut for å teste det nå. Men blir såklart bekymret for hvordan bilen kan brukes daglig av kona når den stanser opp to ganger på kort tid.

Hvis det er en kjent feil og noe som kan fikses permanent så er det nesten bedre for psyken enn å "starte den på ny".
Nissan Leaf

BE

Er kanskje bare dårlig kontakt på den ene batteripolen, eller at det er feil med det nye batteriet du satte i.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Aspiranten

Ladet batteriet nå, og da starter den igjen. Men det høres jo rart ut at den skal svi av to batterier på to uker, når vi har hatt bilen i 6,5 pr uten et eneste elektrisk problem?

Jeg toppladet det nye batteriet fra Mekonomen før jeg satte det inn. Kona kjørte vel et par  dager til jobb før vi dro på ferie 1 uke. Den tålte godt å stå stille 1-2 uker i tidligere år ihvertfall.

Kan det være noe som sluker strømmen når den står stille? Lys etc er slått av tilsynelatende.
Nissan Leaf

bob-bob

Sjekk innsiden av polkontakter på batterikablene.  ( innsiden av selve hullet ) - Det kan være irr der dersom man ikke har brukt batteripolfett. 

Aspiranten

Kontaktene var helt fine. Smørte på polfett for sikkerhetsskyld.
Nissan Leaf

leafnor

Sitat fra: Aspiranten på søndag 04. februar 2018, klokken 23:27
Ladet batteriet nå, og da starter den igjen. Men det høres jo rart ut at den skal svi av to batterier på to uker, når vi har hatt bilen i 6,5 pr uten et eneste elektrisk problem?

Jeg toppladet det nye batteriet fra Mekonomen før jeg satte det inn. Kona kjørte vel et par  dager til jobb før vi dro på ferie 1 uke. Den tålte godt å stå stille 1-2 uker i tidligere år ihvertfall.

Kan det være noe som sluker strømmen når den står stille? Lys etc er slått av tilsynelatende.
Hvor kaldt var det?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Mrtiger

Slik som jeg ser der er det bare 2 ting som kan være feil her.
De ene er at noe tapper batteriet for strøm, kan være alt fra et lys som står på eller en overleding et eller annet sted. Solcellepanelet som er defekt og trekker strøm isteden for å lade batteriet...kan være mye forskjellig her.
Det andre er at batteriet ditt ikke blir riktig oppladet. Trur nok at det er her problemet ligger. Du kan jo måle på batteriet når bilen er slått på og se hvor mye batteriet blir ladet med.(hvis du har nok strøm på batteriet til å starte da:))
2013 Nissan Leaf, Acenta.

leafnor

En "teknikksak":
Har PHEV Outlander og Leaf. Lest som i dette tilfellet at bilen ikke starter, og lav spenning på 12V batteriet har vært årsak.

Aldri skjedd meg, men tenkt på om et siste krampeforsøk på start kunne være en flertrinnsstart:

1  Sjekk at setevarmeknapper og annet tilkoblet 12v (Sigarettutaket) er utkoblet
2. Trykk start uten å inn med brems.
3. Trykk start igjen og se om den "tenner". Tenner den, "Off" med varmeapparat
4. Trykk inn brems, og så trykk start.

Om batteriet er helt på grensen, kan det være dette "sparker" den i gang. Men er batteriet "flatt" så er det game over like vell.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

kaiat

Det er ikke jordingskabelen fra batteriet som er dårlig da?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA