Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varme under viskerne - er varmetrådene synlig under viskerne?

Startet av Øyvind.h, søndag 04. februar 2018, klokken 09:32

« forrige - neste »

Øyvind.h

I min gamle S90D fra 2016 var varmetrådene under vindusviskerne synlige. Dvs man kunne se varmetråder slik som man ser varmetråder i bakruta.

I min X90D fikk jeg nettopp ny frontrute, men jeg kan ikke se varmetråder i ruta. Lurer på om de har endret viskervarme-løsning slik at varmetrådene ikke lenger er synlige, eller om det er montert feil rute hos bilglassfirmaet?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

CaZpaH

Såvidt meg kjent så har ikke X varmetråder for viskerne. Har du cold weather pack så har du varme i dysene til spylervæsken. Aldri hørt om tråder for der viskerene ligger.

Rett meg gjerne om jeg tar feil her dersom noen vet noe annet enn meg.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Øyvind.h

X skal da ha viskervarme akkurat som S? Markedsføres i hvert fall med avriming for viskerne :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vhagar

Dette står på side 58 i manualen.
De som IKKE har vinterpakken bes sette visekerene i service mode, da tiner de ved å starte HVAC (f.eks. fra app'en). Dersom du HAR vinterpakken så er det bare å aktivere den via skjermen i bilen, den skrur seg da av etter 15 minutter. Det er i tilfelle ikke lett å se trådene, da feltet er svart og ikke gjennomsiktig.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Øyvind.h

Fikk svar fra flere som sjekket på Face. Varmetrådene er ikke synlige på X'en slik de var på S.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 04. februar 2018, klokken 18:57
Fikk svar fra flere som sjekket på Face. Varmetrådene er ikke synlige på X'en slik de var på S.
I så fall er det vel en fare for at det ikke er varmetråder der? Kanskje det er luftdyser eller annen metode nedi bak panseret?

Øyvind.h

Kan være en annen løsning ja. Det eksisterer visstnok kun to glass til X. For trippelcam og single-cam.
Men X selges med viskervarmer, så da ligger nok varmen innenfor glasset. Kan forsåvidt være den ligger i glasset også, men glasset er tonet så man ser ikke igjennom det på samme måte som på S.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

CaZpaH

Hvis du ser herfra så kan du se innsiden av ruta:

https://youtu.be/iWivQeCblJo?t=45s

Vet ikke om det er antenne eller varmetråder man ser. Syns nesten det ser ut som antenner...
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Vhagar

På ingen måte noen logisk plassering av en antenne, størrelsen er også ikke noe som samsvarer med behovet for fm/dab/gps/wifi/homelink/keyfob osv. så det der er nok varmetrådene. De trenger jo også ha en viss størrelse for å ha en viss effekt. Ruten er nok tykk der nede og den skal potensielt smelte vekk en god del hard is og snø.

Lurer man på om en har varmetråder eller ikke, så sett på og test eller bruk IR kamera til mobilen f.eks. http://www.flir.com/flirone/ios-android/
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

CaZpaH

Sitat fra: Vhagar på mandag 05. februar 2018, klokken 00:45
På ingen måte noen logisk plassering av en antenne, størrelsen er også ikke noe som samsvarer med behovet for fm/dab/gps/wifi/homelink/keyfob osv. så det der er nok varmetrådene. De trenger jo også ha en viss størrelse for å ha en viss effekt. Ruten er nok tykk der nede og den skal potensielt smelte vekk en god del hard is og snø.

Lurer man på om en har varmetråder eller ikke, så sett på og test eller bruk IR kamera til mobilen f.eks. http://www.flir.com/flirone/ios-android/

Jeg vet ikke hvor logisk plassering av antenner blir, men kan godt være varmetråder. Men syns de ser mye større ut enn varmetråder jeg har sett tidligere. Men som du sier så kan det jo være for å kompansere for tykkelsen i ruta.

Har dessverre ikke noe IR-kamera tilgjengelig ellers kunne jeg tatt en titt da jeg har vinterpakken i min bil.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

pers1

"•Vinterpakke inkluderer varme i for- og baksetene, oppvarmet ratt, vindusviskere med avrimingsfunksjon og oppvarmede vindusspylerdyser"
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

Øyvind.h

Sitat fra: CaZpaH på søndag 04. februar 2018, klokken 22:59
Hvis du ser herfra så kan du se innsiden av ruta:

https://youtu.be/iWivQeCblJo?t=45s

Vet ikke om det er antenne eller varmetråder man ser. Syns nesten det ser ut som antenner...

Bra tips. Det der ser ut som varmetråder ja, og langt mer dekkende ot massive enn på S'en. På S'en lå faktisk viskerne gjerne plassert helt øverst eller delvis ovenfor viskervarmen. På X dekkes de veldig godt og mer til. Da blir visker-varmer mer effektivt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vhagar

Antennene og deres lokasjoner er dokumentert her, så det er helt klart varmetråder i ruta.
https://teslatap.com/undocumented/

En annen måte å verifisere det på er å se om hele feltet som er dekket av is/snø smelter eller om det kun er området rundt selve viskerene.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA