Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Retrofit batteri i VW e-Golf, hvem er interesseret ? Hvad er vi interesseret i ?

Startet av jensjacob, lørdag 03. februar 2018, klokken 10:27

« forrige - neste »

jensjacob

Sitat fra: nortrahof på onsdag 06. juni 2018, klokken 10:40
Dersom VAG bruker et annet og tynnere ledningsnett i E-Golfer før FL, kan jeg forstå at man ikke tillater ombytting av batterier. Det er i så fall ut fra sikkerhetsårsak.
Batterier med økende kapasitet har også større kortslutningsstrøm. Man hever ikke spenningen (selv om dette hadde vært mulig for E-Golf som har noe av den laveste batterispenning på elbiler i dag). På biler med 400VDC-batterier går en grense rundt 100kW. - Skal man ha mer kW, så må man heve spenningen.

Det kunne ha vært interessant å vite hvilken årsak VAG har for ikke å tillate større batterier i pre-FL-E-Golfer?

Når E-Golfer blir eldre, så er det kanskje aktuelt å skifte batterier - og sette inn et nyere? Slik ombygging/deleskifting har alltid vært interessant for "gamle" biler. Når dette ikke er mulig, reduseres bruktverdien - som VAG er opptatt av - for å selge nye biler.

Ahh...! - jeg ved ikke hvor jeg skal begynde.... ::)
-Kreisel har fået det til at virke.
-En bil med en given motor, givet strømstyringssystem, givet ledningsnet, givne hovedsikringer trækker jo ikke mere strøm bare fordi batteriet kan levere det hvis iøvrigt batterispændingen er den samme.
Jeg ønsker slet ikke at trække mere effekt (kW som du skriver) men bare den samme effekt i længere tid. Batterikapacitet = effekt x tid.
Hvis du bygger din lommelygte om til at kunne rumme (samme antal) AA batterier istedet for AAA batterier så brænder den jo ikke af. Den kan bare lyse i længere tid.

Og ja, kortslutningsstrømmen er selvfølgelig større, men uanset om den er 1000 A eller 5000 A så sørger hovedsikringerne - som forbliver uændrede - på 500 A at det aldrig kommer til at ske. Og skulle der ske en kortslutning uden om hovedsikringerne så har man et problem uanset hvad.

Jeg er 100% sikker på at VW ikke tillader FL batterier i gl. model alene af forretningsmæssige årsager.
Også den kombination er jeg 100% sikker på at Kreisel kunne have løst. Med det arbejde de allerede har lavet så vil det være en weekendopgave for deres IT praktikant at få en gl. e-Golf til at acceptere et FL batteri.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

Der kunne have kørt e-Golfer rundt med 55 kWh batterikapacitet et år før Teslas model 3 kom på vejene men nu er der begyndt at køre model 3'ere på de Tyske motorveje og i Norge også. Alt imens vi i Europa sidder på hænderne og lader det ske.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

nortrahof

Selv om motoren på biler før FL er mindre, så er sikkert ledningsnettet tilpasset deretter? Har biler før FL en mindre dimensjon på ledningsnettet (man ønsker å spare mest mulig på kobber som er kostbart), så er det til sist batterisikringen som begrenser strømmen dersom det skjer en kortslutning i ledningsnettet (f.eks. under en kollisjon der batteriet ikke frakobles). Da risikerer man at sikringen ikke bryter. Har biler forskjellige sikringer og ledningsnett før og etter FL, så er det forståelig at VAG er avvisende til å bytte batteriet til en større kapasitet? (- Sjekk med VAG om de tillater pre-FL-batterier i post-FL E-Golfer. Da kan det være økonomiske årsaker om de sier "likt for likt"?)

VAG sier stadig at de ønsker at deres produkter har et langt liv/gode bruktpriser - og det strider mot at de nekter å sette inn et nyere/oppgradert batteri på E-Golf - utenom sikkerhet!

En kortslutningsstrøm på 5kA klarer ingen kontaktorer eller sikringer å bryte. Tesla har stoppet på rundt 2kA og det med pyrosikringer for de største batteriene (som bryter strømmen FØR max. kortslutningsstrøm inntreffer).

Jeg er ikke i tvil om at det går an - men hva med risikoen? Andre (som Kreisel) har sikkert fått det til å virke - men det stilles andre krav til en bilfabrikk om hva de tillater.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

individu-el

Når man ser på Leaf's #Rapidgate forklarer det måske hvorfor VW ikke har introduceret Kreisels 56kWh-batteri i eGolf. De nye, tætte battericeller stiller åbenbart større krav til aktiv væskekøling, som eGolf jo ikke har.
Mit ønske til en opgradering er ca 50kWh-batteri med 100kW-CCS-hurtigladning

geear

Dere stiller store krav til en bil som snart er ute av produksjon (i år?), i stedet for å bare kjøpe en av alternativene som nå dukker opp i løpet av det neste året. Hadde jeg bare fått inn 36kWh-batteriet, bolt on, med eksisterende lading og eksisterende motor, hadde jeg vært kjempefornøyd, men tiden er i ferd med å renne ut for det - for vi kan antageligvis få Kia Niro allerede i november..

Morten Rung

Jeg er interesseret i en enhver rækkevidde af min e-golf fra 2016.

En Kreisel-opgradering ville være fantastisk, men mindre kan også gøre det.

Hilsen Morten, Sjælland, Danmark

Amatøren

Hva skjedde med Kreisel oppgraderingen?


Sitat fra: KREISELTHE KREISEL E-GOLF

55.7 kWh capacity
Always ideal working temperature by active liquid cooling
330 kg battery weight (identical to production battery)
Same dimensions as production battery
Prepared for quick-charging with up to 150 kW

350-450 km rekkevidde (avhengig av kjørestil) og 150 kW ladehastighet hadde vært noe! Samt >400.000 km levetid innen 80 % kapasitet av ny (55,7 kWh). Selv med 44,56 kWh er jo mer enn dagens FL utgave.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Gnist

Tror nok Kreisel fokuserer på teknologiutvikling og på å være underleverandør til andre fremfor selv å levere til forbrukere med alle de problemer og ansvar som det medfører.

E-Golfen deres ser jeg på som et demonstrasjonsprosjekt hvor de fikk vist frem hvilken kompetanse de satt på og hva de kunne få til.

Hvis de skal bygge om e-Golfer med nytt batteri så vil bilen neppe lenger være typegodkjent og ny individuell godkjenning vil være nødvendig.

Kreisel er nok mer interessert i å være underleverandør av batterisystemer til andre bedrifter som så integrerer pakkene i sine produkter og tar ansvar for sluttproduktet ovenfor kundene.

Jeg tror gamle e-golfer etterhvert kommer til å bli bygget om til å få nye større batteripakker, men tror at dette vil bli gjort som hobbyprosjekter av folk med spesiell kompetanse. Tror også dette først vil skje når batteriteknologien er kommet et godt stykke videre slik at pris og vekt per kWt er kommet vesentlig ned fra dagens nivå.

Tror forøvrig at i3 blir en enklere bil for hobby-ombygning til større batteri på grunn av måten batteriene er plassert i bilen og fordi den fra produsentens side er forberedt for batterioppgradering.

mortensen

- som kommende ejer af en 2018/2019 e-Golf vil jeg bestemt være meget interesseret i retrofit af større batteri, hvis det nogensinde bliver muligt.

Som OP, så er jeg også svært begejstret over Kreisels bedrift, men tilsvarende skuffet over, at de tilsyneladende ikke vil sælge til private.

Men skulle en anden løsning melde sig, vil jeg bestemt være MEGET interesseret.

Amatøren

@mortensen: Jeg kontaktet de direkte på e-post og de skrev at det ikke var produksjon av denne løsningen og de kom heller ikke til å produsere.

Skal ikke se bort fra at teknologien ble uttestet og det er den vi ser i ID serien.

Derimot så har de bevist at det går, men vi trenger noen til å gjennomføre produksjonen.

Selv om det ville koste mellom 100.000,- og 150000,- så ser jeg det som lønnsomt da prisene på e-Golf vil falle så mye fremover at det man må legge imellom for elbil med tilsvarende rekkevidde gjerne vil bli større.

I tillegg så vil man ha en bil med 'premium' interiør i stedet for det stygge ID designet hvor det ser ut som om de glemte skjermene når dashbordet ble designet. I tillegg slipper man det tullet med fjerning av knapper og funksjoner gjemt i undermenyer på en skjerm.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

mortensen

- ja, jeg håber også det kan lade sig gøre, da jeg netop planlægger at udnytte de rekordlave brugtpriser på nyere e-Golf i Norge. 'Gratis' import til DK  ;D

Dan9x

Nå er vi godt inni 2021. Er det noen som har fått til å bytte om batteriet til Facelift-utgaven?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA