Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Anbefalt overgang for henger med 7 pol kontakt?

Startet av spirrevipp, lørdag 03. februar 2018, klokken 11:03

« forrige - neste »

spirrevipp

Noen som har et tips om en grei overgang som passer til Model X og helst ikke bygger alt for mye? Ser det ligger ymse hos Clas Ohlson, Biltema etc men er litt usikker på hvilke som er greie i bruk. Noen som har en som får plass selv med dekselet på?
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

jkirkebo

Sitat fra: spirrevipp på lørdag 03. februar 2018, klokken 11:03
Noen som har et tips om en grei overgang som passer til Model X og helst ikke bygger alt for mye? Ser det ligger ymse hos Clas Ohlson, Biltema etc men er litt usikker på hvilke som er greie i bruk. Noen som har en som får plass selv med dekselet på?

Hvis det er til egen henger vil jeg heller anbefale å bytte støpsel til 13-pin på hengeren. Koster 129,- på Biltema.

Hvorfor vil du ha dekselet på? Jeg har kjørt uten dekselet siden jeg fikk bilen. Etter 10 mnd. og 25.000km tok jeg en titt oppi der med lommelykt. Det var gullende rent, ikke noe skitt/møkk/fukt noe sted. Luftstrømmen sørger tydeligvis for at ingenting havner oppi der, så dekselet ville jeg ikke skjenket en tanke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

CaZpaH

Kjøpte en til 89,- på circle k. Diskret sak som passet utmerket.
Om den passer med dekselet på er jeg usikker på da den var lett å få både på og av.

I motsetning til andre her har jeg sett andre som har kjørt uten deksel og sliter med både irr i kontakter og hengerfester som «setter seg» ved at de tørker inn og begynner å ruste (skal være en del fett der man fester hengerfeste). Så min anbefaling (og tesla sin) er å ha på deksel. Det tar uansett max 1 minutt å ta på og av hengerfeste når man har gjort det noen ganger.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

jkirkebo

Sitat fra: CaZpaH på søndag 04. februar 2018, klokken 10:04
Kjøpte en til 89,- på circle k. Diskret sak som passet utmerket.
Om den passer med dekselet på er jeg usikker på da den var lett å få både på og av.

I motsetning til andre her har jeg sett andre som har kjørt uten deksel og sliter med både irr i kontakter og hengerfester som «setter seg» ved at de tørker inn og begynner å ruste (skal være en del fett der man fester hengerfeste). Så min anbefaling (og tesla sin) er å ha på deksel. Det tar uansett max 1 minutt å ta på og av hengerfeste når man har gjort det noen ganger.

Ok, trodde det ble ment deksel med utsparring som enkelte fikser for å ha på deksel samtidig med hengerfeste. Enig i at det er greit å ha på dekselet når hengerfestet ikke er på. Mitt er dog alltid på, så det "problemet" har jeg ikke ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

spirrevipp

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 03. februar 2018, klokken 11:22
Hvis det er til egen henger vil jeg heller anbefale å bytte støpsel til 13-pin på hengeren. Koster 129,- på Biltema.
Hvorfor vil du ha dekselet på?

På egen henger kan det være greit å bytte støpsel ja, takk for tipset. Hengeren jeg var ute med nå var en litt større lånehenger, så tenker det kan være greit å ha et adapter liggende.

Mtp dekselet var det for å evt. kunne la adapteret stå i og sette på dekselet når jeg tar av hengerfeste. Bruker henger såpass sjelden at jeg ikke ønsker å kjøre med hengerfeste på hele tiden.

Sitat fra: CaZpaH på søndag 04. februar 2018, klokken 10:04
Kjøpte en til 89,- på circle k. Diskret sak som passet utmerket.

Takk for tipset om Circle K,  svinger innom en dag og ser om de har.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

CaZpaH

Sitat fra: spirrevipp på søndag 04. februar 2018, klokken 22:39
Mtp dekselet var det for å evt. kunne la adapteret stå i og sette på dekselet når jeg tar av hengerfeste. Bruker henger såpass sjelden at jeg ikke ønsker å kjøre med hengerfeste på hele tiden.

Adapteret har ingen beskyttelseslokk på polene. Adapteret mitt tok jeg av og la i vesken sammen med hengerfeste. Tar ikke mye lenger tid å ta den av enn det tok å få den på :-p
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA